Ska bygga ett förråd. 3,5m X 5,8m utv.
Jag tänkte då bygga grund med plint.
Men jag vill ha färdigt golv så när marknivå som möjligt. För att underlätta när man ska in/ut med gräsklippare, cyklar mm.

Förrådet ska inte isoleras i första skedet, kanske aldrig. OSB skiva på insidan och brädfodring utvändigt. Plåttak.

1-Om jag använder 45X145, räcker det då att sätta 5 plint i tre rader?

2-Tänkte använda färdiga plint 70cm. Och ställa dom på betongplatta 30x30cm. Det är sandmark. Räcker det, eller måste jag borra och gjuta djupare plint?

3-Hur nära mark kan jag ha 145-reglarna ( tryckade)? Hur mycket måste plinten vara över färdig mark? Om jag tar bort matjord och anlägger grusbädd.

4-Är det bra att använda golvspånskiva som färdigt golv?

Tyresö
1- Tumregeln är: lika många mm tjocklek på regeln = lika många cm (c /c) mellan bärande plintar.
2- Till ett enkelt förråd räcker det
3- Lägg markplast under hela förrådet, så klarar sej reglarna med ett avstånd på 5 cm över mark.
4- Aldrig spånskiva på ett golv i ett kallutrymme, pga spånskivor suger i sej vatten och fukt som en sockerbit, och då har du inget golv kvar efter ett par år. Använd 28 mm plank eller trallvirke, då håller det i evigheter - förutsatt att du har markplast under som skyddar mot markfukten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.