Hej,

Jag är nybliven ägare till en småstuga typ XIV, ett "lådhus" om 68 kvm + 68 kvm inredd källare från 1946. Jag har funderingar på att bila bort källargolvet och gjuta en isolerad platta eftersom jag har fuktproblem från golvet. Alternativet är ett ventilerat golv, men det bygger ju samt är ju också det rätt dyrt. Jag tänkte lägga om rör och så i samband med detta. Källarväggarna är nyligen isolerade och omdränerade.

Tyvärr har jag inte tillträde till huset för att undersöka det men försöker planera så gott det går så det går smidigt innan vi flyttar in.

Har någon här erfarenhet av källarplattor till denna typ av hus.

- Hur tjock är plattan?
- Har plattan någon bärande funktion eller är det enbart väggarna (och mittenväggen?)?
- Vad brukar ligga under plattan?
- Behöver man ventilerat golv ovanpå en isolerad platta då man gör det i ett sådant här hus?

Mvh

För den som undrar så finns det mappar på Stockholms stadsbyggnadskontor där alla typer av småstugor finns - dessa är ej sökbara i vanliga diariet. De innehöll dock inga konstruktionsritningar eller detaljer vilket är det mest intressanta - endast en vanlig A-ritning på huset och med vissa K-detaljer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.