Hej!
jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag ska gå till väga för att bygga om en del av ett gammalt uthus till garage! uthuset är byggt runt 1930-1940 talet, största delen består av "trampat jordgolv", delen som jag skulle vilja bygga om till garage är ett gammalt fähus/stall, och har ett betonggolv med rännor mm,,. golvet är såklart ojämnt och även dåligt i skick. Som jag planerat så ska ena delen bli kallgarage och en annan del ska bli verkstad som ska gå att ha värme i, antingen alltid eller att man värmer vid behov.
Hur bör jag gå till väga, är det "bara" att hacka bort det gamla golvet och göra nytt med isolering mm, eller är det möjligt att bygga ovanpå det gamla golvet(höjden är inga större problem), knappast finns någon isolering under det gamla golvet.
tänkte att man kanske kunde "bara fylla på litet betong" i kallgarage avdelningen men hur blir det med fukten då när golvet inte är isolerat? vill inte ha så mycket fukt där eftersom jag ska ha det som parkering för några veteranbilar.
tacksam för svar!:)

Min åsikt är ut med det gamla golvet, men fukten är nog ett annat problem än golvet. Kallgarage kan bli kallare än omgivningen och då kan luftfuktigheten kondensera och dina kära kärror rosta. Ett isolerat golv blir ju fortare varmt och kondenset minskar. Ett isolerat garage med några grader varmare i än utanför året om skulle vara idealet. Behöver inte vara plusgrader bara det är varmare än omgivningen.

Protte

Jag har gjort det du tänker göra, det gamla golvet var i dåligt skick, fanns ingen armering så det var en lätt match att få ut det. Sen på med singel, 5 cm frigolit + armering och betong. Lade in golvvärmeslang och det är jag glad för. Det blev sån frost på väggarna när blev varmt ute efter veckor med minusgrader som sedan rann när det äntligen blev varmt i garaget.
Nu har jag +1° på vattnet/glykolen som går ut i golvet, har inga problem längre och elpatronen som värmer det hela (50m2) drar ca 1000 kWh per vinter.

tackar för svaren! blir säkert bäst att hacka bort gamla golvet fastän det värkar jobbigt:p. Då man lägger singel, kan man lägga det ovanpå markhöjden eller ska man gräva ut lite jord till? ska man ha någon sorts dränering under eller ska den bara vara utanför huset?

Jag grävde ur så att golvet hamnade i samma höjd eller något högre än det gamla.
Om du behöver dränera så gör du det utanför.

okej:) några frågor till.. ursäkta min okunskap det är första gången som jag ska bygga något liknande :p ... hur tjockt bör man göra betongen? blir ju ganska tungt det ska klara med bilar, maskiner mm. och vad ska man isolera tak, och väggar med och hur tjockt? är det dubbla 13mm gipsskivor som gäller i ett garage där man ska svetsa mm..?

En decimeter betong med armering räcker till vanliga bilar. Är det tunga fordon, kolla med betongleverantören.
Har hört att det är dubbla gips som gäller, men är inte det bara när det finns risk att bostad drabbas direkt (ovan/brevid).
Är det ett uthus, mer än fyra meter från huset, så......

Är det varmgarage du skall göra, gräv ut ordentligt, isolera grunden och lägg in golvvärme (kolla legalett, dom har luftburen golvvärme). Väggar och tak isoleras då därefter (200-400 mm)

Dubbla gips var det som gällde för mig då jag kollade med försäkringsbolaget. Fast jag hade murade väggar så där räckte det med ett lager men i taket som är av trä blev det dubbelt. Mitt garage ligger fristående från bostadshuset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.