1 974 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Bygga friggebod, frågor kring grunden
Har planer på att bygga en friggebod som skall användas som förråd, i alla fall initialt, och sitter här och spånar lite kring hur man skall kunna bygga grunden, tanken är att det skall bli ett cementgolv i hela byggnaden så småningom.
När man bygger större industrilokaler är det inte ovanligt såvitt jag har sett att man först gjuter en ram där väggarna skall stå och efter själva byggnaden är monterad så gjuter man klart själva golvet, är det något som skulle vara tillämpbart i mitt fall?
Anledningen till att jag funderar på att göra på detta sättet istället för att gjuta hela sulan direkt är att jag skulle behöva få upp en byggnad ganska snabbt för förvaring av redskap m.m. I så fall skulle själva golvet gå att fixa senare när man har raggat ihop mer pengar och har tid för det. Då skulle man längre fram om man så önskar kunna gräva ur för avlopp, dra in el och isolera golvet om det skall användas som gäststuga innan man gjuter.
Till en början skulle man i så fall t.ex. kunna ha grusat hela golvet och sedan lägga på t.ex trall eller liknande och när det väl är dags att gjuta är det bara att tömma byggnaden och isolera + gjuta.
Låter det vettigt och är det genomförbart?
När man bygger större industrilokaler är det inte ovanligt såvitt jag har sett att man först gjuter en ram där väggarna skall stå och efter själva byggnaden är monterad så gjuter man klart själva golvet, är det något som skulle vara tillämpbart i mitt fall?
Anledningen till att jag funderar på att göra på detta sättet istället för att gjuta hela sulan direkt är att jag skulle behöva få upp en byggnad ganska snabbt för förvaring av redskap m.m. I så fall skulle själva golvet gå att fixa senare när man har raggat ihop mer pengar och har tid för det. Då skulle man längre fram om man så önskar kunna gräva ur för avlopp, dra in el och isolera golvet om det skall användas som gäststuga innan man gjuter.
Till en början skulle man i så fall t.ex. kunna ha grusat hela golvet och sedan lägga på t.ex trall eller liknande och när det väl är dags att gjuta är det bara att tömma byggnaden och isolera + gjuta.
Låter det vettigt och är det genomförbart?
Anledningen till att man gjuter kantbalken först är att få på stålet och taket, för att skydda sig mot vädret. Detta görs nästan enbart under vintertid. Men oavsett om du gjuter golvet före eller efter du reser stommen så måste schakten och installationer vara klart och indraget.
Det blir bara väldigt mycket krångligare. Att gjuta hela plattan istf en kantbalk är marginellt mer jobb. Men det blir mycket mer jobb att bygga formen till en kantbalk; den har ju både en insida och en utsida.
Du sparar ingen tid heller.
Likadant med avloppet. Det är ett väldigt litet jobb att förbereda det innan du byggt och gjutit, men ett jättejobb att göra det efteråt.
Du sparar ingen tid heller.
Likadant med avloppet. Det är ett väldigt litet jobb att förbereda det innan du byggt och gjutit, men ett jättejobb att göra det efteråt.
Ja det blir förmodligen onödigt krångligt att göra på detta sättet som jag funderat på, bäst är väl att förbereda direkt för el och vatten + avlopp samt gjuta allt på en gång. Dock ska den byggas vid en stuga som varken har vatten indraget eller riktigt avlopp utan vatten hämtas från en annan fastighet och avloppet består av en stenkista så att dra in vatten samt fixa en trekammarbrunn ligger långt fram i tiden både när det gäller stugan och friggeboden.
Får fundera på hur man ska lägga upp det, friggeboden kommer att användas som förråd i ett antal år innan det ens blir tal om att göra om det till något annat.
Får fundera på hur man ska lägga upp det, friggeboden kommer att användas som förråd i ett antal år innan det ens blir tal om att göra om det till något annat.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
En variant kan vara att grusa upp ytan och mura något varv med leca eller liknande och ställa stommen på, det går betydligt mycket fortare än att gjuta en sockel och är "bara" att gjuta i efterhand.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden