5 908 läst ·
29 svar
6k läst
29 svar
Behöver jag isolera friggeboden?
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Fukten vandrar från en varmare yta till en kallare yta. Med varmt i friggan och kallt ute driver man ut fukten effektivt. Utan ordentlig isolering blir detta DDDDYYYYRRRTTT. Isolera friggan men gärna så mycket som möjligt. Mest i tak och golv men 95-145 i väggarna. Sedan är ju ordentlig ventilation en bra sak. Jag tror att en fuktstyrd PAX-fläkt kan vara kul, har inte koll på hur lågt den kan skruvas men den lär ju ventilera ut luft om det finns risk för kondens. Typ över 80-90% RH.
/Anders
/Anders
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mmmm, här skriver du orden jag funderar på.mr_bygg skrev:
"Viss fördröjning" och "ventilation".
Med någon slags forcerad ventilation måste det ju stämma det du skriver, att inne = ute.
Och är det en massa morgondimma på hösten , dvs "över" 100% rH så vatten fällt ut i flytande form i luften så suger man ju in både luft med 100%rH och allt detta vatten som svävar i luften. Ja då måtte det bli fuktigt inne i friggan. Särskilt om den är ännu lite kallare inne än utomhus pga det är på morgonsidan och temperaturen har börjat stiga, det kommer att fälla ut mycket vatten på alla ytor inne.
MEN.
Om vi inte ventilerar alls då?
Om vi blåser upp en ballong och knyter igen, kommer fukten inne i ballongen följa den utanför?
Om vi gör friggan relativt tät och ingen ventilation (igång), vad händer då?
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Det finns inga helt täta hus, bland annat av det skälet att de har en dörr. När du ställer in motorsågen och hänger in kläderna efter en dags sågande i regnet kommer det att bli fuktigt i friggan. Sedan har man alltid fuktvandring genom väggen, speciellt om väggen bara består av plank. Därför går det inte att jämföra med en ballong.
Desutom blir det alltid otrevligt klimat i byggnader som har dålig isolering. Ju mer isolering, desto jämnare inomhusklimat. Nu skall man inte överdriva, men oisolerade förrådsbyggnader är en dålig idé såvida det inte gäller vedbodar, grusförråd eller dylikt.
Som sagt, bygg med regelstomme 45x95 eller så och isolera så blir du en gladare och nöjdare friggebodsägare.
/Anders
Desutom blir det alltid otrevligt klimat i byggnader som har dålig isolering. Ju mer isolering, desto jämnare inomhusklimat. Nu skall man inte överdriva, men oisolerade förrådsbyggnader är en dålig idé såvida det inte gäller vedbodar, grusförråd eller dylikt.
Som sagt, bygg med regelstomme 45x95 eller så och isolera så blir du en gladare och nöjdare friggebodsägare.
/Anders
usch, ni kanske har rätt i att det är smartare att isolera och värma. Jag hade hoppats att ni skulle säga att det funkar bra m oisolerat... Jag har fått för mig att det är när man tar in blöta grejer i värmda utrymmen som de tar ordentligt stryk. T.ex har jag sett bilar som står i uppvärmda garage må sämre än bilar som står i kallgarage. Gissar att det beror på att man slipper smält snö osv i kallgarage och tänkte applicera samma teori på min bod men det känns som om det kan slita en del på mina leksaker
Bla kommer jag ställa in pendlarhojen som brukar vara rätt blöt/snöig under den mörka delen av året
Nån som har tips på billig uppvärmning? Vore ju kanon om det räcker att hålla typ 10gr- borde inte kosta multum. För visst är ni överens om att det inte är nån idé att isolera om man inte ska värma den alls?
Bla kommer jag ställa in pendlarhojen som brukar vara rätt blöt/snöig under den mörka delen av året
Nån som har tips på billig uppvärmning? Vore ju kanon om det räcker att hålla typ 10gr- borde inte kosta multum. För visst är ni överens om att det inte är nån idé att isolera om man inte ska värma den alls?
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Du pratade i första inlägget om dyra cyklar och maskiner. Bilars karossplåt mår inte bra av ständiga temperaturcyklingar och kan rosta mer om de står i varmgarage, men jag fick uppfattningen att detta är en frigga där du ställer in grejorna på hösten och tar fram dom på våren? Ställ snöskotern och din Snow BMX (eller vad vintercrosscyklar nu heter) utomhus under tak, men det som skall vinterförvaras ställer du i den uppärmda friggan.
Stoppa sen en fuktstyrd PAX-fläkt i friggan så ventilerar den ut fukten. Många friggor har undermåliga ventilationssysten men en PAX kostar inte mer än en tusing eller så och är en god investering. Se till att du har en justerbar tallriksventil för in-lufter också. Dvs ventilera som om det vore ett normalt hus. Du kan ju också köpa en billig väderststion med logg på Classe så ser du hur fuktigheten varit i friggan.
Uppvärmning? Köp en beg elradd på Tradera, kostar ingenting.
I mitt förråd på 9 kvm har jag ca 10 cm glasull i väggar och tak, och en 700W elradd.Kostar några hundralappar i månaden under vintern men förrådet är torrt och inga tecken på korrosion på verktyg, cyklar och maskiner. Och mycket trevligare att vistar i förrådet. Så det krävs inga märkvärdigheter för att ha ett trevligt krypin. Men parkera alltså vintercykeln utomhus om den används dagligen. Fast jag tror problemet är minde på cyklar eftersom den låga massan gör att det värms upp och torkar rätt fort, jämfört med en bil som står blöt flera timmar, Sätt ett skärmtak på friggan där du kan parkera cykeln,
/Anders
Stoppa sen en fuktstyrd PAX-fläkt i friggan så ventilerar den ut fukten. Många friggor har undermåliga ventilationssysten men en PAX kostar inte mer än en tusing eller så och är en god investering. Se till att du har en justerbar tallriksventil för in-lufter också. Dvs ventilera som om det vore ett normalt hus. Du kan ju också köpa en billig väderststion med logg på Classe så ser du hur fuktigheten varit i friggan.
Uppvärmning? Köp en beg elradd på Tradera, kostar ingenting.
I mitt förråd på 9 kvm har jag ca 10 cm glasull i väggar och tak, och en 700W elradd.Kostar några hundralappar i månaden under vintern men förrådet är torrt och inga tecken på korrosion på verktyg, cyklar och maskiner. Och mycket trevligare att vistar i förrådet. Så det krävs inga märkvärdigheter för att ha ett trevligt krypin. Men parkera alltså vintercykeln utomhus om den används dagligen. Fast jag tror problemet är minde på cyklar eftersom den låga massan gör att det värms upp och torkar rätt fort, jämfört med en bil som står blöt flera timmar, Sätt ett skärmtak på friggan där du kan parkera cykeln,
/Anders
90% av prylarna ställs in på hösten och plockas ut på våren men jag hade hoppats kunna plocka in och ut t.ex skidor och pendlarhoj på vintern utan att vara orolig för att resten av grejerna förstörs.
Ska jag tolka er som att om jag gör plats för de känsligaste grejerna i huset så borde jag klara mig utan att isolera? Verktygen kan få bo på nån hylla inomhus och fincykeln kan stå på trainer så att jag kan hoja lite inomhus när andan faller på
Ska jag tolka er som att om jag gör plats för de känsligaste grejerna i huset så borde jag klara mig utan att isolera? Verktygen kan få bo på nån hylla inomhus och fincykeln kan stå på trainer så att jag kan hoja lite inomhus när andan faller på
Jag byggde en vedbod för ett par år sedan.
När jag ändå byggde så blev det också en förrådsdel.
Ingen isolering och ingen uppvärmning. Trots det så har jag ÄNNU inte hittat några rostangrepp eller liknande på prylarna i förrådsdelen.
Om det är ren tur, felbyggt eller något annat låter jag vara osagt. Dessutom så är det ju en relativt kort tid som jag använt förrådet så det är ingen sanning från min sida ifall det verkligen är torrt nog där inne...
En medelväg att gå kanske kan vara att bygga friggeboden och förbereda för isolering i framtiden?
När jag ändå byggde så blev det också en förrådsdel.
Ingen isolering och ingen uppvärmning. Trots det så har jag ÄNNU inte hittat några rostangrepp eller liknande på prylarna i förrådsdelen.
Om det är ren tur, felbyggt eller något annat låter jag vara osagt. Dessutom så är det ju en relativt kort tid som jag använt förrådet så det är ingen sanning från min sida ifall det verkligen är torrt nog där inne...
En medelväg att gå kanske kan vara att bygga friggeboden och förbereda för isolering i framtiden?
Problem med fukten, hade jag bara i plåtbodar. 2 styck som åkte till skroten. I övrigt kan man bygga med vindtätt papp/folie. O sen om man vill isolera. Själv körde vi med pricipen billigast och enklast. Allt i 45x70 och fjällpanel.
Tak 45x120+masonit+45x70+takpannor.
Tak 45x120+masonit+45x70+takpannor.
Jag har bara inte hunnit/orkat med nästa inlägg, för nu blev det lite räknearbete, men jag fortsätter med min ballong nu. 
Vi fortsätter med ballongen då. Det är en stor ballong, så vi blåser upp den med en hel kubikmeter luft som är 22°C och har ett rH på 50%.
Då är mängden vatten i ballongen ca 10gram (9,7 g).
