2 414 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Badrum litet hål i utreglad vägg
Juste, ja, man ser inte något bakom kakel/kakelfix/fog, så av det jag kan se är inget bakom det sönder.Anna_H skrev:
För att se om tätskiktet är skadat behöver man ta bort kaklet, vilket i sin tur ökar risken för att skada tätskiktet. Det sitter ju bakom kakel och fogmassa.
Men som sagt, en tillfällig lagning, och ett duschdraperi som gör att hörnet inte får vatten på sig när man duschar så klarar det sig ju hyfsat ett tag.
Japp, det blir en tillfällig lagning tills det är dags för renovering.
Tack.
Det blir inga nya duschdörrar. Om vi använder duschdraperi så är det nog inte just där utan länge bort, är en stor dusch/stort badrum.BirgitS skrev:
Jag tror inte att något bakom är påverkat, endast kakel&kakelfix, fog som spruckit och lossat något i skarven.
Vad tror du om att fylla det med kakelfog och sen silikon ovanpå det?T TypRätt skrev:Det är ju ett ganska så djupt hål men inte jätte stort så du kanske kan rädda det med silikon ett tag men det blir ju inte vackert så kanske dags att planera in en renovering inte allt för långt bort? Är detta på över eller undervåning? Hur stora blir konsekvenserna om det kommer in några droppar vatten där. Tänker att du lär ju slita ner väggarna i alla fall när du väl gör om och ser det ut så där mitt i blickfånget är det väl inte så många år bort tänker jag.
Är det röda en plugg eller?
[bild]
Det röda är en plugg, precis.
Det är på undervåning.
Överallt annars är allt intakt, och i fint skick, endast detta lilla hål.
Bättre att fylla med silikon, silikon är vattentät vilket inte kakelfogen är. Sätt en profil i plast eller aluminium över hörnet, ser snyggare ut och minskar vattenstänk något.
Något liknande denna:
https://www.amazon.se/DQ-PP-Vinkelprofil-färg-vinkellist-plastvinkel/dp/B08W2QZ3TY
Något liknande denna:
https://www.amazon.se/DQ-PP-Vinkelprofil-färg-vinkellist-plastvinkel/dp/B08W2QZ3TY
Redigerat:
Nej.I Isabl skrev:
Fogen är ju inte tät. Den kommer alltså att släppa igenom fukt. Att du täcker den nya fogen med silikon hjälper inte, det kommer ju in ovanifrån och underifrån. Du vill ju försöka täta eventuellt hål i tätskiktet bakom kaklet.
I Isabl skrev:
Kaklet är ju bara kosmetika dvs inget tätskikt. Ja, en del vatten rinner utanför kaklet men fogen är inte vattentät så vatten rinner mellan plattorna och tätskiktet. Så som jag läser av bilden är tätskiktet skadat vilket innebär att du ska ta bort plattorna omkring försiktigt utan att skada tätskiktet. Därefter kan du smeta silikon på hela området och sätta tillbaks plattorna. Då har du en vattentät temporär lösning. Gå till en butik och hämta en "provplatta" som du sätter där det fattas.I Isabl skrev:
Klicka här för att svara