10 999 läst ·
59 svar
11k läst
59 svar
Dålig håltagning till eldosa
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 405 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 405 inlägg
Hur många fel har det blivit?Aleqz skrev:
Så här står det under "Förtydligande av genomföringar för el"
- Alla genomföringar för el i våtzon 2 ska tätas mot.
- Undantag kan dock göras vid infälld apparatdosa till strömställare vid dörr, där det inte är möjligt att ansluta tätskikt.
En dosa är inte en genomföringP PappasHammare skrev:
Det vet jag inte. Men har aldrig under dom åren jag jobbat inom yrket sett någon täta runt eldosor. Men kanske ska tillägga att vi alltid har använt tarketts tätskiktsmatta bakom kakel och klinker.useless skrev:
Genomföringar för både el och vatten rör sparade man förr en liten "läpp" av mattan som fick gå ut några mm på röret. Nu ska man skära en liten springa och sätta betylband istället, tänker att betylband runt dosor inte blir så bra
Dvs, i praktiken krävs inget utanför duschen och inte ens i närheten av duschen om det gäller en strömställare (zon 2).Aleqz skrev:
Vårumszonerna ser man här:
- https://sakravatrum.gvk.se/branschregler-2016-1/3-vatzoner/3-1-vatzon-1/
Man måste ha vattentät genomföring i zon1. Jag har det i mitt badrum där dosan till det tidigare bubbelbadet sitter (en stor felinvestering då det tog en evighet att fylla upp, vi har för dåligt vattentryck i vår brunn för att ha badkar).useless skrev:
Då dom flesta elektriker sätter apparatdosor med skruvring så kan man ej sätta manschett på dessa för då låser man skruvringen och jag har då ALDRIG hört talas om att det har skett en fuktskada via en apparatdosa😮
Ja, det har du rätt i🫣 Ibland är man bra dum i huvudet😆H HenrikHuslöse skrev:
Jag använder Bostiks tätskikt och såg hos min leverantör att det hade kommit en sådan manschett för apparadosor. Kommer jag att börja nyttja dessa? Nej!!
Jag tog mig friheten att fråga GVK:Aleqz skrev:
Fråga:
Hej. Jag läser i dokumentet https://www.gvk.se/branschregler/elgenomforing-i-badrum/fortydligande-av-genomforingar-for-el/ Men blir inte riktigt klok på innebörden.
Jag har en infälld apparatdosa för belysning ovanför spegeln vid handfatet. Räknas den som en genomföring och måste man i så fall täta mot den?
Svar:
Hej!
Ja, det räknas som genomföring och ska tätas:
6.3.1 Krav
• Elinstallationer ska utföras enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter och enligt
Installatörsföretagens rekommendationer.
• Genomföringar för el i plats för bad eller dusch och i våtzon 1 ska möjliggöra tät
anslutning mot väggens tätskikt.
Vad gäller i våtzon 2?
- Undantag kan dock göras vid infälld apparatdosa till strömställare vid dörr, där det inte är möjligt att ansluta tätskikt.
Med vänlig hälsning
Lovisa
Så jag antar att du skriver avvikelser varje gång du inte tätar mot en dosa som inte är för strömställare vid dörr?
Nej det gör jag inte och du kommer nog ha det ganska svårt att hitta någon i branschen som gör det också, men vill du vara så anal så all credd till dig 😂useless skrev:
Jag tog mig friheten att fråga GVK:
Fråga:
Hej. Jag läser i dokumentet [länk] Men blir inte riktigt klok på innebörden.
Jag har en infälld apparatdosa för belysning ovanför spegeln vid handfatet. Räknas den som en genomföring och måste man i så fall täta mot den?
Svar:
Hej!
Ja, det räknas som genomföring och ska tätas:
6.3.1 Krav
• Elinstallationer ska utföras enligt Elsäkerhetsverkets föreskrifter och enligt
Installatörsföretagens rekommendationer.
• Genomföringar för el i plats för bad eller dusch och i våtzon 1 ska möjliggöra tät
anslutning mot väggens tätskikt.
Vad gäller i våtzon 2?
Med vänlig hälsning
Lovisa
Så jag antar att du skriver avvikelser varje gång du inte tätar mot en dosa som inte är för strömställare vid dörr?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden