5 410 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Antal fjädervarv?
Så att porten går lätt.
Fjäderns jobb är ju att motverka gravitationen, dvs göra porten lätt, så att man själv eller öppnaren kan öppna lätt.
Bara att laborera lite, man märker när man spänt för mycket, för då vill porten inte stanna i stängt läge.
Jag har ingen Hörmann ,men det bör vara lika på alla....
Fjäderns jobb är ju att motverka gravitationen, dvs göra porten lätt, så att man själv eller öppnaren kan öppna lätt.
Bara att laborera lite, man märker när man spänt för mycket, för då vill porten inte stanna i stängt läge.
Jag har ingen Hörmann ,men det bör vara lika på alla....
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 416 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 416 inlägg
Jo jag vet det men skulle vilja höra om någon har just torsionsfjädrar och vad det då står på deras "info lapp" som sitter på dörrarna. Min wire ligger 7 varv på sin trumma. Tycker att fjädrarna vara mer spända än detta för att inte slacka wiren.
Vore även intressant att höra dom som har bredare portar men lika höga hur många varv man har då.
Vore även intressant att höra dom som har bredare portar men lika höga hur många varv man har då.
Fjädrar tillverkas i flera diametrar, med olika trådtjocklek, längd och antal varv.
Att räkna ut en fjäder kvräver många parametrar, tex portvik, höjd, typ av trumma och typ av port (standardlyft, höglyft, långlyft eller vertikallyft). Tanken är ju att porten ska vara lika tung vilken position den en är i.
Tjockare tråd ger starkare fjäder.
Kortare fjäder ger starkare fjäder.
Mindre diameter ger starkare fjäder.
Sedan måste fjädern spännas så att den är spänd med två varv eller mer när porten är öppen.
Att räkna ut en fjäder kvräver många parametrar, tex portvik, höjd, typ av trumma och typ av port (standardlyft, höglyft, långlyft eller vertikallyft). Tanken är ju att porten ska vara lika tung vilken position den en är i.
Tjockare tråd ger starkare fjäder.
Kortare fjäder ger starkare fjäder.
Mindre diameter ger starkare fjäder.
Sedan måste fjädern spännas så att den är spänd med två varv eller mer när porten är öppen.
Klicka här för att svara