Behöver lite rådgivning från forumet.
Har ett nybyggt badrum där jag ska välja vilken handdukstork jag ska installera. Handdukstorken kommer även agera radiator så den ska vara vattenburen.
Valet står mellan en bredare och lägre variant kontra en smalare och högre. Även placering av denna:
Jag kommer ha vikbara duschväggar 90x90 som går att vika helt inåt.
Har kikat på dessa två alternativ:
Handdukstork Nordhem (BxH: 260x1500 mm)
(Notera att jag hittade ingen bild på en mattsvart, men den ska vara det)
Handdukstork Hafa (BxH: 500x800 mm)
Är även öppen för flera förslag om ni har några rekommendationer. Enda kraven är mattsvart och vattenburen med möjlighet till elpatron om jag skulle vilja installera det senare för komfortens skull.
Har ett nybyggt badrum där jag ska välja vilken handdukstork jag ska installera. Handdukstorken kommer även agera radiator så den ska vara vattenburen.
Valet står mellan en bredare och lägre variant kontra en smalare och högre. Även placering av denna:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är även öppen för flera förslag om ni har några rekommendationer. Enda kraven är mattsvart och vattenburen med möjlighet till elpatron om jag skulle vilja installera det senare för komfortens skull.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 625 inlägg
Har alla handdukar hankar?
Den höga varianten kräver det.
Hur många handdukar ska hängas upp?
Det finns visserligen 8 krokar på den höga varianten men det är ju inte så lätt att använda de undre när det hänger stora badhanddukar på de övre.
Jag tycker handdukar torkar mer ojämnt när de hängs upp i hanken än när de viks över en liggande stång.
Det blir inte så lätt att nå handdukar som är precis bredvid duschen eftersom duschdörren hamnar framför dem. Det är ju mer naturligt att öppna utåt än inåt.
Det finns visserligen 8 krokar på den höga varianten men det är ju inte så lätt att använda de undre när det hänger stora badhanddukar på de övre.
Jag tycker handdukar torkar mer ojämnt när de hängs upp i hanken än när de viks över en liggande stång.
Det blir inte så lätt att nå handdukar som är precis bredvid duschen eftersom duschdörren hamnar framför dem. Det är ju mer naturligt att öppna utåt än inåt.
Tack! Många värdefulla tankeställare. Det kommer nog tyvärr behöva bli bakom duschdörren men båda dörrarna går att öppna så man går nog lite snett ut ur duschen. Då bör det bli ganska enkelt att nå handdukarna ändå.BirgitS skrev:
Har alla handdukar hankar?
Jag hittade denna nere i Köpenhamn så ska kika på den när jag är nere på kontoret i veckan:
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 625 inlägg
Ok, jag föredrar att stå kvar i den varma duschen medan jag torkar mig och då vill jag ju helst kunna nå handduken utan att gå ur duschenP pennybridge skrev:
Jag fick uppfattningen att den höga varianten skulle vara bredvid badrumsdörren.
Det gör jag medBirgitS skrev:
Nej den höga varianten skulle isånafall sitta rakt framför duschen (på samma vägg som termostat för golvvärmen + kronbrytaren för belysningen). Den låga och bredare varianten skulle hamna till höger, vilket blockeras av duschdörren när man öppnar den.
Men det är nog ett mindre problem i mitt fall. Däremot är det värdefulla tankar du hade kring de andra bitarna, så det blir nog det som avgör
Bästa svaret
Vi köpte från Studio nord, samma företag som Nordhem, men lite billigare sortiment. Vi köpte en Vera med stående. Om man inte är en människa av ordning, så är krokar definitivt att föredra. Att efter en dusch verkligen vika ihop dom och hänga upp på ribborna insåg vi inte skulle funka för oss. Dessutom torkar det bättre när de hänger. Vi stod och valde mellan den vi köpte och en Liknande den med öppna pinnar på bilden ovan. Väldigt nöjd med vårt val. Mitt råd, planera höjden noga, och välj en Nordhem ventil med anslutning bakåt. Inga synliga rör.
https://www.studionord.se/handdukstorkar/handdukstork-vera-mattsvart
https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar/tillbehor/ventil/nh-ventil-manuell/NS12M-60
https://www.studionord.se/handdukstorkar/handdukstork-vera-mattsvart
https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar/tillbehor/ventil/nh-ventil-manuell/NS12M-60
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 625 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 625 inlägg
Vi har inte vikt handduken innan vi har hängt upp den på handdukstorkar av Hafa-typen ovan utan tryckt ner bakom stången och dragit ut åt sidorna så det har blivit någorlunda jämnt fördelat.M mojjen skrev:
Nu har vi Vaxholm och jag tycker nog att är lättare att vika handduken på längden och trä in den än att leta reda på en hank som den ska hängas upp på.
https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar/vaxholm/VRE4530
Men alla är vi olika
Ja alla är olikaBirgitS skrev:
Vi har inte vikt handduken innan vi har hängt upp den på handdukstorkar av Hafa-typen ovan utan tryckt ner bakom stången och dragit ut åt sidorna så det har blivit någorlunda jämnt fördelat.
