Hej!

Jag håller på att bygga en enklare relax i min källare.

I ena hörnet ska jag ha ett badrum. Där är det inga konstigheter; där isolerar jag, lägger golvvärme, och sätter kakel och klinker.

I resten av utrymmet ska jag ha en dusch, bastu, och golvyta för ett par träningsredskap.

Duschen ska vara i ett hörn, då har jag tänkt sätta kakel och klinker så den ytan (90x90) får ett riktigt tätskikt. Dessutom är den i anslutning till badrummet så jag drar ut golvvärmen även till duschhörnet.

Min stora fråga är hur jag gör i resten av utrymmet. Golvet är en ganska tunn, oisolerad betongplatta, och jag vill inte gräva upp och isolera hela utrymmet.

Är det okej att sätta klinker direkt på betongen? Jag är medveten om att det blir kallt, men jag har läst att man kan limma en tunn isolerande skiva på betongen och sätta klinker på den?

Och hur gör jag med bastun? Då de är gjorda i trä så måste jag ha luftspalt; både mot golv och väggar? Sätter man stålreglar på golvet? och bygger bastun där på?

Sen har jag läst mycket fram och tillbaka angående golvbrunn (spygatt?) i bastun, och har kommit fram till att jag gärna vill ha det, men det förstår jag inte hur. Sätter man golvbrunnen i betongen, med fall, och bygger bastugolvet med springor så att vattnet kan rinna igenom? Eller sätter man någon typ av upphöjd golvbrunn och bygger in i själva bastugolvet? Hur fungerar det med fall då? Inte bygger man väl själva bastugolvet med fall?

Bonusfråga: Får in- och utluften i bastun sitta på samma vägg? Inluften under aggregatet och utluften diagonalt, nära taket.

Tacksam för alla svar! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.