7 144 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Blött garage.
Skulle behöva lite tips på hur man kan få det lite torrare i garaget nu vintertid. Snöiga dagar lossnar ju en massa snöklumpar från bilen och det blir jätteblött på golvet när de tinar. Saken är den att vi har hyllor längs väggarna som blir stående i vätan och som kommer att ruttna så småningom. Katterna har även sina toalådor därute och alla vet ju hur mycket katter gillar att bli blöta. Vi har golvbrunnar men lutningen är väl inte helt ok, och att bila upp golvet igen känns inte så kul. Kanske har ni något tips på något smidigare sätt att lösa problemet. Tacksam för svar.
Har ett liknande problem där mitt isolerade men ouppvärmda garage blir alldeles för fuktigt när jag kör in en snöig bil. Har därför tagit det mindre angenäma beslutet att ha bilen utomhus året om tills jag löst uppvärmningsbiten i garaget. I ditt fall verkar det som att problemet handlar om dåligt fall mot brunnen? Svårt att komma med något annat tips än att ordna bätte fall. Du kan förvisso sätta in en avfuktare, men frågan är om det är en ekonomiskt försvarbar lösning i långa loppet.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Borsta av bilen innan den körs in.
Hjulhus, bakom hjulen, grillen ev motorhuv, tak, bagagelucka.
Innan man börjar köra bilen efter att den stått ett tag så borstar man av den så mycket man kan.
Om man gör ovan nämnda saker så blir det inte mycket vatten på golvet. Om det har blivit några pölar på golvet så skrapar man bort dom nästa gång man backat ut bilen.
Hjulhus, bakom hjulen, grillen ev motorhuv, tak, bagagelucka.
Innan man börjar köra bilen efter att den stått ett tag så borstar man av den så mycket man kan.
Om man gör ovan nämnda saker så blir det inte mycket vatten på golvet. Om det har blivit några pölar på golvet så skrapar man bort dom nästa gång man backat ut bilen.
Samma problem här. Dessutom saknas golvbrunnar! Fattar inte hur man kan bygga ett garage utan brunnar :banghead: Sopa av bilen samt skaffa en golvraka är det man får göra. Har funderat på att hyra en luftavfuktare för att se i fall den gör någon nytta. Skulla kunna va en idé men jag vill gärna prova någon vecka innan jag köper en. Dessutom så ger väl en avfuktare ifrån sig lite värme också?
Redigerat:
Skulle du kunna fräsa upp spår som kan leda vattnet ut under garageporten? Tänk ett långt spår i bilens längdriktning, mitt under bilen, sen ett antal spår som börjar en bit vid sidan om bilen och ansluter mot spåret i mitten. Alla spår med fall in mot mitten/ut mot porten. Det, kombinerat med limmade lister med några millimeters höjd runt om kanske kan funka?
Lånar tråden lite: har samma problem garaget liknar en svimminpool när bilen tinat upp.
Om man nu skulle flytspackla, behöver man ytbehandla flytspacklet med typ färg eller liknande eller klarar spacklet sig utan det??
Om man nu skulle flytspackla, behöver man ytbehandla flytspacklet med typ färg eller liknande eller klarar spacklet sig utan det??
Fräsa spår kanske inte är så dumt. Frågan är om man kan göra det själv?ToRy skrev:Skulle du kunna fräsa upp spår som kan leda vattnet ut under garageporten? Tänk ett långt spår i bilens längdriktning, mitt under bilen, sen ett antal spår som börjar en bit vid sidan om bilen och ansluter mot spåret i mitten. Alla spår med fall in mot mitten/ut mot porten. Det, kombinerat med limmade lister med några millimeters höjd runt om kanske kan funka?
Jag har själv ett golv som är kanske 8x8m med fall emot brunnen men ganska lite fall. Det som trillar av bilen närmast väggen rinner först emot väggen innan det sakta går emot brunnen och en del står även still på vägen så att säga.
Medlem
· Västra Götaland
· 101 inlägg
Jag har samma problem.
Funderar på att ställa in rännor som bilen kan köras upp på.
Eftersom snön fastnar nära hjulen så kanske det skulle räcka.
Sedan en dränering från dessa rännor mot brunnen med en liten slang eller liknande.
Någon som vet om något liknande finns att köpa eller om det är möjligt?
Funderar på att ställa in rännor som bilen kan köras upp på.
Eftersom snön fastnar nära hjulen så kanske det skulle räcka.
Sedan en dränering från dessa rännor mot brunnen med en liten slang eller liknande.
Någon som vet om något liknande finns att köpa eller om det är möjligt?
sökorden: "betongspårfräs hyra" ger dig svar på vart närmaste uthyrning finns, de flesta depåer har kunskap i hur maskinerna skall hanteras.Suhagg skrev:Fräsa spår kanske inte är så dumt. Frågan är om man kan göra det själv?
Jag har själv ett golv som är kanske 8x8m med fall emot brunnen men ganska lite fall. Det som trillar av bilen närmast väggen rinner först emot väggen innan det sakta går emot brunnen och en del står även still på vägen så att säga.
Mitt problem med bakfall mot väggen va först att spackla men det går antagligen sönder om man ska köra med dubbdäck på det så då blev det ist att lägga en remsa med tätskikt och sen sätta en sockel med klinkers, men efter att ha diskuterat med frun så blir det klinkers i hela garaget..en kostsam investering men då svärfar är behörig kakelsättare så gör det inte riktigt så ont i plånboken...
Jag har golvbrunn, värmen på i garaget (ca 15 grader) och en avfuktare som står på dygnet runt. Det är inte ofta som bilen är knökfull med snö när jag kör in den eftersom det bara är snö som kommer på dagarna som kan följa med in i garaget, på natten står den ju skyddad i garaget. Visst är det blött, men inte så farligt att det inte torkar upp inom vettig tid. Möjligen skull man kunna tänka sig att ställa trähyllor och liknande på distanser av plast eller annat material.
Jag har kommit till insikten att ska jag ha bilen i garaget på vintern så måste jag ha både värme och avfuktare för att inte verktyg och annat ska rosta.
Jag har kommit till insikten att ska jag ha bilen i garaget på vintern så måste jag ha både värme och avfuktare för att inte verktyg och annat ska rosta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden