2 662 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Byggregler ??
Vid mammas hus på Gotland har vi en gjuten ute plats som är 4 x 4 m på ute platsen finns två murar som ett L .
Jag funderar på att bygga en ny mur i L:ets överkant så det nästan ser ut som ett Z efter det tänte jag bygga ett förråd med tak över förråd, parkeringsplats och ute plats.
Min fråga är räknas parkerinsplatsen som carport eller dras den från dom 15 kvm man får bygga utan bygglov ??
Tänker inte sätta dit några dörrar utan täcka med presenning.
Befintliga ute plats ligger ca 2 m från hus.
Tack på förhand
Jag funderar på att bygga en ny mur i L:ets överkant så det nästan ser ut som ett Z efter det tänte jag bygga ett förråd med tak över förråd, parkeringsplats och ute plats.
Min fråga är räknas parkerinsplatsen som carport eller dras den från dom 15 kvm man får bygga utan bygglov ??
Tänker inte sätta dit några dörrar utan täcka med presenning.
Befintliga ute plats ligger ca 2 m från hus.
Tack på förhand
Hej och välkommen till forumet.
Uteplatsen med murar räknas inte in i de 15m2 som man får bygga utan bygglov, Men sätter du däremot tak på den så gör den det. Men nu skrev du presenning, vilket jag inte tror kan räknas in (kan någon rätta mig om jag har fel).
Men förstår jag dig rätt, vill du täcka allt med pressening? Förråd, parkeringsplats och uteplats?
Mvh
Stefan
Uteplatsen med murar räknas inte in i de 15m2 som man får bygga utan bygglov, Men sätter du däremot tak på den så gör den det. Men nu skrev du presenning, vilket jag inte tror kan räknas in (kan någon rätta mig om jag har fel).
Men förstår jag dig rätt, vill du täcka allt med pressening? Förråd, parkeringsplats och uteplats?
Mvh
Stefan
Jag tror det blir en byggnad så snart det finns någon form av tak på något man kan vistas i. Om taket sedan är presenning, plåtsjok eller betongpannor spelar mindre roll.Stew skrev:
Så fungerar det t ex i vår båtklubb. Täckställningar kan få stå kvar om man tar av presenningen, för då har de inget "tak". Om man låter presenningen vara kvar på takstolarna över sommaren klassas denna "byggnad" inte längre som tillfällig och blir då bygglovspliktig.
Hopp, där ser man. Tack för rättelsen!Ingper skrev:Jag tror det blir en byggnad så snart det finns någon form av tak på något man kan vistas i. Om taket sedan är presenning, plåtsjok eller betongpannor spelar mindre roll.
Så fungerar det t ex i vår båtklubb. Täckställningar kan få stå kvar om man tar av presenningen, för då har de inget "tak". Om man låter presenningen vara kvar på takstolarna över sommaren klassas denna "byggnad" inte längre som tillfällig och blir då bygglovspliktig.
Ja typ.Ingper skrev:Jag tror det blir en byggnad så snart det finns någon form av tak på något man kan vistas i. Om taket sedan är presenning, plåtsjok eller betongpannor spelar mindre roll.
Men det är ju alltså en ren tolkning, och därför varierar det antagligen stort från kommun till kommun beroende på hur kinkiga dom är. Och grannars anmälningsbenägenhet ska nog också vägas in.
Men vad som blir byggnad eller inte i tveksamma fall kan först avgöras i domstol om man inte lydigt följer kommunens beslut.
Eventuellt finns det några trevliga prejudikat att hitta, isåfall kanske det kan sägas ha uppstått en rättspraxis som nog får sägas vara vägledande.
Klicka här för att svara