B
Ballis: [citat] Okej, det var väldigt bra att veta! Tack!
19 svar · 2,5k läst
·
S
Småbrukaren: Finns excentrisk kopplingar som kan funka bra för att få cc16. Finns på bygghandeln.
1 svar · 758 läst
·
BirgitS
BirgitS: Visst kan man göra åverkan på bjälklagret även om det inte är lämpligt att göra det lika mycket som bilderna här (bra tips i tråden också): https://www.byggahus.se/forum/threads/vagar-jag-ta-bort-golvplanken.507393/ Med mindre än 60 mm så ökar risken för att man inte får tätskiktet tätt där.
2 svar · 844 läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Men ta bara bort silikonet så att vattnet fritt kan nå brunnen. Du behöver inte fylla med mer fog för funktionens skull. Däremot skulle jag ta en närmare titt på skadan i tätskiktet.
20 svar · 3,8k läst
·
Sittställning
Sittställning: Jag kom på ett annat trick som kanske skulle kunna funka... Man får peta bort lite fog på 2 ställe så långt ifrån varandra som möjligt. Tejpar runt plattan. Blanda upp lite flytspackel och sätt dammsugare på ena sidan och häller flytspackel i andra. Dåligt förklarat men jag tänker att man kan försöka suga ner flytspackel under plattan med hjälp av dammsugaren. Beroende hur
10 svar · 4,0k läst
·
Jumos
Jumos: [citat] Min mamma har en dusch i källaren där hon badar sina hundar. För att minimera mängden hundhår som kommer ner i golvbrunnen har hon klippt en bit myggnät/nätgardin och lagt under gallret i golvbrunnen, vilket faktiskt funkar riktigt bra. Det kanske går att göra något liknande i silen i din duschkabin som en tillfällig lösning?
3 svar · 1,6k läst
D
Davidw: Jag hade nog tänkt ljud får man lösa själv. Doft tänker jag ska komma från ångaggregat så kvar är att finna munstycken som kan ge breda heltäckande vattenstrålar.
2 svar · 4,6k läst
H
HEM2121: [citat] Om det är svårt att byta röret, relining med strumpa av röret kan vara ett alternativ.
4 svar · 2,1k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Stenarna är inte vattentäta. Fogarna är inte vattentäta. Det är tätskiktet som ser till att hålla fukten på rätt sida. Om det torkar upp så snabbt som på någon timme skulle iaf jag inte vara orolig.
4 svar · 1,2k läst
·
A
anek71an: Jag tänkte att TS också hade problem med spärrskitet, inte bara att få upp den. Det stod en del om att TS kunde bli ansvarig för eventuella vattenskador pga felmonterad golvbrunn. Ett dessvärre onödigt vanligt problem då många byggare slarvar. Om jag misstog mig så förbi se från mitt förslag.
70 svar · 47,3k läst
·
J
jonaserik: Nästa då. var är den trilskande toan placerad , ni hade en till som fungerar bra. >vet ni något om avluftningen och hur rören går. Dålig avluftning ger samma symtom, kan inte luften förflytta sig ur rören så blir det mottryck och vattnet kan inte åka ner i en klump som det ska vid spolning.
9 svar · 2,8k läst
·
BirgitS
BirgitS: Moras kundtjänst brukar kunna svara på sådana frågor.
1 svar · 2,3k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Kanske enklast att sätta gips på väggen. Golvet behöver ha ett fall så där vill nog hantverkaren bestämma, stäm av med firman.
3 svar · 991 läst
T
Tokv41: men varför har vissa termostater inkoppling för jord när andra saknar det? Är skillnaden enbart att själva termostaten inte blir jordad när man kopplar jorden separat ”bakom”?
