En fråga från en glad amatör..

ska bygga en lite friggebod som ska användas som bastu.. den ska vara 2,5*2,5.
Jag har fått en massa 45*45 reglar.. kan jag använda dessa i väggarna? eller pallar det inte med 10 cm snö på taket?

Ola78
45*45 bör du nog inte använda, dom kommer svikta när du ska spika in och utvändig beklädnad+de blir för klena då dom inte är tillräckligt styva utan riskera att knäckas. Minst 45*70 eller ännu hellre 45*95 för att vara säker.

Om du orkar så skruvlimma ihop 45or så får du 45x90 "limträ" bör funka toppen att ha som väggar.. i taket bör du nog ha mer dock, 3x45 kanske? =)

Det måste nästan vara billigare att köpa nya än att limma ihop. :)
Det är verkligen inga stora pengar det handlar om att köpa lite reglar i rätt dimension på byggmax.

Mikael_L
Knäckning är det lastfall som är farligt, i övrigt pallar 45x45 säkerligen lasten.
Och sträva upp mot knäckning är som regel endast möjligt i väggytans riktning (mha spikreglar, gipsskivor osv).

Enligt träguiden klarar 45x45 2,4 meter lång 1,53kN = 153 kg /stolpe.
http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=726&contextPage=1458

Med 2,5 meter spännvidd och säg 0,4 meter takfotöverhäng så blir det (3,3*,6)/2 = 0,99 kvm takyta per väggregel.
Så egenvikt av taket + snölast får inte överskrida 150kg/kvm.

1dm nysnö på taket väger ca 10-20 kg/kvm.
1dm gammal halvpackad snö (på våren) kan säkert väga bortåt 40-50 kg/kvm.

Det kan eventuellt klara sig, men jag skulle inte chansa.
med 45x70 reglar ökar lastförmågan till 560kg/kvm ( i den ej strävade riktningen).
Så jag skulle välja 45x70 ifall jag inte behövde mer isolering än 70mm, annars blir isoleringsbehovet dimensionerande.

Jag tar givetvis inget ansvar för att beräkningarna är korrekta eller så. :)
Amatör som jag är ... :x

Mikael_L
Vilken snözon ska din friggebod bo i då?

Du tjänar ungefär 9 kr/m genom att sätta upp dina sparade 45x45 istället för att köpa nya 45x95 (kortlängd).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.