Ola78
Du behöver nog inte sätta med ett så stort mellanrum, själv la jag en spånskiv på 12 mm som mellanrum när jag spikade min råspont och det har räckt hittills i alla fall.
 
Kutte Heitmann skrev:
Men en annan sak som jag undrar över (och nu kommer amatören fram i sin helhet).
Råsponten har ju två sidor som allt annat. en slät och en raggig.
Vet att när man sätter utomhuspanel då sätter man ju den raggiga sidan utåt.
Men spelar det någon roll när man sätter den inomhus? Om man sätter den släta utåt så får man ju en snyggare vägg..
Man sätter väl främst den hyvlade sidan in mot reglarna, eftersom avståndet från den hyvlade sidan in till sponten, alltid är densamma. Avståndet från en ohyvlade sidan till sponten varierar, just eftersom den är ohyvlad. Tjockleken på råspont varierar väl ganska mycket, iallafall 1mm, plus att den ohyvlade sidan kan vara kupad.

O man sätter den ohyvlade sidan in mot reglarna kan det göra att man inte kan skuta in sponten i varandra, eller att sponten knäcks när man spikar fast brädan. Väggen blir heller inte så slät som man kanske önskar sig. Då får man istället satsa på hyvlade och spontade brädor.
 
Ola78 skrev:
Du behöver nog inte sätta med ett så stort mellanrum, själv la jag en spånskiv på 12 mm som mellanrum när jag spikade min råspont och det har räckt hittills i alla fall.
Ja det blev det här också. Gick över till den andra väggen och mätte ur gipsen var satt.

Men nu när jag började sätta råsponten så kom jag underfund med att det var ingen spont i gaveln på dessa.
Har jag fått vanliga plankdjä...eller?För när man kollar byggmax så är dessa spontade i gaveln.
Ger ju en mer stabilitet om man hamnar mellan reglarna.
 
Iloper skrev:
Man sätter väl främst den hyvlade sidan in mot reglarna, eftersom avståndet från den hyvlade sidan in till sponten, alltid är densamma. Avståndet från en ohyvlade sidan till sponten varierar, just eftersom den är ohyvlad. Tjockleken på råspont varierar väl ganska mycket, iallafall 1mm, plus att den ohyvlade sidan kan vara kupad.

O man sätter den ohyvlade sidan in mot reglarna kan det göra att man inte kan skuta in sponten i varandra, eller att sponten knäcks när man spikar fast brädan. Väggen blir heller inte så slät som man kanske önskar sig. Då får man istället satsa på hyvlade och spontade brädor.
När du nämner den ohyvlade sidan så har jag ingen... Ena sidan är plan och skön medan den sidan som skulle vara ohyvlad ser ut som om den blivit räfflad. Och ingen spont i gaveln. Vad är detta för något jag fått levererat????
Men den är lätt att sätta upp och med spikpistolen så går det som på räls..

Och med denna sista fråga så ber jag att få tacka för alla svar i detta ämne..

Tack för tips och råd...

Kutte
 
Redigerat:
låter som råspont, jag misstänker att all råspont inte är ändspontad?
 
Kutte Heitmann skrev:
Men en annan sak som jag undrar över (och nu kommer amatören fram i sin helhet).
Råsponten har ju två sidor som allt annat. en slät och en raggig.
Vet att när man sätter utomhuspanel då sätter man ju den raggiga sidan utåt.
Men spelar det någon roll när man sätter den inomhus? Om man sätter den släta utåt så får man ju en snyggare vägg..
Angående uomthus, så är det en fråga om vilken färg du tänker måla med.
Tänker du måla med linoljefärg på utsidan så rekommenderas det starkt och ta den släta sidan utåt, annars får du verkligen måla ihjäl dig.

Så vilken sida du vill ha ut/in är en fråga vilket ytskickt du vill ha. Skall du inte ha råsponten som ytskickt så spelar det ingen roll.
 
Mikael_L
Beppo skrev:
Garage i tätbebygda områden klassas ofta som en egen brandcell och skall då klara IE30 vilket är minimum OSB + Gips.
Det finns många sätt att uppfylla IE30.
T.ex. gips+45mm stenull + utegips.
Gips + 95mm stenull + asfaboard.
dubbel spån + 95mm stenull.

osv

http://www.stenull.paroc.se/produktdat/pdf_down/Brandoljud_WB09.pdf
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.