6 651 läst ·
30 svar
7k läst
30 svar
ljud isolering extremt garage
Sida 1 av 3
ett litet udda projekt
rullande landsväg (bromsbänk för att justera och effektmäta trimmade personbilar)
man kör på rullande valsar, fordonet spänns fast och står stilla. vissa bilar kan väsnas ganska bra, avgasljud, insugsljud, friktion från däck och ljud från tunga roterande valsar i hög fart kan förekomma.
jag bor på landet och lokalen är placerad så långt från grannar och vårt eget hus som möjligt. där är lite byggnader mellan som blockerar osv.
närmsta granne är ca: 150-200m bort
jag har bra relation till grannar och närboende och vill absolut inte störa omgivningen.
även om jag själv är väldigt motorintreserad så finns det inget jobbigare än ungar som kör ´trimmade mopeder fram o tillbaka hela tiden, ungdommar som gasar för fulla muggar osv.
man ska kunna sitta ute o grilla i trädgården med familj och släktingar utan att störas.
så därför tänker jag göra allt jag kan för att få detta så tyst som möjligt.
lokalen är 70kvm golvyta och 3,6m högt till innertak.
bjälklaget är 35*11cm limträbalkar.
väggarna är egotherm leca block (isolerade med frigolit) 29*590*195
inga fönster finns
en isolerad brandklassad plåtdörr utändigt och i samma hål har jag en ljudisolerad speciell "db-reducerad" innerdörr (extremt tung och massiv) alltså dubbla dörrar i samma dörrhål
jag har en stor "kone" ,isolerad aluport där bilarna kommer kunna köra in (3*3.40m)
jag hade tänkt att sätta en träport på utsidan i samma hål, alltså även dubbla portar i samma hål.
plattan är en isolerad betongplatta (20cm tjock)
valsarna är nersänkta i marken och väggarna samt golv är 50cm respektive 20cm tjocka
plattan är gjuten på ca: 1m grus.
utsidan av leca blocken tänkte jag putsa med nät
ovan bjälklaget tänkte jag göra en takresning som är ca: 5m upp till nock.
tänkte använda cembonit tak om jag inte får tag på begagnad eternit.
innertaket rymmer ganska tjockt med isolering då bjälklaget är 35cm högt
avgas med rejäla utsugsfläktar och ljuddämpare samt att jag tror det är bäst att leda ljudet rakt upp i luften?
för att kunna köra med stängda portar så krävs det enorm omsättning av luft, så "ventilations-ingengörer" sökes
hur dämpar jag ljudet ytterliggare, att ha ljudet i lokalen är inga problem, men jag vill inte att det ska höras utåt.
hur ska man göra med ventilation och isolering?
vad är effektivast?
jag är långt ifrån nån miljonär. så billiga lösningar som möjligt sökes.d^_^b
avgasljudet och fläktljudet tror jag ska va ganska enkelt att lösa, men ljudet från hjul och valsar är nog lite svårare att lösa.
en tanke som slagit mig är hur man bygger biografer, industrier som befinner sig nära villaområden etc.
jag hade även tänkt ploga upp lite jordvallar runt lokalen samt kanske sätta lite thujor
hur ska man göra? ös på med förslag.
tack på förhand
är det något mer ni vill ha beskrivet så bara fråga.
rullande landsväg (bromsbänk för att justera och effektmäta trimmade personbilar)
man kör på rullande valsar, fordonet spänns fast och står stilla. vissa bilar kan väsnas ganska bra, avgasljud, insugsljud, friktion från däck och ljud från tunga roterande valsar i hög fart kan förekomma.
jag bor på landet och lokalen är placerad så långt från grannar och vårt eget hus som möjligt. där är lite byggnader mellan som blockerar osv.
närmsta granne är ca: 150-200m bort
jag har bra relation till grannar och närboende och vill absolut inte störa omgivningen.
även om jag själv är väldigt motorintreserad så finns det inget jobbigare än ungar som kör ´trimmade mopeder fram o tillbaka hela tiden, ungdommar som gasar för fulla muggar osv.
man ska kunna sitta ute o grilla i trädgården med familj och släktingar utan att störas.
så därför tänker jag göra allt jag kan för att få detta så tyst som möjligt.
lokalen är 70kvm golvyta och 3,6m högt till innertak.
bjälklaget är 35*11cm limträbalkar.
väggarna är egotherm leca block (isolerade med frigolit) 29*590*195
inga fönster finns
en isolerad brandklassad plåtdörr utändigt och i samma hål har jag en ljudisolerad speciell "db-reducerad" innerdörr (extremt tung och massiv) alltså dubbla dörrar i samma dörrhål
jag har en stor "kone" ,isolerad aluport där bilarna kommer kunna köra in (3*3.40m)
jag hade tänkt att sätta en träport på utsidan i samma hål, alltså även dubbla portar i samma hål.
plattan är en isolerad betongplatta (20cm tjock)
valsarna är nersänkta i marken och väggarna samt golv är 50cm respektive 20cm tjocka
plattan är gjuten på ca: 1m grus.
utsidan av leca blocken tänkte jag putsa med nät
ovan bjälklaget tänkte jag göra en takresning som är ca: 5m upp till nock.
tänkte använda cembonit tak om jag inte får tag på begagnad eternit.
innertaket rymmer ganska tjockt med isolering då bjälklaget är 35cm högt
avgas med rejäla utsugsfläktar och ljuddämpare samt att jag tror det är bäst att leda ljudet rakt upp i luften?
för att kunna köra med stängda portar så krävs det enorm omsättning av luft, så "ventilations-ingengörer" sökes
hur dämpar jag ljudet ytterliggare, att ha ljudet i lokalen är inga problem, men jag vill inte att det ska höras utåt.
hur ska man göra med ventilation och isolering?
vad är effektivast?
jag är långt ifrån nån miljonär. så billiga lösningar som möjligt sökes.d^_^b
avgasljudet och fläktljudet tror jag ska va ganska enkelt att lösa, men ljudet från hjul och valsar är nog lite svårare att lösa.
en tanke som slagit mig är hur man bygger biografer, industrier som befinner sig nära villaområden etc.
jag hade även tänkt ploga upp lite jordvallar runt lokalen samt kanske sätta lite thujor
hur ska man göra? ös på med förslag.
tack på förhand
är det något mer ni vill ha beskrivet så bara fråga.
Kul projekt!
För avgaserna skall du nog göra som bilprovningen, sätta slang på avgasröret. Jag tror inga fläktar i världen hjälper annars.
Vet inte så mycket om ljudisolering, men det känns som om du skulle behöva ett tyngre tak, typ gjuta ett betongvalv i bjälklaget.
För avgaserna skall du nog göra som bilprovningen, sätta slang på avgasröret. Jag tror inga fläktar i världen hjälper annars.
Vet inte så mycket om ljudisolering, men det känns som om du skulle behöva ett tyngre tak, typ gjuta ett betongvalv i bjälklaget.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
jo, det vet jag, slang kan jag inte ha, den brinner upp på några sekunder oavsett material, det kan bli närmre 7-800 grader emellanåt på avgaserna.
det får bli fasta rör i metall, galvade ventilationsrör funkar bra.
och rejäla fläktar till dessa.
avgasljudet är nog som sagt en av de enklaste att åtgärda, det är ljudet inne i lokalen som är svårare.
det får bli fasta rör i metall, galvade ventilationsrör funkar bra.
och rejäla fläktar till dessa.
avgasljudet är nog som sagt en av de enklaste att åtgärda, det är ljudet inne i lokalen som är svårare.
Hej Greeny
Kul projekt.
Är ingen ljudexpert, men när vi bygger ljudväggar som avskiljare mellan lägenheter används luften som isolering.
Det viktiga i den konstruktionen är att luften i väggen fortsätter så långt som möjligt.
Ska försöka förklara lite enkelt.
Om du reglar upp väggar med 70 reglar i stål och taket i vanliga takprofiler i stål, sedan när du gipsar så ser du till att luften kan passera alla fyra väggarna och taket, inte gipsa igen hörn,mm.
Slutligen: Dubbel gips.
Ett tips
Lycka till.
Ps: Finns tillverkare av ljudväggar, mm men till en annan kostnad. Ds
Kul projekt.
Är ingen ljudexpert, men när vi bygger ljudväggar som avskiljare mellan lägenheter används luften som isolering.
Det viktiga i den konstruktionen är att luften i väggen fortsätter så långt som möjligt.
Ska försöka förklara lite enkelt.
Om du reglar upp väggar med 70 reglar i stål och taket i vanliga takprofiler i stål, sedan när du gipsar så ser du till att luften kan passera alla fyra väggarna och taket, inte gipsa igen hörn,mm.
