Jonatan79
Jonatan79: Du får ej ha dubbla lager ångspärr mot yttervägg, alltså passar ångbroms bra i badrum.
1 svar · 1,4k läst
S
sinuslinus: [citat] Vad är det för ventilation?
4 svar · 1,0k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Keramiska plattor med bränd glasyr ändrar inte färg överhuvudtaget. Däremot är de brända i femtielva miljoner olika nyanser av samma kulör. Därav vikten att ha samma batch vid uppsättning. Du får helt enkelt fortsätta att leta tills du hittar på rätt plattor. De finns garanterat någonstans. Ibland finns det identifikation på baksidan av plattan som kan vara till hjälp.
2 svar · 974 läst
H
hempularen: Det låter ju som första firman gick i konkurs av ngn anledning...
18 svar · 5,0k läst
·
L
Lennart 57: Om du bygger badrum med våtrumsskikt så har du din ångspärr redan, dvs då spelar det väl ingen roll att du punkterar det gamla skiktet. Syftet med ångspärr/ångbroms är ju att varm fuktig luft inte ska gå genom väggen och kondenseras mot den kalla ytterväggen, och ett badrum har ju redan den spärren.
2 svar · 1,3k läst
BirgitS
BirgitS: Räcker nog bra att måla bjälkarna med våtrumsfärg och sedan hålla koll på att de inte ser ut att mögla eller ruttna. Om man ska ha ett tätskikt som ska målas så ska man välja tätskikt som är avsett för det, alltså ett som tillhör de godkända målade systemen: https://www.vatrumsmalning.se/godkanda-system/ De rollade tätskikten går inte att reparera utan vid en skada måste
9 svar · 1,2k läst
kaked08
kaked08: En smaskig fråga kring kontrastering eller enhetlig materiell golv/vägg i badrum. När det kommer till lite större plattor 30x60 har det sista åren verkat bli en trend att man använder klinker även på väggarna. Det ska inte framstå som att man har ett "billigare" kakelalternativ på väggarna längre. Men när man nu ändå investerar i denna enhetlighet, ska man kontrastera eller ha
0 svar · 554 läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Ja, om det är samma personer kan du kalla dom vad du vill :=) Det är officiellt styrelsen som tar in medlemmarnas reklamationer och tar dessa vidare tilll byggherren då det gäller garantifrågor och just reklamationer.
16 svar · 2,8k läst
·
C
Cerb: Som en "rolig" fotnot kan jag berätta att de även gjort så i alla badrum i ett lägenhetshus där jag förr bodde. Byggt 2008 så inga dubbla lager klinker eller liknande.. Vad anledningen är har jag aldrig kommit på.
10 svar · 3,2k läst
·
S
Stefan1972: Han syftade nog på rören in mot blandaren i sig.
7 svar · 1,7k läst
·
L
Lyans: [citat] Ljudet uppstår hela tiden när vredet/reglaget är just i det flödeslaget. Om jag trycker in knappen och vrider över till max låter det konstigt nog inte. Låter inte heller om jag endast väljer lågt tryck. Det är Hans Grohe. Osäker på exakt modell, men närmare 10 år gammal tror jag.
2 svar · 1,1k läst
P
Pob7: [citat] Hade ingen aning om det fanns men det ser ju identiskt ut med det vi har! Tack för hjälpen😊
5 svar · 1,5k läst
·
Storsockret
Storsockret: Det är iallafall väldigt snabbt gjort att koppla ur badkaret tack vare wago-klämmorna som sitter i dosan. Du behöver bara öppna facket på varje klämma som har en ledare från rätt sladd. Dragavlastning innebär att man fäster kabeln så den inte hänger i anslutningspunkten som den ser ut att göra nu. Så att det inte riskerar att skadas eller bli dålig kontakt om man tex råkar dra i
4 svar · 2,2k läst
·
Erik_Pettersson
Erik_Pettersson: Hej, jag håller på att renovera ett badrum i ett torp från 1920 och undrar hur ni resonerar kring tätskikt i de bifogade bilderna. Jag har alltså byggt en duschhörna där jag tänkte sätta Fibo-skivor och tänker mig träpanel i övriga delen av badrummet. Jag tänker mig att jag sätter Fibo på väggarna A-B (och såklart väggen mitt emot duschen) men träpanel på vägg C. Hur hade ni
0 svar · 976 läst
·
X
xxargs: omkalkling med nya plattor skulle jag säga oavsett orsaken. det kan varit porer som sugit duschvatten in i kaklet och över tid ger fläckar det kan ha varit något bakom kaklet som 'blödigt' igenom - men mindre sannolikt. oavsett så är det inget som går att 'tvätta ur' när det väl är bakom glasyren i kakelytan.
