X
xxargs: Det är inte nikotinet som ger doften eller påslaget på alla ytor utan allt annat i röken inklusive olika tjäror som sätter sig i alla ytor. Nikotinet själv är hyfsat flyktigt så det försvinner ganska fort med ventilation. --- När det gäller gulfärgning i kakelfogarna så blir det av duschning och tvagning med tiden även i helt rökfria lägenheter och hör till den 'naturliga'
4 svar · 2,2k läst
D
danoleena: Nu har jag installerat vattenlåset som JAFO skickade till mig kostnadsfritt. Det sitter som handen i handsken! No more bad smell och tack JAFO!
3 svar · 1,6k läst
·
Allan J
Allan J: Letar mig gråhårigare efter en kort anslutningsslang ca 200 mm med vinkel/vinkel… kortaste jag hittar är 800 mm! Vad gör man? Duschkabin tillverkaren Svedbergs är oförstående och kan inte hjälpa trots att det måste var en del av deras produkt. 10 år gammal iof… Vill inte ha en för lång slang hänga och dingla inne i kabinen. Ahlsell och proffsmagadinet har inte… hittar inget på
0 svar · 658 läst
·
Samp-n
Samp-n: Om man är nitisk och följer det som står i t.ex BBV så står följande: 5.2.2 EL El i våtrum ska utföras med fixerad genomföring med minsta diameter 16mm eller med annan av leverantör anvisad produkt som är tätningsbar med lämplig försegling från det godkända tätskiktssystemet. Genom vägg vid plats för bad eller dusch far endast nödvändig genomföring för apparater vid platsen
1 svar · 803 läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Går du inte på med ett knivblad snett ner mellan plattorna så är det sällan risk att råka förstöra fuktskyddet. Finns speciella V-formade skrapor att ta bort det mesta med och sen är det typ en traditionell fönsterskrapa med rakblad att köra med jämns med plattornas yta.... och sen medel till det absolut sista bara.
41 svar · 6,8k läst
·
J
jawen: [citat] Usch ja vad det ser ut, men där har du svaret på alla dina funderingar i alla fall Hela ert tak måste gås över ordentligt, bara den där är en relativt kraftig läcka. Och säljaren borde ju ha ett besiktningsprotoll från när dom bytte yttertaket. ( om dom inte gjorde det själva) Och eran badrumsrenovering har absolut ingenting med detta att göra. Lycka till ! MvH Jawen
9 svar · 3,3k läst
·
Marcus0321
Marcus0321: Klämringen får inte skruvas med maskin utan skall skruvas med skruvmejsel. Tätskiktet skall skäras med den mall som hör till brunnens fabrikat. Personen som gjort montaget av tätskiktet vid brunnen har förmodligen slarvat på fler ställen. Anlita en besiktning för våtrummen specifikt så du vet vad det finns för upptäckbara fel.
7 svar · 6,2k läst
A
Arga Tanten: [citat] Tack. Det är så jag tänker också. Hur det ser ut spelar ingen roll, då man bara kan se det om man står i badkaret och kikar. :D
31 svar · 12,0k läst
·
J
jonaserik: OK spindeln är den del som snurrar när du skruvar på den under locket. Bakom fronten på VP nertill så sitter det en pump, så lossa fronten, kan vara två skruv uppe eller nere. Fota den. Har du rengjort filtret, kan se ut så här
26 svar · 3,4k läst
·
F
Funäsdalen: [citat] [citat] Ja jag har fått svar efter analys och asbesten finns tydligen inne i matten inte på någon av ytorna.
3 svar · 596 läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Vissa råkar glömma själva anmälan och bygger/renoverar ändå, går utmärkt.
2 svar · 1,5k läst
nino
nino: Vad är det för genomföring? Avlopp eller tappvatten eller nåt annat?
