Hej,
Tänkte byta blandare i badrummet och tänkte förbereda lite så att jag har någorlunda koll när det blir dags att byta.
Idag har blandaren fasta rör men med nya blandaren kommer det vara flexibla slangar.
På klämringskopplingen närmast blandarens rör så står det Vatette 10mm.
På nya blandaren ska det vara G 3/8, enligt bilden.
Kommer det passa rakt av om man skruvar bort den översta delen av klämringskopplingen och sedan skruvar på kopplingen G 3/8 från nya blandaren?
Eller måste något annat göras för att få ihop det?
Tack på förhand!

• Väggmonterade rör med anslutningar och muttrar, installationsdetaljer, industriellt intryck, grå toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av blandare med måttangivelser för installation i badrum eller kök.
    Skapa konto
G Grodanhoppar skrev:
Hej,
Tänkte byta blandare i badrummet och tänkte förbereda lite så att jag har någorlunda koll när det blir dags att byta.
Idag har blandaren fasta rör men med nya blandaren kommer det vara flexibla slangar.
På klämringskopplingen närmast blandarens rör så står det Vatette 10mm.
På nya blandaren ska det vara G 3/8, enligt bilden.
Kommer det passa rakt av om man skruvar bort den översta delen av klämkopplingen och sedan skruvar på kopplingen G 3/8 från nya blandaren?
Eller måste något annat göras för att få ihop det?
Tack på förhand!
Det är som du skriver, bara skruva av och dit med nya blandaren

• Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
klosp11
jag tror man behöver en liten insats i din befintliga koppling som gör att man får en plan yta till den nya kopplingen. din gamla är koniskt pga klämringen.

• Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…

Bästa svaret

klosp11 klosp11 skrev:
jag tror man behöver en liten insats i din befintliga koppling som gör att man får en plan yta till den nya kopplingen. din gamla är koniskt pga klämringen.
En såkallad planadapter, men det behövs ej till 10mm, den har planända trots klämringskoppling

• Gilla
ådal och 2 till
  • Laddar…
Ser ut som vatettekopplingar. Står det VATETTE 10 på kragen på de översta muttrarna kommer din blandare passa direkt på. Som #4 skrev har 10-ändan redan en plan yta 👍

• Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
Ja precis, på den översta kragen står det så, oklart på den nedre, men ser ut som röret där är grövre fast det har väl ingen betydelse då det är den övre delen som ska bort.
Bra, då låter det som att det blir ett lätt jobb då. Skulle dock vara bra med någon kulventil, typ ballofix så man slipper stänga av vattnet för hela huset nästa gång något ska göras, eller är det bara onödigt. Så ofta stänger man ju inte av vattnet lokalt vid en blandare.

Störstmjölken Störstmjölken skrev:
En såkallad planadapter, men det behövs ej till 10mm, den har planända trots klämringskoppling
okej, för det var något sånt som jag tyckte mig ha läst någonstans att man behöver en insats så inte packningen skärs sönder, men då ska det alltså vara okej ändå då det är 10mm. Tack

G Grodanhoppar skrev:
Ja precis, på den översta kragen står det så, oklart på den nedre, men ser ut som röret där är grövre fast det har väl ingen betydelse då det är den övre delen som ska bort.
Bra, då låter det som att det blir ett lätt jobb då. Skulle dock vara bra med någon kulventil, typ ballofix så man slipper stänga av vattnet för hela huset nästa gång något ska göras, eller är det bara onödigt. Så ofta stänger man ju inte av vattnet lokalt vid en blandare.
Om du ändå ska byta blandaren, sätt dit avstängningar tycker jag 👍 Ser ut som det är 12mm som kommer undertill? Står det vatette 12 på den undre muttern kan du behålla muttern och byta ut mittendelen till en vatette 12x10 avstängning,

https://www.hornbach.se/p/vatette-kulventil-11130-12x10cu-vred-8546961/5110828/

ådal ådal skrev:
Om du ändå ska byta blandaren, sätt dit avstängningar tycker jag 👍 Ser ut som det är 12mm som kommer undertill? Står det vatette 12 på den undre muttern kan du behålla muttern och byta ut mittendelen till en vatette 12x10 avstängning,

[länk]
Japp, står Vatette 12 på den undre muttern.

Liten övrig fråga: på muttern på den vinklade kopplingen längre ned står det ”15”. kanske jag som är trött nu men hur kan det funka att det röret som går mellan klämringskopplingen där det står 12 passar med vinkeln där det står 15?

• Gilla
ådal
  • Laddar…
G Grodanhoppar skrev:
Japp, står Vatette 12 på den undre muttern.

Liten övrig fråga: på muttern på den vinklade kopplingen längre ned står det ”15”. kanske jag som är trött nu men hur kan det funka att det röret som går mellan klämringskopplingen där det står 12 passar med vinkeln där det står 15?
Ser ut som det glipar mot röret nere på den högra vinkeln, då har dom använt en sån här förminskning istället för en vanlig klämring. En mässingskoppling för rör, glänsande, cylindrisk, med övergång för montering. Inga människor syns.
Skapa konto

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Ser ut som det glipar mot röret nere på den högra vinkeln, då har dom använt en sån här förminskning istället för en vanlig klämring. [bild]
Aha, okej, finns mycket olika lösningar 🙂
Men då vet jag hur jag ska göra. Jag beställer kulventiler som länkats i tråden och monterar mot den nedre muttern och sen fäster jag blandares G3/8 på andra änden av kulventilen.
Tack allihopa för hjälpen!

• Gilla
ådal
  • Laddar…
Okej, nu till nästa problem som uppstått. Har fått hem kommoden som jag ska byta och vattenrören kommer slå i baksidan av lådan. Jag behöver bli av med de fasta rören för att det ska få plats.
Tanken var att sätta kulventil 10x12 på rören sen möta upp med flexislangen från blandaren.
Min fråga nu är, kan jag sätta en Vatette kulventil som är 10x15 direkt på 90 graders vinkeln så jag blir av med de fasta rören?
På muttern vid vinkeln står det Vatette 15.

richardtenggren
Om det är Vatette kan du köra en 10x15(inv) :)

• Gilla
Grodanhoppar
  • Laddar…
Kunde inte hitta att dom har någon kulventil med lekande(packning) 15x10 på deras hemsida, isåfall hade du fått ta en med vanlig gänga och lina kopplingen, om du är bekväm med det, annars är det väl bara använda en sån här egentligen

https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-vinkel-15x10/

Skruva av befintlig vinkel och på med den nya på muttern i väggen.

• Gilla
Grodanhoppar och 1 till
  • Laddar…
Fast på muttern som sitter mot röret som kommer från väggen står det 16. Dessutom ser det ut som plaströr som kommer från väggen, vågar man verkligen pilla där?

• Vattenrör genom vägg, silverfärgad ventil, ojämn hålighetsförsegling, vit bakgrund, delvis synligt skåp.
    Skapa konto
  • Närbild på en röranslutning med en del av en skiftnyckel och mutter i metall.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.