Badrum
kentauren: Hittar ingen Mora Rexx i mässing, däremot Mora Inxx är det rätt
Matti_75: Bör i BBR tolkas som ett skallkrav alltså skall det finnas, men vad sa BBR 1993 när TS badrum byggdes?
Stefan1972: Är det samma slags "vinyltapet" som jag har så är det inget tätskikt i den meningen. Den jag har är ju ganska tjock, nå präglat svampigt material. Vanligt på 70talet. Vitgrå spräcklig typ. Den är nog inte lämpad att tapetsera nån nyare produkt på oavsett. Oftast målar man den bara.
Utsliten och utdömd: Min mamma och hennes sambo har carerra på både väggar och golv i alla badrummen och i tvättstugan. Jag har inte märkt något avvikande i deras badrum att det skulle vara fläckigt eller se slitet ut på nått sätt. [bild] [bild] Däremot är det ”rätt mjuk” så jag skulle aldrig ha det i en hall etc där man riskerar att dra in grus för det kommer man trampa ner i stenen.
t93pan: Det var inte så enkelt som jag trodde... Den nippel som sitter på den blandare jag köpt, ser ut som på bilden nedan. Den har ngn typ av reglering tror jag? En vanlig 1/2 - 1/2 nippel blir för kort, sen kanske dessutom det hålet (som kanske syns lite dåligt) som är ett fyrkantigt hål rakt igenom i nederdelen av nippeln har ngn typ av flödesuppgift? Det går alltså ner ca en cm längst
LenaJo: Har någon tips på hur jag får bort kalkavlagringar på mörk fog på klinkergolv i badrum (duschdelen)?
nino: [citat] Vet inte, längesen jag la nåt nu. La åt dottern men där var det i etage och vid duschen lutade vi mer än man "ska" med väggbrunn, det andra golvet blev nog i stort sett plant men med lokalfall under badet. 1/150 kan man ju sikta på kanske, sen blir ju spacklingen vad den blir... Går ju inte att säga nu ska jag spackla 1/150, ja man kan sätta höjder för det men blir sällan så
fribygg: [citat] Jag skulle börja med en ordentlig rengöring, spraya klorin, vänta 5 min skölja och sen gno rent/ polera med en gammal frotehandduk eller nån bommulstrasa. Om inte det hjälper är linoljesåpa eller kristallsåpa över natten bra till färgfläckar.
placerej: Jag tog nyligen bort silikon och tyckte det var väldigt svårt att få bort det med hjälp av kniv. Det bara vek sig, trots nytt knivblad. Det som funkade bäst var att gnugga med ofuktat hushållspapper. Då smulade silikonet sönder och så kunde jag dammsuga upp det. Jag tycker för övrigt det ser ut som att det gamla silikonet på bilderna ligger rätt djupt, en bit under handfatsnivån.
BirgitS: Numera är inte rollade tätskikt godkända (enligt branschreglerna) på väggar och golv som är gjorda av trä. Det visade sig att det var för svårt att säkert få det tätt när träet rör sig med årstiderna. Så vill du ha ett badrum som försäkringsbolaget anser är 15 år gammalt, alltså väldigt lite värde kvar vid en vattenskada eller ett som försäkringsbolaget anser är från i
Anonymiserad 405730: [citat] Har du en bra kakelskärare så är det inga problem..
MrJay: Bara de inte ser ut så här inuti med tanke på åldern. [bild]
Blå baronen: Intressant tanke! Hur undersöker man det? Fläcken är annars lika stor som röret.
Krister Hinders: [citat] Ursäkta, skrev fel på badkars namnet. Westerberg ska det vara.
Anonymiserad 405730: [citat] Håller med om att det kan fungera och är starkt.. men skulle man vilja ha modernt utseende utan taklist tex. så kommer det att spricka lättare i takvinkeln än om man använder mer formstabila skivor bakom gipsen…
Kird3rf: Hej Sedan vi monterade vår toalett har den droppat på flera ställen vilket inte känns bra. Jag bifogar två filmer - det verkar som både inloppet droppar återkommande helt utan orsak (film 1) samt efter spolning med fulltank så fortsätter det droppa i oändlighet ner i stolen (film 2). Jag bifogar även en bild på spoltanken. Jag har visat min rörmokare som har justerat installationen
ny villaägare 2022: Hej! Hittade tråden många år efter era eventuella insatser. Hur gick det för er? Har ni några tips då jag sitter i samma situation själv :) Mvh Magnus
Rickard.: 150cc och 160cc använder olika system för att fästa mot blandaren så det funkar inte rakt av att blanda. Mora måste väl ändå också sälja motsvarande produkt i 160cc?
Farstatjej90: https://www.golvpoolen.se/badrum/blandare/duschblandare/duschblandare-fm-mattsson-9000e-ettgreppsblandare/p-240247-240248
Emanan: Tja! Blir inte riktigt klok på vilka delar jag skall köpa/ha till mitt badrum. Har KV/VV-matning prisol 15” som via V6 skall fördelas till 3 KV och 2 VV varav 1 VV och 1 KV rätt upp från V6 till blandare. De andra skall via rör-i-rör till dusch och toa. Nån som hjälpa mig med vilka delar jag behöver för jag är lite lost. Inkl rörböjar mm. Har stålreglar 45 mm i väggarna. Stort
Rickard.: Inte världens tydligaste bilder men det ser ut som ett pluggat T-rör. Du kan stänga av varmvattnet vid VVB:n.
kniv: [citat] Då är det ju bara lägga vanligt golvspån, prima, stifta fast nätet, najja fast gv slangen i nätet, flytspackla 😊
Avemo: Tekniskt är det inga problem att montera gammalt sanitetsporslin vid en renovering.
kia2: [citat] Vet inte faktiskt. Den var så när vi köpte huset. Den är iaf väldigt repig. Hur gör jag för att hitta en annan modell som passar?
SandyP: [citat] Värmepumpen ligger på andra sidan badrummet, närmast den kortsidan av badrummet som också är en yttervägg. Jag håller tummarna! Tack än en gång för dina svar.
Alexander Popovic: Jag skar bort den gamla silikonfogen och applicerade nytt. Men hålet är kvar
BirgitS: Är det just där det samlas vatten som du har fläckar? Jag undrar eftersom det är mycket fläckar längs en en vägg och nästan inga alls i nedre högra hörnet. Kalken kan vara blandad med tvålrester och annan smuts så att man omväxlande behöver en syra och allrengöringsmedel.
Anonymiserad 170696: [citat] Ytterväggarna är nog närmare halvmetern tjocka så risken att det ska frysa på insidan här i Skåne räknar jag som nästintill obefintlig även om solfläcksforskarna hävdar att vi kommer att få en liten istid om runt 10 år... Om 10 år så bor jag knappast i detta landet längre.