12 svar · 2,3k läst
·
H
Handtwerkaren: Hej. Hur får man upp locket på denna blandare, Är den gängad eller skall den bändas upp? https://ecom-api.comfort.se/globalassets/FA071_20D_U.pdf Se bifogad bruksanvisning. Min kran finns på sida 3 mvh
0 svar · 799 läst
M
Milles123: [citat] Tack så mycket! Kör på citron/ättika och hoppas det hjälper. //Mille
2 svar · 957 läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Håller med BirgitS men enda nackdelen att behålla råsponten på väggarna är ifall det ska flyttas en del vatten och el genom väggarna för då blir det problematiskt. I annat fall sparar du mycket pengar på att låta den sitta då den oftast är 16mm tjock och fungerar lika bra som 15mm plywood för infästningar och plywooden har blivit sjukt dyr. Men instämmer... ska där komma ett
2 svar · 931 läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Här har vi en av anledningarna till att jag alltid rek. att man använder t.ex Jafos brunnar som har skruvbar klämring för då har man ingen risk att manschetten kan riskera att krypa upp. Jag tror personligen inte den gjort det i detta fallet heller utan troligen har de inte tvättat av brunnsflänsen tillräckligt ordentligt innan och därför har inte manschetten fastnat till 100%. Ser inte
4 svar · 1,4k läst
·
P
Anonymiserad 170696: Jag ska bygga ett nytt badrum på bottenvåningen och har pga tidigare ägares hittepå till bjälklag rivit detta och ska göra ett nytt, vilken dimension kan behövas när längden på bjälkarna kommer att vara max 3400mm och stödjas på en uppmurad vägg av lecablock bredd 150 eller 190 på var sida? Tanken är ett cc på 400. Bilden är tagen från dörröppningen mot ytterväggen och det
0 svar · 573 läst
·
dandel0512
dandel0512: Har kollat både på Fresh och PAX-fläktar. En fråga till er som har en PAX som kan styras via deras app: Kan man koppla bort all automatik (ljus-, fuktsenor, automatisk vädring) och styra fläkten manuellt? Exv. efter att man duschat, gå in i appen och sätta en "timer" på 30 minuter eller liknande?
15 svar · 6,3k läst
·
P
pmd: Det beror på. Om föreningens årsstämma ger styrelsen ansvarsfrihet efter att den senare har gett en styrelsemedlem godkännande att gräva i väggen så var det åtminstone vid det tillfället en given exklusiv rättighet. Möjligen kan en föreningsmedlem som inte gillar stämmobeslutet klaga hos tingsrätten. I det aktuella fallet tror jag dock att det snarare är så att ingen har funderat
98 svar · 57,4k läst
·
K
Kurage1: [citat] Okej, tack för svar. Då kan jag stressa ner lite
6 svar · 1,9k läst
·
P
perka99: [citat] Blev el-golvvärme men kopplade in den gamla radiatorn också
10 svar · 3,3k läst
BirgitS
BirgitS: Tidigare tråd med svar om samma sak: https://www.byggahus.se/forum/threads/svartmoegel-eller-tjaera.511237/
1 svar · 668 läst
T
tank77: [citat] Nej, lämna en springa under den nedersta väggplattan bara så att eventuellt läckagevatten kan ta sig ut.
3 svar · 995 läst
·
F
fredand44: Det visade sig vara rester av siliconskyddet. Phu! Enkelt att tabort.
1 svar · 496 läst
·
N
nissebrun: Är till handtagen på duschdörren. Storleken på hålet är inte så viktigt. Går ju alltid att justera. [bild]
0 svar · 447 läst
·
S T
S T: [citat] Då plockar jag ur den svarta ringen, kapar ner till 10mm ovan golv och beställer hem WC-stosen, stort tack för hjälpen! 👍👍
3 svar · 2,8k läst
·
S
SofiUdd: Tack alla, nu gör jag ett försök till, wish me luck 😉🤩
9 svar · 1,8k läst
·
D
Dilato: [citat] Precis. https://images.app.goo.gl/HSDory4rKQCjgeqi8
11 svar · 2,9k läst
·
G
Grulle Garbo: [citat] Tack! Väldigt bra tips!
15 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.