Badrum
Anonymiserad 405730: [citat] Det bästa du kan göra är en egen skiss med text om vilka material du har använt samt fota alla steg…
Bygg99a: Tack för alla utförliga svar. Förstår nu bättre anledningen till turordningen;)
BirgitS: [citat] Bra, det är bättre att du argumenterar för din sak med TS så att TS får hjälp att komma fram till sitt eget beslut utifrån de för- och nackdelar som de olika alternativen har.
ocx: Går det att ha en led panel IP44 med IP20 driver i badrum? Eller måste drivern också vara IP44? Drivern kommer sitta bakom panelen i en ram mot taket. Taklampan kommer sitta en meter från badkar.
Elutte: [citat] Nej ser inga fibrer alls, ser ecks [citat] JA mer åt det hållet, är ett gammalt bruks trähus från 1912 ända betongen jag vet är murstoken👍
Attbygga: [citat] Det gäller två av badrummen. På övervåningens badrum så är dörren väldigt nära tröskeln så hamnar vatten där väldigt lätt. Bottenvåningens badrum, där ska vi snart byta från dusch till badkar och då kommer slutet av badkaret vara nära dörren ja:/. De [citat] Badrummet på övervåningen är liten så där hamnar det ofta vatten vid tröskeln när vi duschar. Vi
Elsparv: [citat] Det kan vara svårt med en aktiv toalett men det har fungerat för mig att låta det torka ut ett par dagar och sen knacka bort.
Stefan1972: Det är nog tyvärr många som tänker att det ska vara matta, då behöver jag inte vara så noga.........men det där var ju såklart lite väl uppenbart.
Paul-Staffanstorp: [citat] I min värld säger det mig bara hur mycket okunniga människor det finns i vår värld då de betalar mer svart än vad det blivit vitt och dessutom betydligt mer om man även räknar med att man kan nyttja rotavdrag på vita arbetskostnader... sen gnälls det på att våra hantverkare är svin som tar höga timpengar... ja jisses, man blir fan mörkrädd 😱 Sen får jag inte ihop
Paul-Staffanstorp: [citat] Du skriver ju själv att elektrikern har sagt att det blir ett ip44 lock... och då är det ju inte ett eluttag 🤔😱 Vi har en sådan inne bakom vårt jacuzzi för den måste ju försörjas med el. ;) Sen förstår jag absolut inte poängen och tycker det är fruktansvärt dåligt planerat av elektrikern att ni ska behöva ha det synligt där för det borde funnits en bättre
jawen: [citat] Ser ut som det bara varit en dekorlist, limmad direkt på masonit/spånskiva. Tror absolut inte att man använde lim med asbest på väggar, utan endast i fix/sättbruk samt fanns i golv plattor i olika mått & rörböjar på gamla värmepannor..
HEM2121: [citat] Beror ju på vad TS har tänkt sig, renovera som det är eller göra enl. vad branschreglerna säger.
Kvackatore: [citat] Ja, innan rivning. Nej, av praktiska skäl, barn skvätter mycket vatten och listen var i vägen för att skrapa in det till brunnen. Hade jag vetat hur väl uppsatt det var så hade jag låtit det vara.
useless: Jag skulle också satsa på vatten. Slangen är ju inte dyrare än en värmekabel, utan enda möjliga nackdelen är att den har lite högre bygghöjd men det kan man ju kompensera för när man ändå bygger nytt. Sen kanske man vill ha en liten elpush också så man får komfortvärme även på sommaren...
etompau: Inte ovanligt att dessa termostater lämnar in. Reläfel eller fel på spänningsdelen är typiska fel. Byte av termostat gäller då.
BirgitS: Gissningsvis är trät fuktigt och sväller, vilket leder till att färgen inte fäster bra. När det har blivit varmare får du nog ta bort foder och annat för att se hur det ser ut under. Tills dess skydda fönstret genom att sätta upp en gardinstång över fönstret och en bra bit på vardera sidan av det och så häng upp ett tillklippt duschdraperi som gardin.
Globetrot: Jag vet. Det var lite inputs gissning jag var ute efter. Något annat får man inte på ett forum tänker jag. Besiktningsman tyckte inte att det kräver åtgärder. Kvalietsintygen finns dessutom. Bekräftar igen att det med badrum är svårt.
Zigge111: [citat] Det var troligen på väg att bli tätt i avloppet. Jag spolade hett vatten och en massa Yes diskmedel, det dånade till i avloppet, nu verkar det vara ok 😅 Tack, nu har jag sparat en massa pengar 🌺
BirgitS: Det finns ju inte så mycket mer i de där än en elpatron och rör så gissningsvis är det elpatronen som har gått sönder på något sätt. Din handdukstork kommer från Somatherm och i deras FAQ finns en punkt om att byta elpatron: https://somathermhd.se/byta-elpatron-handdukstork-och-andra-vanliga-fragor-om-vara-produkter/
Düsseldorff: [citat] För att kontrollera fukt i väggarna utan att riva kakel får du öppna upp från andra hållet, dvs i de rum som angränsar mot badrummet.
Henrik Larsson3: Tackar ödmjukast det ser ut som det är korrekt 😁
Bert19: [citat] Jag hade samma problem, det fanns en låsbygel från badkarsbenet till undersidan på fronten som gick att dra nedåt när man ruckade fronten i sidled. Därefter kunde man dra ut fronten i underkant och sedan lyfta bort den. Man behöver inte skruva på benen.
Anonymiserad 405730: [citat] Det var förståeligt då klinker spricker lättare, en matta är mer följsam vid rörelse..
Skipper6: Precis, jag har inte lyckats få det tätt med gängtejp. Och när jag skruvar muttern tar gängan slut innan det tätar i bakkant [citat] tack! Helt säkert den som saknas, och tack för bra beskrivning 👍🏻
Karl-Ove Qvarfordt: Se till att dra ner salningen ca 5 -10 mm in på golvmattan, jacka ur dom mm som mattan är tjock. Dra fodret lika långt ner.
D.anne_85: [citat] Har du testat att göra rent silikonfogen? En del mögel brukar gå bort med ex. Jape Mögel-fri. Om du inte gjort det så testa först innan du byter ut fogen, är min rekommendation.
Paul-Staffanstorp: Man skär plattan lite större och slipar ner den med pads för att få en rak snygg kant som inte är flisad. ;)
Paul-Staffanstorp: På första filmerna ser jag inga problem alls utan vattenpassen påvisar ju bra fall mot brunnen. På sista filmen ser man ju dock att där vattnet tar sig genom p.g.a otäta gummilister så sticker vattnet iväg vilket tyder på att det är fel på fallet utanför duschzonen. Vatten kan alltid krypa under släplisterna en bit i fogarna men det ska ju inte rinna iväg som på den senaste filmen