Hej,

Planerar att bygga ett större garage/verkstad och har tittat på en byggsats från lövånger.
De har i sitt "isoleringspaket" 120 eller 145mm isolering beroende på byggnad. Vet ej vilket u-värde detta motsvarar.
Har tidigare haft ett garage byggt av lecablock som höll väldigt fin och jämn värme, vet ej vilken tjocklek de var (190mm kanske?)
Kan någon svara på vad som isolerar bäst av allt detta?

Och om någon rent spontant kan göra någon slags överslagsräkning, vad kostar mest per kvadrat, endast materialkostnad då.

Om det blir bättre och rent av billigare att mura kanske man borde göra det istället. Dessutom blir det ju brandsäkert.

Har tyvärr inget svar, men står och väger precis där du är nu:x

Jag tror att man kan snitta vanlig lättklinker till ett lambda på runt 0,2-0,5W/m2K och vanlig mineralull något i stil med 0,036W/m2K detta sätts ju sedan i relation till väggens tjocklek (grovt sett). En mineralullsvägg med tjocklek 120mm får värmemotståndet 0.120/0,036=3.33m2C/W vilket skulle motsvara en lecablocksvägg med tjockleken: 3.33*0,25=0.83m om mina beräkningar stämmer(?). Här har jag dock inte räknat med att en isolerad regelstomme är inhomogen till skillnad från en murad stomme, Detta sänker ju i sin tur u-värdet för en regelstomme pga de köldbryggor som uppstår om man enkelisolerar, Det värsta är om man använder en enkelisolerad stålstomme.

Sedan finns det ju murblock med cellplast i mitten vilket borde ge bättre isolerförmåga. Vet inte vad för byggsatts du tittat på och vad den ligger på för pris men generellt tror jag att man får bättre pris på en isolerad regelstomme. Regelstommen är dessutom lättare vilket ger lägre sättningsrisk.

Murblock är mer brandsäkra om man jämför mot en öppen träregelstomme men denna kan ju också gipsas in och då tror jag inte det blir någon större skillnad då bränder som går igenom en gipsad vägg utvecklar så pass mycket värme att man ändå får bygga om byggnaden oavsett stommaterial.

Bygger du med murblock kommer du dock få bättre ljudisolering och du kommer få jämnare temperatursvängningar inomhus då murblocken är mer värmetröga, dvs håller kvar värmen bättre än vad en lättare stomme gör.

Sedan är ju inte murblock fuktskänsliga vilket är något man troligtvis vill åt i en verkstad om man vill spruta av med vatten då och då. (finns ju fukttålig gips men den ska vara rätt dyr).

Långt svar och inte särskilt entydigt men det är ur min synvinkel och som jag förstår det hela.. :)

Det är väl mindre underhåll med Leca/lättbetong på sikt. Ett råd jag fått.

Det är sant att murblock i princip är underhållsfria men detta gäller bara
Så länge de inte putsas. Då är det en helt annan sak. Hörde att det tar
Runt 50-100år för ett murat hus att ekonomiskt lägga sig på samma nivå som
Ett trähus om man ser på både produktionskostnad och underhåll..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.