Varför min elektisk golvvärme i badrummet efter 8 år lagt av (ingen golvvärme)?Vi har bytt termostat och golvgivare utan framgång. Har testat alla möjliga elkablar allting har funkat.

• Vit termostat på vägg visar 43,5°C, röd indikatorlampa tänd, Schneiders KIWA märke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det rätt givare till termostaten?
Ser ut som om den visar 43.5 grader.

Välkommen till forumet!

Ja
J Jeppson skrev:

Välkommen till forumet!
J Jeppson skrev:

Välkommen till forumet!
Ja det är rätt givare.

Cuika43Jutka46 Cuika43Jutka46 skrev:
Ja

Ja det är rätt givare.
Men är det 43.5 grader på golvet?
Om inte så är frågan om givaren är rätt inkopplad.

Vad menar du med att du har testat alla elkablar? Har du Ohm-mätt slingan och meggat?

Har testat alla möjliga elkablar allting har funkat.
Det där låter lite oroväckande, hur har du testat?

Har du någta mätresultat?

H hempularen skrev:
Det där låter lite oroväckande, hur har du testat?

Har du någta mätresultat?
Jag hade en elektriker som gjorde testerna

Efter 16 år blev det brott på el-golvvärmeslingan längst bort i badrummet. Det blev helt nytt badrum för mig.

Om TS har bra försäkring blir det inte vidare kostsamt för TS. Badrummet förmodas hålla i 30 år.

Jag hade en elektriker som gjorde testerna
Men kom inte han fram till någon sloutsats då om vad som är fel?

Antingen är slingan bränd, det går ingen ström in i den även det ligger spänning på den. Lätt att mäta.
Eller så är termostaten trasig, den ger ingen spänning ut även om den indikerar behov av uppvärmning. Lätt att mäta.
Eller så är något fel med temp givaren, så att termostaten aldrig tycker att det behövs mer värme, bör vara enkelt att se på temostaten, möjligen lite svårare att avgöra om felet är i givaren eller termostaten.

Här ser det ju ut som termostaten vill värma, om vi gissar att den lysande röda lampan betyder "värme på" (kolla i manualen för säkerhets skull). I så fall är det antingen fel1 eller fel2.

Men sedan verkar det ju som termostaten har en väldigt märklig uppfattning om vilken temperatur det är, så det kan ju vara generalknas med termostaten.

Men att mäta om slingan är hel, går på 10 sekunder, att mäta om den får spänning går också på 10s.

Så jag förstår inte riktigt vad elektrikern sysslade med om han inte kunde ge dig klart besked om vad som är fel.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Tommty
Fel golvgivare eller inställning på termostaten.

H hempularen skrev:
Men kom inte han fram till någon sloutsats då om vad som är fel?

Antingen är slingan bränd, det går ingen ström in i den även det ligger spänning på den. Lätt att mäta.
Eller så är termostaten trasig, den ger ingen spänning ut även om den indikerar behov av uppvärmning. Lätt att mäta.
Eller så är något fel med temp givaren, så att termostaten aldrig tycker att det behövs mer värme, bör vara enkelt att se på temostaten, möjligen lite svårare att avgöra om felet är i givaren eller termostaten.

Här ser det ju ut som termostaten vill värma, om vi gissar att den lysande röda lampan betyder "värme på" (kolla i manualen för säkerhets skull). I så fall är det antingen fel1 eller fel2.

Men sedan verkar det ju som termostaten har en väldigt märklig uppfattning om vilken temperatur det är, så det kan ju vara generalknas med termostaten.

Men att mäta om slingan är hel, går på 10 sekunder, att mäta om den får spänning går också på 10s.

Så jag förstår inte riktigt vad elektrikern sysslade med om han inte kunde ge dig klart besked om vad som är fel.
Tack för tipsen.

Ett sätt att kolla givaren är doppa den i ett glas med isvatten och se vad som visas.

Det var ett ganska dåligt tips. Vad ska man se efter?
Däremot kan man resistansmäta slingan vid 20 grader. Sen jämföra värdet med vad manualen till termostaten anger.

TS, elektrikern borde kunna svara på vad felet är. Har ni verkligen haft en elektriker hos er som inte klarar av de få enkla mätningar som krävs?

J Johan456 skrev:
Det var ett ganska dåligt tips. Vad ska man se efter?
Om du anser att det är ett dåligt tips, så får du utveckla det tydligare.

Det är det enklaste provat som går att göra för att se om givaren visar fel eller inte.

Men vad ska man titta efter menar du? Jaha du menar när den fortfarande är ansluten till termostaten, det skrev du inte. Ja ok, ja det kan man ju göra. Å andra sidan bör den ju visa 15-20 grader om golvvärmen inte värmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.