Nu har vi Vaxholm och jag tycker nog att är lättare att vika handduken på längden och trä in den än att leta reda på en hank som den ska hängas upp på.
[länk]
Men alla är vi olika![]()
Vi har haft traditionell Handduks tork , Det var det första vi bestämde oss för att inte ha igen . Utan för oss stod det mellan Krokar eller öppna pinnar. Jag är mycket nöjd med valet. Vår har 6 krokar, 3 upptill, 3 på mitten. Det är ju främst de övre som används, om det inte är en mindre golv handduk etc som skall upp. Skulle man nu inte ah en ögla på handduken, så är det normalt inga problem att hänga dom över pinne som sticker upp heller. Ota det ser ut så hos oss, som på bilden: Sen ser det intes så prydligt ut när man hängt upp dom på en krok. Men å andra sidan var det just momentet att vika ihop och hänga upp vi insåg inte skulle funka, varken för barn eller mig. Frugan är dock av en helt annan ordning. Min uppfattning är dessutom att handdukarna torkar snabbare och håller sig fräschare bättre. Att vika ihop en blöt handduk i ett par lager är ju inte positivt för torkningen i sig.
Logga in
Skapa konto
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 632 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 632 inlägg
Den höga alt. Någon buktar ut, Hafa har dessa också, det blir lättare att hänga upp frottén om handdukstorken buktar ut. Personligen skulle jag välja den höga!P pennybridge skrev:Behöver lite rådgivning från forumet.
[bild]
[bild]
[bild]
Den ser snygg ut! Ska definitivt kika närmre på denna modellen. Verkar vara vettigt pris.M mojjen skrev:Vi köpte från Studio nord, samma företag som Nordhem, men lite billigare sortiment. Vi köpte en Vera med stående. Om man inte är en människa av ordning, så är krokar definitivt att föredra. Att efter en dusch verkligen vika ihop dom och hänga upp på ribborna insåg vi inte skulle funka för oss. Dessutom torkar det bättre när de hänger. Vi stod och valde mellan den vi köpte och en Liknande den med öppna pinnar på bilden ovan. Väldigt nöjd med vårt val. Mitt råd, planera höjden noga, och välj en Nordhem ventil med anslutning bakåt. Inga synliga rör.
[länk]
[länk]
[bild] [bild]
Hur upplever du kvaliteten på den? Är det verkligen mattsvart du har? Ser blank ut på bilden?
Mycket bra kvalitet. Som sagt samma organisation som Nordhem, som säljer på kvalitet och det tycker jag lyser igenom. Minst lika bra som en Svedbergs eller Hafa.P pennybridge skrev:
Jo den är matt, Bilen ljuger nog lite. Allt i vårt badrum är mattsvart, duch väggar, dusch, blandare. Ingen direkt avvikelse mellan dom. Sen finns det väl olika nivå er av matt också.
Jag ville ju ha Nordhems mattsvart ventil med anslutning bakåt. Denna har inte Studionord i sin webb. men det var inga problem, jag mailade dom, och de fixade den på samma leverans. Ventilen är väl annars det som jag tycker varit hutlöst dyrt. men jag hade inte förlåtit mig om jag skulle sparat in 600-1000 på en billigare ventil, och fått utanpåliggande rör.
Det beror ju dock på hur förutsättningarna är idag. Ser att ni har utstick för rör idag, så då är ju en med nedåtvända ventiler mer rätt för er, betydligt bättre pris
Tack!M mojjen skrev:Mycket bra kvalitet. Som sagt samma organisation som Nordhem, som säljer på kvalitet och det tycker jag lyser igenom. Minst lika bra som en Svedbergs eller Hafa.
Jo den är matt, Bilen ljuger nog lite. Allt i vårt badrum är mattsvart, duch väggar, dusch, blandare. Ingen direkt avvikelse mellan dom. Sen finns det väl olika nivå er av matt också.
Jag ville ju ha Nordhems mattsvart ventil med anslutning bakåt. Denna har inte Studionord i sin webb. men det var inga problem, jag mailade dom, och de fixade den på samma leverans. Ventilen är väl annars det som jag tycker varit hutlöst dyrt. men jag hade inte förlåtit mig om jag skulle sparat in 600-1000 på en billigare ventil, och fått utanpåliggande rör.
Det beror ju dock på hur förutsättningarna är idag. Ser att ni har utstick för rör idag, så då är ju en med nedåtvända ventiler mer rätt för er, betydligt bättre pris![]()
Det är nu inlagd på inköpslistan! Nu är det bara att välja mellan den smalare eller bredare varianten. Får sova på saken
Här är det ju mycket en fråga om tycke och smak. Om man ändå skall ge ett råd, så är det ju klart snyggast ju smalare man kan ha. Sen är det till sist en fråga om hur mycket värme ni behöver.P pennybridge skrev:
Klicka här för att svara