Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
jont: jag har satt 2 takskjut i mitt garage och saknar en gångdörr när man har lite bråttom...
andersmc: En friggebod blir lite liten om den ska delas i två separat boenden. Men bygg ett hus som är sådär 7x4 meter. Då kan du ha en hall och ett badrum i mitten och ett rum åt vart håll.
jont: jag är övertygad om att man får bygga både och...
jont: det kan säkert vara olika från kommun till kommun och från stadsdel till stadsdel...
nexzon: Beror helt och hållet på hur det ser ut på plats och hur plåtarna ser ut. // Mvh Plåtis
viktorj: Hej Är i startgroparna att bygga ett dubbelgarage i stil med Finjas byggbeskrivning. Ca 80 m2 stort med öppet till nock. Nu börjar frågorna dyka upp. Räcker det med 19 breda stenar med tanke på värmen eller ska man mura med 25 cm sten? Vad är mest ekonomiskt. Köpa en luft/luft pump eller golvvärme å köpa nån värmepump till det? Skall väll på vintern mest ha 10-15 grader varmt men
majo72: Intressant variant. Men måste inte plintarna ned ytterligare 1 meter i marken då? Eller kan jag t ex ställa plintarna på befintlig mark, fylla upp en meter och sedan bygga upp resten i lämplig höjd därifrån? Jag har lite svårt att förstå hur det funkar med risken för frostlyftningar, om dessa bara kan ske under befintlig mark eller om risken "flyttas upp" när man höjer marken med
nova383: kollat runt lite och det verkar som jag hittat takstolar som jag vill ha dom till ett bra pris, under 1500:-/st in k frakt. = ingen idé att stå och snickra själv.
mmotor: Har gjort en stomme till carport av gammla kreosotstolpar ca 20 meter från husset. men tycker att det blir kreosot doft ibland, Kan man snurra på byggplast på stolparna för att slippa doft, eller kanske spika på hönsnät och strycka på puts på stolpar ?
MathiasS: Det är inte så mycket byggkostnaden som stör utan bredden på väggen. Har ont om plats.
Hemmakatten: [citat] Vilken fegis.;) Vi duschade minsann varenda dag oavsett minusgrader eller ej. När det var minusgrader fick man låta kranen stå o droppa lite så att det inte frös i vattenslangen som låg på marken. Måste tillägga att vi hade varmvattenberedare som tillsammans med toa, handfat och tvättmaskin fanns i en liten oisolerad bod bredvid duschen. Det värsta var nog inte duschen för
NobleP: Hej, jag har ett gammalt kallgarage som numera närmare kan betraktas som förråd eftersom takhöjden inte är anpassat för moderna lite större bilar. Kommer helt enkelt inte in med min bil. Däremot så går det ju bra att ha till annat men jag är rysligt trött på det dammande singelgolvet och har tänkt göra som följer: 1. Gräva ut singel och en del av underliggande skikt. 2. Lägga ut
Gilbert: Kolla Jörnträhus Trend 45 - det går säkert välja bort innerväggar mm.
Picke: Begagnade elpannor finns det rätt gott om på blocket. Brukar kosta runt tusenlappen. http://www.blocket.se/vasterbotten/Elpanna_Thermia_41708114.htm?ca=2&w=3 Men kostnaden kan ju dra iväg i förbrukning istället. Kanske kombinera en sån med en billig luft/luft, så får du styra komfort/kostnad med de olika termostaterna.
Mats: Jag hadde ett liknande läge med ett förråd som var halvt rasat pga snö, Det var ok att bygga upp samma yta eller mindre utan bygglov. Det sågs som reparation trots att det inte vart en skruv kvar från det gamla. Dock finns det en klar risk för olika tolkningar från olika kommuner
lt1cobra: Ok jag förstår hur du menar, finns det något 'mellanting'? Kan man på nåt vis 'ta till vara' på värmen som kryper upp från garaget? Eller är det upplagt för fuktproblem om man ger sig på något sånt?
Robert-san01: http://www.jula.se/vindsstege-340090 Funkar bra och var inte så komplicerad att montera. Riktigt bra pris!
Robert-san01: En av de värre jag vet: https://maps.google.com/maps?q=148+Dagsverksv%C3%A4gen,+Stockholm,+Stockholm+County,+Sweden&hl=en&ie=UTF8&ll=59.372326,17.919581&spn=0.009281,0.033023&sll=59.372457,17.919409&sspn=0.009325,0.033023&hnear=Dagsverksv%C3%A4gen+148,+163+44+Sp%C3%A5nga,+Sweden&t=m&z=16&layer=c&cbll=59.372264,17.919679&panoid=LfjS91nnYmY-iElChS5g4g&cbp=12,270,,0,0
Lago: Bjälklaget som jag har beskrivit väldigt enkelt,görs först .Trossbottenskivor ,isolering,spånskivor e dyl,får du vänta med.Men lägg ett tillfälligt golv av tex k-plyfa ,det underlättar byggandet.Sedan görs väggarna,en stolpe på var sida fönster och dörrar,resten cc600.Ovanpå stolparna lägges en regel sk,hammarband.Takstolarna måste ligga rakt över en stolpe,det brukar vara
Onkeljonas: Hej. Rev precis ner mitt innertak i förådet för det behöver bytas (ej fukt). Såhär ser det ut under i denna ordning. Gips - reglar -isolering - plåttak... Ja inga boards eller någonting men däremot någonting som jag antar är kondensmassa som ska skydda mot kondens för taket har suttit i 25 år och jag kan inte se några tecken på fukt på varesig isolering eller bjälkar. Så vad
titanium: Använd inte fogskum. Det suger upp vatten då det är poröst. Ta silikon eller akryl i tub istället.
mlkjhr: Trä kan uppfylla E30 och jag tror det är det som krävs i ett garage under 50 kvadrat.
Fredrikolsson: Kanon. Nä det är absolut inte avgörande! Jag har redan köpt huset och det ligger här på uppfarten. Ska börja montera det nu i helgen. Så jag visste inte om jag va tvungen att skaffa fram spik och skruv innan. Frågade där jag köpte huset men det va ingen som visste. Tack för svaret. :-)
nova383: Tackar för infon. Har dom 8150 matta på byggmax ?
norrbottenstorpet: Är det EI30 du ska uppnå (vilket normalt är fallet i villasammanhang) torde det räcka med att du slår på en gips på insidan, dvs direkt på det vi ser på bilden. Men även vissa träfibermaterial kan duga för att uppnå EI30. http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1406