Hål i golvet bakom toalettstol

22k läst  84 svar

1. A
    Medlem Nivå 2
    EBC7DF8D-E26F-4A6F-814A-23B8A58DC69C.jpeg

Har precis renoverat badrum och bakom toaletten (Gustavsberg) ser det ut som på bilden. Hål som man kan sticka ner finger i. Jag kommer att ringa VVS-firman idag men då jag inte kan något om detta så vet jag inte ens vad frågan är... Borde inte toaletten täcka avloppet helt? Vad är ens detta hål för något? Sticker ju inte ens upp från golvet så att säga. Innan toastolen sattes dit var det ju ett avlopp som stack upp...

Alltså: är detta normalt? Inga problem med golvtätskiktet?

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 16
    Det är avloppet som syns, kan tänka mig att gummimuffen inte är korrekt monterad.

3. S
    Medlem Nivå 7
    Ser ut att vara matta på golvet. Om avloppet är i nivå med golvet är det väl inte tätt mellan matta och rör?

4. A
    Medlem Nivå 2
    Precis det jag oroar mig för. Det är våtrumsmatta och innan denna toalettinstallation stack röret/avloppet upp en halv decimeter kanske (svårt att komma ihåg nu i efterhand).

5. A
    Medlem Nivå 2
    Behövs det åtgärdas? Kan det åtgärdas?

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Om det är som flera i tråden uppfattar det, så är det ett totalfel. Röret skall gå upp lite, och mattan skall gå upp på röret för att täta.

Som det ser ut så har du ju inte ens tätt mellan toaröret och avloppsröret.

Jag hoppas du inte har betalat för renoveringen ännu?

OM det är som vi tror, så kan det vara så att hela golvet måste göras om. Det är inte säkert att det är så illa, men det kan vara det.

Martin_B och Joak gillar
  7. A
    Medlem Nivå 2
    Men vad ända in i...!!! Inte betalt än. Blir helt kall. För om golvet måste bort måste ju väggarna bort också antar jag?

8. A
    Medlem Nivå 2
    Så här ser det ut då man tar av luckan cirka en centimeter ner kommer det nåt slags gummilager, är det som en golvbrunn? Men hur är tätningen mot våtrumsmattan då? Fattar ingenting.

CF881156-530F-4DB5-878D-D16F245BC455.jpeg

9. HandySmurf
    Allvetare Nivå 8
    Det blå gummit du känner är förmodligen en excentrisk WC-stos. Den används när inte toalettstolen kan placeras exakt ovanför avloppsröret. Det ser fel ut då som andra tidigare påpekat så skall avloppsröret gå upp längre ur golvet så mattan som är tätskiktet i detta fall kan anslutas mot röret ordentligt. Har för mig att röret skall gå upp minst 40 mm ovan golv för att det skall vara godkänt.

10. A
    Medlem Nivå 2
    Men varför har de gjort detta? Har ju suttit en toastol där tidigare! Vi hade kunnat fixa en annan stol om det behövts ju. Fattar ingenting. Börjar bli rädd att hela badrummet måste göras om...

Tack för all hjälp! Fortsätt gärna bidra!

11. A
    Medlem Nivå 2
    Har pratat med golvläggarna nu som är de som hållit i projektet. De har pratat med VVS som säger att lösningen fungerar. ??

De menar dock att man kan sätta dit ett rör och klä upp golvmatta på det och köra svetsfog som det är i vägghörnen... Är det godkänt enligt gvk att göra så? Förstår att svetsfog väl ska vara helt tät annars kan man ju inte ha det i duschen så det kanske funkar?

12. H
    Moderator · Nivå 25
    Har de möjligen flytspacklat golvet, så att det är högre nu?

13. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att en sådan lösning kan gå att utföra på ett godkänt sätt. Men jag är inte säker.

Du borde nog ta in en besiktningsman som tittar på helheten, framförallt hur de gjort vid golvbrunnen (känsligaste punkten, där det ofta fuskas).

De som gjort den här installationen verkar näst intill noll yrkeskunskap, de kan ha gjort fler fel, och golvbrunnen är det vanligaste felstället. Det måste ju varit minst två okunniga hantverksgrupper inblandade här, både mattläggare och VVS har fuskat.

Om du vill så kan du ju lägga upp bilder från golvbrunnen också här. Ta bort gallret, och gärna närbilder på klämringen nere i brunnen.

14. A
    Medlem Nivå 2
    BB94879D-5580-4719-8141-4CB73F9678F4.jpeg

Jag tror att mattläggaren gjort ett bra jobb. Det såg ut så här innan VVS satte toaletten. Svårt att se då jag tog fotot bara på kul för att följa processen. (Till höger i bild.)

Ska ta foto på golvbrunn också!

15. A
    Medlem Nivå 2
    De verkar inte ha flytspacklat hela golvet iaf då det är samma tröskel som tidigare och där är golvet på samma nivå iofs cirka 3 meter från golvbrunn och avlopp.

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: