Köpte nyss en golvbrunn och monteringsplatta från byggmax både platta och brunn är av märket Purus. Tycker det verkar märkligt att golvbrunnen ska skruvas i monteringsplattan utan att det är några hål för skruvarna. Känns som plasten kommer spricka.

Någon som har monterat en sådan?

• Instruktionsblad för montering av golvbrunn och monteringsplatta med text och illustrationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En golvbrunn och monteringsplatta från Purus på ett golv, skruvhål saknas.
    Skapa konto
  • Golvbrunn och monteringsplatta av märket Purus utan synliga skruvhål, ligger på ett marmorgolv.
    Skapa konto
  • Golvbrunn och monteringsplatta från Purus utan förborrade skruvhål.
    Skapa konto
  • Hand håller upp en vit Purus golvbrunn på en monteringsplatta, inga skruvhål synliga, med installationsinstruktioner i bakgrunden.
    Skapa konto
Så som jag läser anvisningen ska du inte skruva genom låsringen? Det står att den ska tryckas på plats

Tillägg: Jaha sista bilden är med golvbrunnen
Ok det är den du inte vill skruva igenom utan hål

Krilleman
Du skruvar helt enkelt dom två anvisade skruvarna i två anvisade hål.

Målet med dessa skruvarna är att fixera brunnen så man inte kan snurra den när tätskiktet appliceras.

Illustration av golvbrunnsinstallation med instruktioner för att skruva fast och montera låsringen.
Skapa konto

Lämpligtvis sätter du dom 180º från varandra enligt min bild.

Installation av brunnslock där två skruvar är markerade 180º från varandra, instruktionspåse i mitten.
Skapa konto

Viktigt är att skruvskallarna inte sticker upp som även påtalas i instruktionen.

Detta skall göras INNAN låsringen snäpps fast.

👍👍

Krilleman Krilleman skrev:
Du skruvar helt enkelt dom två anvisade skruvarna i två anvisade hål.

Målet med dessa skruvarna är att fixera brunnen så man inte kan snurra den när tätskiktet appliceras.

[bild]

Lämpligtvis sätter du dom 180º från varandra enligt min bild.

[bild]

Viktigt är att skruvskallarna inte sticker upp som även påtalas i instruktionen.

Detta skall göras INNAN låsringen snäpps fast.

👍👍
Jo förstår det men är mer fundersam på om plasten kommer spricka eftersom det inte är några förborrade hål i plattan där brunnen ligger emot och ska skruvas.

Krilleman
Det är bara skruva på.

Skulle ev någon liten spricka uppstå är det inget problem, då denna eventuella spricka inte påverkar tätskiktet som ligger över låsringen. 👍

• Gilla
William00
  • Laddar…
Det är bara skruva på.

Skulle ev någon liten spricka uppstå är det inget problem, då denna eventuella spricka inte påverkar tätskiktet som ligger över låsringen. 👍
Tack för ett bra svar, en annan sak jag funderar över är om det kommer synas som en fyrkant under plastmattan eftersom man flytspacklar emot plattan och inte golvbrunn. Är det bättre att vända på plattan så som när man ska kakla så att man spacklar till golvbrunn istället.
( Är en vändbar platta en sida för plastmatta en för kakel.)

Krilleman
Inom all VVS är det bäst att följa monteringsanvisningen. 👍

W William Öhman skrev:
Tack för ett bra svar, en annan sak jag funderar över är om det kommer synas som en fyrkant under plastmattan eftersom man flytspacklar emot plattan och inte golvbrunn. Är det bättre att vända på plattan så som när man ska kakla så att man spacklar till golvbrunn istället.
( Är en vändbar platta en sida för plastmatta en för kakel.)
Tänk inte så mycket utan gör som det står, men gör det exakt så och inte "jag tänkte ju att".
Jag hade knappt pysslat med VVS tills för ett år sedan (el är mitt yrke) men nu har jag nästan gjort en hel villa, det var kul och inte så svårt. (Läste dock installatörsföretagens VVS-handbok samt en del utbildningskombendier och rörmokarlärarens alla videos innan jag satte igång) dessutom fyller jag i säker vattens mfl egenkontroller. Men min snickare som fått göra mängdjobbet (tätskikta, flytspackla mm) var också rätt ivrig på att inte vilja följa anvisningarna till punkt och pricka men när jag visade konsekvenserna höll han ju med ...

Nu är ju vvs så roligt och går så fort att jag nästan okynnes linar på samma sätt som jag kanske oskynnes-elar 😀

Krilleman
N nb. skrev:
rörmokarlärarens alla videos
Tråkigt nog följer inte "Rörmokarläraren" monteringsanvisningar till punkt och pricka.
Han påtalar inte heller vikten av just monteringsanvisningar.

Det jag stör mig mest på är att han rekommenderar att smörja ALLA kopplingskopplingar.

Det stämmer inte.
Både Broen och Buelco säger att man INTE får smörja dessa...

Tråkigt, men sant.

https://www.sakervatten.se/download/1563-8B637FE9C317D91862BAE47229C309F7/Branschregler-20211-.pdf

Textutdrag om monteringsanvisningar för VVS-produkter enligt leverantörens instruktioner.

Redigerat:
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Tråkigt nog följer han inte monteringsanvisningar till punkt och pricka.
Han påtalar inte heller vikten av just monteringsanvisningar.

Det jag stör mig mest på är att han rekommenderar att smörja ALLA kopplingskopplingar.

Det stämmer inte.
Både Broen och Buelco säger att man INTE får smörja dessa...

Tråkigt, men sant.

[länk]

[bild]
Jag ondgjorde mig över motstridiga anvisningar / regler /standarder inom vvs-området till en kollega och sa att det är tur att det inte är så på elsidan varpå han tyckte att skillnaden är att du inte läser dem så noga på elsidan 🙈

Bra påpekande. Det jag har fått ut av hans filmer är framförallt handlaget. Lina, bocka, löda...

Men jag har för mig han tjatar om monteringsanvisningarna och sedan kommer på sig själv att inte följa dem?

Krilleman
WOW!

Jag har ondgjort mig mängder med gånger för denna herre.
MEN sen så har han bekräftat min utsago, och jag har missat det helt...
(Har han månne läst mina eviga inlägg på byggahus?! 😆😆)

Jag har inte sett denna först nu.
Två år senare...

Skam den som ger sig.

Gud hör bön!

😊😊

EDIT:
Jag hade slutat kika på denna herre då tipsen tråkigt nog var helt felaktiga.
Men nu verkar VVS-forum har gått in och styrt upp (delvis) denna kanal.

Det finns mer att önska, men det är milsvid bättre när han körde kanalen i egen regi.
Då han körde kanalen i egen regi, fanns det regelrätta felaktigheter.

Redigerat:
  • Gilla
nb.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.