8 705 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Riva garageport och sätta in ytterdörr istället
Japp, vi tänker ta bort vår garageport som inte isolerar något alls. Men vi vet inte hur. Detta SKA göras till våren/sommaren. Garageporten är rätt gammal, innifrån sett så sticker det ut två glidytor, en på var sida, där porten glider på ett hjul. På var sida om porten sitter det några beslag med långa fjädrar, väldigt gediget bultade. Hur ska man ta bort detta gamla härke? Vi tänkte sedan bygga en ny vägg där, och sätta in en dörr i den. Eller ja, bygga väggen runt dörren då... så att säga. Lättast vore väl med regelstomme med ett centrumavstånd på 450 eller 600 mm, med så breda reglar som
möjligt, tjärpapp mellan reglarna och betongen. Inne från så ska väggen se
ut så här 13 mm gips, ångspärr, reglar med isolering, vindpapp, luftspalt,
panel. Fast, det är just det där med det sista steget, panelen, som vi inte vill ha där. Porten sitter i grunden nu, och det är ingen panel runt om den, bara .... betong? Vi funderade på att mura och bygga med leca, men varken jag eller frugan känner att detta är något vi rår på särskilt väl, det ska borras och bilas och fyllas och i med armeringsjärn. Ingen av oss har pysslat med detta innan... Så, vad ska vi ha istället som vi kan måla med färgen som vi har på grunden ute? Så att det går ihop fint, alltså. Hoppas någon förstår hur vi menar
möjligt, tjärpapp mellan reglarna och betongen. Inne från så ska väggen se
ut så här 13 mm gips, ångspärr, reglar med isolering, vindpapp, luftspalt,
panel. Fast, det är just det där med det sista steget, panelen, som vi inte vill ha där. Porten sitter i grunden nu, och det är ingen panel runt om den, bara .... betong? Vi funderade på att mura och bygga med leca, men varken jag eller frugan känner att detta är något vi rår på särskilt väl, det ska borras och bilas och fyllas och i med armeringsjärn. Ingen av oss har pysslat med detta innan... Så, vad ska vi ha istället som vi kan måla med färgen som vi har på grunden ute? Så att det går ihop fint, alltså. Hoppas någon förstår hur vi menar
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Har tyvärr inga tips, men glöm inte att detta kan vara bygglovskrävande.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jadu, det vet jag inget om
.
Det var så lite så, det är så surt om åker på en överraskning.
Det var så lite så, det är så surt om åker på en överraskning.
Tänk också på att det ett potentiellt farligt moment att montera ner garageporten om det är typen med fjädrar. Jag sågade av dem längst nertill med tigern och hade inga problem, men är man inte försiktig kan det gå illa.
Känner du dig osäker kan du googla fram Äntligen hemma-klippet när Timell visar hur man gör
/A
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Känner du dig osäker kan du googla fram Äntligen hemma-klippet när Timell visar hur man gör
/A
Sent from my GT-I9100 using Byggahus
Klicka här för att svara