1 svar · 1,9k läst
·
yonna
yonna: Jag skulle börja med att hälla en stor flaska cocakola i toan och låta det stå ett par timmar.
6 svar · 3,9k läst
K
karlmb: [citat] Jag börjar tro att det hela är ett missförstånd, att menbranet aldrig är tänkt att helt ersätta ett riktigt vattenlås, utan bara vara en slags extra luktspärr i de fall folk har problem med lukt i vanliga vattenlås, alternativt för att minska avdunstnng ifrån det. Men sedan kom något marknadsgeni på att man kan ju sätta den som enda luktspärr, det kanske funkar....
48 svar · 6,5k läst
·
V
vimvq1987: [citat] tack för ett mycket utförligt svar. det är ganska mer tekniskt än vad jag förstår men det är vettigt - tack för att du tog dig tid att förklara 😆
8 svar · 2,2k läst
·
M
myrstack: Först lite aceton för att ta bort märkena från spritpenna. Sedan eftersom du börjat med silicon så är det svårt nu att ändra kurs med annan färg då inget fäster på silicon. Ev kan du skära ut lite av sin silicon och testa med en mörkare färg. Har du kvar den ljusare färgen kan du dessutom blanda denna och en mörkare för en nyans som smälter in
2 svar · 861 läst
·
H
Heivon: [citat] Tack för svar, lyckades lösa det själv. Dock i enlighet med ditt svar.
2 svar · 1,0k läst
·
C
Civilpolisen: Så! Två vändor i taket och tre vändor på väggen och knappt hälften av färgen, 4 liter, kvar... En dusch, det är därför draperiet är blött , samt ett diskutabelt stänkskydd mot väggen... I morgon åker jag till Biltema och tittar efter skruv av mässing till tröskeln och nåt att olja in tröskeln med! [bild] [bild] Inget märkvärdigt badrum... men jag är inte riktigt färdig
17 svar · 3,9k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Tex denna https://www.bauhaus.se/kopplingsbricka-vatette-pe-dy15x2-5mm-40cc-2-ror?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMInoqfp-68gwMVwuyyCh3PVg7_EAQYAyABEgLzwfD_BwE Men den där T-kopplingen mot stammen bör ju bytas mot ett Y. Obs jag är glad amatör
1 svar · 662 läst
·
M
Mach77777: [citat] Beror lite på hur det ser ut där vattnet är kopplat till din existerande stol, sitter det t.ex. en ballofix där redan måntro? Bytte gammal trasig stol själv förra gången, var inte speciellt komplicerat. Byggmax billigaste håller än 5 år senare.
3 svar · 843 läst
S
Snubben123: Mötte lyftventilen och den är 62mm i diameter. Om vi tittar på denna så är den väl för liten (45mm); https://www.k-rauta.se/produkt/bottenventil-svedbergs-blandare-krom/7392533075956?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAnL-sBhBnEiwAJRGigmlIkEWxRWz1n7D3-348KO654WkLkBspgKwyhrAvm-Yfuswr150T3BoCxDgQAvD_BwE Men följande borde passa då den är 62mm i diameter;
4 svar · 1,2k läst
·
Hammare&Spik
Hammare&Spik: [citat] Det ska jag testa! Tack,. Manual är tyvärr slängt sen flera år
17 svar · 4,2k läst
·
P
Pob7: [citat] Låter väldigt rimligt. får kolla på det som du säger! 🙂
4 svar · 1,6k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det är i alla fall inte helt enkelt: https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-vatrumsmatta.80281/ https://www.byggahus.se/forum/threads/riva-vatrumsmatta.281589/ https://entreprenadforetag.se/riva-badrum-sjalv/
5 svar · 1,9k läst
V
Vector: Man kan ju mäta med en ir temometer på golvet så ser man var slangarna går å sen vara försiktig när man bilar
5 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.