Jag ska sätta in ett badkar. Det blir fuskvarianten där badkaret får stå i befintligt duschutrymme och fyllas med duschslangen. Men när det kommer till val av badkar har jag ett litet dilemma. När badkaret på 140-150 cm väl är ställt på plats så är badrumsutrymmet för trångt för att jag ska kunna lyfta ut det åt sidan, vid t.ex behov att komma åt golvbrunnen.

Allra helst skulle jag vilja ha ett ”modernt” ovalt badkar i sanitetsakryl som står dikt an golvet. Men då blir situationen med att jag inte kan flytta det åt sidan ev ett problem.

Alternativet är ett badkar på ben, som ger ca 12 cm luft/arbetsyta undertill, varpå jag med lite meck kan lyfta på gallret och ”kassetten” i brunnen.

Dock har jag aldrig under de 3 år jag bott i lägenheten behövt rensa avloppet. Det har aldrig varit stopp. Så jag undrar om det kan vara så att denna typ av avlopp (flerbostadshus) kan vara så gott som underhållsfritt? (Se bilder) Vilka situationer kan tänkas uppstå där man snabbt behöver komma åt golvbrunnen? Hur hade ni resonerat?

Är det en avgörande faktor att enkelt kunna komma åt exakt i stunden, eller har folk i allmänhet lösningar där badkaret måste flyttas eller där man får ta hjälp av någon för att komma åt??

Detta är väl mest en fråga om vad man ”orkar med” snarare än en faktafråga men tar gärna input :)

• En öppen golvavlopp med borttagen metallrist, smuts och rester synliga runt avloppet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på person som håller en smutsig lock och filter av en kaffebryggare på ett kaklat golv.
    Skapa konto
  • Diskho med smuts och avlagringar på svarta kakelplattor, behöver rengöring.
    Skapa konto
K
Skulle säga att en brunn under badkar sällan behöver rengöras, det är för omständligt att flytta badkaret ofta. Den största risken är långt hår, det brukar sätta igen golvbrunnar relativt snabbt.
Om det blir dåligt flöde i brunnen kommer det svämma över med vatten på golvet som följd, det är en bra indikation på att det är dags att rensa.
Under mina år med badkar har jag nog bara gjort rent brunnen kanske vart annat eller vart 3:e år.

Q
Med en avloppssil så kan du drastiskt förlänga tiden till att du behöver rensa långa hår. Är själv uppe i 6 år och har ännu inte behövt flytta badkaret.

https://www.hornbach.se/p/avloppssil-till-dusch-badkar-rostfri-3015799982/10039736/

Den fångar håret och kan enkelt tömmas regelbundet. Men till slut lär det behöva rensas så det ska ju inte vara omöjligt. Vi har en lösning där det skulle ta någon timme att flytta badkaret och få dit det igen så vill inte göra det ofta och hitills har det ju lyckats bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.