13 svar · 2,2k läst
·
Brandeu
Brandeu: [citat] Ja det är en Joramark box i rostfritt stål. Det finns en servicelucka på framsidan som är fastskruvad. Ja, det är nog lika bra att använda en manchett runt, för säkerhets skull. [citat] Tack för tipset! 👍
3 svar · 1,4k läst
·
kaked08
kaked08: Hej! Jag har en kombination av tvättställskåp och tvättställ på olika håll men inte möjlighet att se hur de passar utan att köpa båda. Är det något direkt/generellt fel i att ha fristående på ett skåp? I det här fallet är båda rent rektangulära med samma mått 100x49 på tvättställ men 100x44 på skåpet. Mvh
0 svar · 518 läst
Benjamin Pålsson
Benjamin Pålsson: Tack alla för utförlig svar, jag ska genast gå på med medel!
6 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: Sätt en kniv i kanten på trycket och bänd lite så kommer trycket upp, sen som jag skrev i inlägg # 5
9 svar · 1,0k läst
·
L
L A Axelsson: Hur löste du vattenfrågan?
7 svar · 1,0k läst
·
S
Stefan1972: Det handlar inte om skarven i sig.........Vill du ha fullt försäkringsskydd så är det dagens regler som gäller på allt. Inklusive VVS. Om inte detta är följt och det blir skada som de kanske anser beror på en dold skarv så blir ersättningen därefter. Oftast noll...........Så det beror ju helt på hur du värderar renoveringen i sig eller hur du presenterar det för
9 svar · 1,1k läst
·
F
Frångolvtilltak: [citat] Man byter inte golvbrunn i ett fungerande badrum. Insatsen som du tog ut är den märkt Purus? Bör finnas ett rsk nummer på den. Dock ser det ut att vara rätt ring till rätt brunn. Dom ändrade senare att det skulle vara en annan klämmring senare när man körde duk eller manschette. Dock hade den mindre klämkraft så om man får ner en blå ring utan problem så är inte det en
53 svar · 4,2k läst
·
B
Bell703: [citat] Håller med , böjen är inte så snäv. Tänker att om jag bara fäster upp med väggklammer nära böjen och sedan klammer varje 0.5 m så ska det inte vara några problem. Man vill inte att det yttre röret blir rörligt om man mot förmodan behöver byta det inre röret i framtiden. Tack för era tankar och tips.
5 svar · 1,5k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Högst osannolik
8 svar · 2,9k läst
S
snart framme: [citat] Så här menade jag: Har någon erfarenhet eller vet om standardmått vad gäller toa i hörn? Minimimåtten är ju beräknade i typ Svensk standard, och det är lätt att få fram för vad gäller wc och handfat i vinkel. Men jag saknar minimimått för när toa utgår från ett hörn. Hur många cm ifrån hörnet sätter jag ett 60 cm handfats mitt, och på samma sätt, hur många cm
2 svar · 2,0k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Enligt de regler som gällde när badrummet byggdes/renoverades så skulle det vara minst 120 cm mellan takduschen och vägguttaget, mätt i horisontalplanet. [citat] Det är i alla fall bekvämare att ha tvättmaskinen upphöjd och dessutom slipper man att småsaker glider in under tvättmaskinen och är mycket svåra att få fram. [citat] Får en tvättmaskinsslang plats i profilen? De
5 svar · 4,2k läst
·
K
Kakelugnen566: Jag har en ren skurtrasa liggandes på tvättmaskinen som står jämte min duschhörna, som jag sen lägger på golvet när jag ska ut från duschen. Skurtrasan torkas till nästa gång och tvättas med jämna mellanrum och används bara till detta. Funkar bra
16 svar · 28,3k läst
·
BirgitS
BirgitS: Okej, då är det ju bra att söka information om hur föreningar brukar återställa badrum efter stambyte.
10 svar · 3,2k läst
BirgitS
BirgitS: Det är inte direkt ovanligt med väggar som buktar i hus som inte är väldigt nya och det kan leda till att kakel spricker om man försöker använda kaklet för att motverka buktighetten.
6 svar · 2,9k läst
·
Manganbangan
Manganbangan: [citat] Visst är det underbart att man ska hålla tummarna för att plattsättaren gjort sitt jobb rätt?😂
10 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.