Slutligen: Dubbel gips.
Ett tips
Lycka till.
Ps: Finns tillverkare av ljudväggar, mm men till en annan kostnad. Ds
Slangar eller rör på bilens avgassystem fungerar inte heller då det påverkar bilens effekt. Vitsen med den rullande landsvägen är väl antagligen för att mappa bilar, samt effektmäta och då blir det fel med påsatser på avgasrören.
Tror du får lägga enormt med pengar för att få till den luftomsättning som krävs, en bil suger i sig en hel del luft på höga varv.
Tror du får lägga enormt med pengar för att få till den luftomsättning som krävs, en bil suger i sig en hel del luft på höga varv.
Hubbe2 skrev:Slangar eller rör på bilens avgassystem fungerar inte heller då det påverkar bilens effekt. Vitsen med den rullande landsvägen är väl antagligen för att mappa bilar, samt effektmäta och då blir det fel med påsatser på avgasrören.
så länge rören är så pass grova att den blir atmosfär lik så påverkar det inte flödet. jag har bekanta som kör rullande landsvägar, så jag har tittat lite på deras lösningar, och det funkar bra till 1000hk motorer hittills, det dom inte har löst är ljudet i lokalen, därav har jag lite frågor om den biten.
men ja, det ställer otroliga krav på omsättning av luft om man måste köra med stängda portar, fläktar går att få tag på, stora industrier kastar gamla fläktar för att spara el osv. dom har ju fläktar som står och går 24timmar om dygnet....jag har ju inte det problemet, hos mig kommer det bara användas korta svep nån gång per dag, då kan man klara sig bra med gamla grejjor.
Ja eller trippelgips, eller kanske fyrdubbel osv. ...greeny skrev:
För varje extra lager så tillför du några dB extra i ljuddämpning. Hög vikt är bra för att dämpa lågfrekventa ljud.
Det finns lite att läsa på nätet, exvis:
http://www.land-and-sea.com/dyno-tech-talk/cell_design.htm
http://www.acoustiblok.com/industrial2.php
http://www.land-and-sea.com/dyno-tech-talk/cell_design.htm
http://www.acoustiblok.com/industrial2.php
Har du provat o köra in en bil där idag, stänga portar och dörrar, be polare tok-gasa i garaget och stå utanför o lyssna?? Knalla också bort en bit o lyssna.
Då ger det en liten bild av vad som behöver göras.. beroende på hur det låter ut.
Var i Skåne ska det bli rullande landsväg? Kan va intressant eftersom man själv är ganska så motorintresserad..
Då ger det en liten bild av vad som behöver göras.. beroende på hur det låter ut.
Var i Skåne ska det bli rullande landsväg? Kan va intressant eftersom man själv är ganska så motorintresserad..
En lite annorlunda fundering, finns det möjlighet att motfylla byggnaden utifrån?
som det är idag så är det långt ifrån klart. det är bara platta, väggar, bjälklag och spont, porten är bara tillfälligt monterad för att slippa snö i lokalen..
jag vill göra det idiotsäkert, så att man skall kunna köra på nätterna före div. stora tävlingar osv som det alltid stressas för, dagarna före...
jag bor och bygger lokalen i utkanten av billesholm, utanför stadsplanerat område, det är avstyckat lantbruk och mestadels åker mark så långt ögat kan se bak vid denna lokal....sen har jag en del andra byggnader etc mellan mitt eget och andra boningshus, men som sagt...jag vill inte störa, jag vill kunna använda det i princip dygnet runt om det skulle behövas.
är det omöjligt så får man helt enkelt hålla sig till dagtider.
ts-motor som ligger ganska nära mig har ju sin bänk mitt i centrala åstorp med boningshus tätt inpå.
jag vill göra det idiotsäkert, så att man skall kunna köra på nätterna före div. stora tävlingar osv som det alltid stressas för, dagarna före...
jag bor och bygger lokalen i utkanten av billesholm, utanför stadsplanerat område, det är avstyckat lantbruk och mestadels åker mark så långt ögat kan se bak vid denna lokal....sen har jag en del andra byggnader etc mellan mitt eget och andra boningshus, men som sagt...jag vill inte störa, jag vill kunna använda det i princip dygnet runt om det skulle behövas.
är det omöjligt så får man helt enkelt hålla sig till dagtider.
ts-motor som ligger ganska nära mig har ju sin bänk mitt i centrala åstorp med boningshus tätt inpå.