Håller på att renovera badrummet och undrar vad som är okej att ha kvar och vad som behövs ändras när det gäller rördragning.

1 Får man dra pex utan skyddsrör?

2 Får man dra pexrör ut ur vägg och låta rören hänga fritt under handfatet eller toalett?

3 Man måste dra ut handfats rören 60cc och inte runt 100cc som det är nu.
Men behöver man dra 60 cc vertikalt eller kan man sätta 60 cc horisontellt?

4. Förs antar jag att mattlägaren sätter butylband, men finns det några krav på täckbrickor/ väggbrickor?

4.1. Är det godkänt att sätta sådana täckbricka som klistras eller skruvas fast på väggen och tätar genom att rören går igenom ett elastiskt gummilager/ vulkbrickor.

4.2 Eller måste man ha sådana täckbrikor som man bara lämnar 6- 9 mm av röret och klämmer fast röret med en väggbricka och du har då hål med gänga i för vidare rördragning.

Ifall båda metoderna är godkänd vad är för och nackdelar med metod 4.1 och 4.2?

5 På duschen antar jag att jag bara sätter tillbaka väggbrickan som satt där när den nya våtrumsmattan är på plats.
Eller är det något att tänka på?

Tacksam på förhand för seriösa svar och tips😊

• Rördelar och pexrör utan skyddsrör framför en delvis kaklad vägg under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning under handfat med synliga pexrör och anslutningar mot kaklad vägg.
    Skapa konto
  • Två PEX-rör sticker ut från en kaklad vägg i ett renoveringsprojekt för badrum.
    Skapa konto
  • Vägg med kakel och en metallfästeplatta för rörgenomföring med två tomma anslutningar.
    Skapa konto
  • Täckbricka för rörinstallation, dubbel med hål för rör ø10-22mm, CC 60mm.
    Skapa konto
  • Väggbricka för rörinstallation i badrum, dubbel, för Ø12/15mm rör med 60cc avstånd.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.