Lurar och lurar.... Har ett gammalt garage på tomten byggt -65, funnkar som förråd idag.

Jag ska ha ett dubbelgarage är tanken. Rent byggnadstekniskt är det inga problem. Problemet eller problem vet jag inte =P!

Vet inte hur jag ska lösa placering osv. Lättaste blir väl med en liten bild till en början:
bef-garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I denna kommun är maxytan på ett fristående garage 44 kvm. Detta är i min värld för litet.
Och för att komma ifrån detta problem med att inte få bygga större finns en lösning =).

Den totala ytan på tomten som får bebyggas är 180 kvm. Huset är 101 kvm. Alltså 79 kvar. :wow:
Och för att få bygga större garage så måste det vara i anslutning till huset (utbyggnad).
Då ska det tydligen gå bra.

Min dröm är ju att knalla ner i källaren och upp för en trappa rätt in i garaget.
Det tråkiga är ju då att den lilla gräsytan jag har på baksidan försvinner. Eller mer att man får springa runt hela garagebyggnaden alt huset för att komma dit. Man vill ju kunna se ungar osv från altan =/.

Så nu tänkte jag bolla lite idéer med någon som kanske har en superlösning på mitt lilla dilemma =)
Allt är välkommet!

När vi byggde byggde vi ihop garaget med huset och var också oroade över att behöva gå runt men det är faktiskt inte ett problem. För det första är det inte så mycket längre runt och för det andra kan du sätta i 2 gångdörrar så du kan gå genom garaget om det skulle vara bråttom =)

Barnen på baksidan är ju en faktor men om du tänker på det som så här att nästa sommar bygger du ju och då kommer du ha fullkoll på dom alternativt så kommer inte ytan att gå att leka på pga. massor eller material. Året därpå så är dom ju faktiskt 2 år äldre och kanske inte behöver kollas på lika mycket?

Hur mycket av huset måste sitta ihop med garaget?
Kan det räcka med en "hall" på 1x1m?
I hallen har du två dörrar, en mot framsidan och en mot baksidan så du kan gå igenom. Med tiden kanske dörrarna dessutom råkar försvinna...
bef-garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Stor garage borde vara en rättighet!
Har själv fått nöja mig med 50kvm, ligger 4,5m från tomtgräns i alla riktningar. :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.