När det sen börjar närma sig höst och tempen har sjunkt ner till nästan 10°C så är plötsligt rH i ballongen 100% och nu börjar det kondensera fukt mot ballongens insida och/eller som imma i luften.
När tempen sjunkt till 0°C så har 5 gram vatten fällts ut, och hamnat på väggar och ev verktyg som vi råkade lägga i ballongen.
(OCH om nu detta sker i t.ex. november så gör en kraftig ventilation inte så stor nytta, då det även är 100% rH den mesta tiden utomhus också, dvs vi kan inte ventilera bort någon fukt egentligen.

)
Vi fortsätter med ballongen då. Det är en stor ballong, så vi blåser upp den med en hel kubikmeter luft som är 22°C och har ett rH på 50%.
Då är mängden vatten i ballongen ca 10gram (9,7 g).
När det sen börjar närma sig höst och tempen har sjunkt ner till nästan 10°C så är plötsligt rH i ballongen 100% och nu börjar det kondensera fukt mot ballongens insida och/eller som imma i luften.
När tempen sjunkt till 0°C så har 5 gram vatten fällts ut, och hamnat på väggar och ev verktyg som vi råkade lägga i ballongen.
(OCH om nu detta sker i t.ex. november så gör en kraftig ventilation inte så stor nytta, då det även är 100% rH den mesta tiden utomhus också, dvs vi kan inte ventilera bort någon fukt egentligen.

)
MEN
Om vi istället har klätt insidan av denna ballong med 22mm klädselbrädor, och för enkelhetens skull antar att det får bli en kubisk ballong med sidan 1m, så blir det 6kvm bräder = 132 dm3 = 60kg trä.
Om detta under sommaren fick torka ur fuktjämviktas med omgivningen och nå 10% fuktkvot så innebär det att vi har bundet 6kg vatten i trävirket.
Och sen när ballongen kylts till 0°C så har de 5 grammen vatten från luften sugits upp i trävirket istället, som numera har 10.0083% i fuktkvot.
Vid ca 18% fuktkvot mår inte träet bra längre, så det betyder att träet i vår ballong numera kan suga upp ända upp till ca 4,8 kg vatten innan det blir riktigt illa.
Så med detta vill jag påstå:
Att i ett utrymme där fukt tillförs i väldigt liten grad så är det bättre att inte ventilera alls, utan istället låta fukten tas upp och lämna väggarna allt efter årstiderna.
Men då ska inte fukt tillföras, dvs inga pastakok där, inte ställa in blöta eller snöiga saker, inte sova där och andas ut 2kg vatten/dygn osv osv.
Men detta fungerar inte alls i ett plåtskjul, då det inte finns något som fuktbuffrar.
Om vi istället har klätt insidan av denna ballong med 22mm klädselbrädor, och för enkelhetens skull antar att det får bli en kubisk ballong med sidan 1m, så blir det 6kvm bräder = 132 dm3 = 60kg trä.
Om detta under sommaren fick torka ur fuktjämviktas med omgivningen och nå 10% fuktkvot så innebär det att vi har bundet 6kg vatten i trävirket.
Och sen när ballongen kylts till 0°C så har de 5 grammen vatten från luften sugits upp i trävirket istället, som numera har 10.0083% i fuktkvot.
Vid ca 18% fuktkvot mår inte träet bra längre, så det betyder att träet i vår ballong numera kan suga upp ända upp till ca 4,8 kg vatten innan det blir riktigt illa.
Så med detta vill jag påstå:
Att i ett utrymme där fukt tillförs i väldigt liten grad så är det bättre att inte ventilera alls, utan istället låta fukten tas upp och lämna väggarna allt efter årstiderna.
Men då ska inte fukt tillföras, dvs inga pastakok där, inte ställa in blöta eller snöiga saker, inte sova där och andas ut 2kg vatten/dygn osv osv.
Men detta fungerar inte alls i ett plåtskjul, då det inte finns något som fuktbuffrar.
Amen:mikael_l skrev:men
om vi istället har klätt insidan av denna ballong med 22mm klädselbrädor, och för enkelhetens skull antar att det får bli en kubisk ballong med sidan 1m, så blir det 6kvm bräder = 132 dm3 = 60kg trä.
Om detta under sommaren fick torka ur fuktjämviktas med omgivningen och nå 10% fuktkvot så innebär det att vi har bundet 6kg vatten i trävirket.
Och sen när ballongen kylts till 0°c så har de 5 grammen vatten från luften sugits upp i trävirket istället, som numera har 10.0083% i fuktkvot.
vid ca 18% fuktkvot mår inte träet bra längre, så det betyder att träet i vår ballong numera kan suga upp ända upp till ca 4,8 kg vatten innan det blir riktigt illa.
Så med detta vill jag påstå:
Att i ett utrymme där fukt tillförs i väldigt liten grad så är det bättre att inte ventilera alls, utan istället låta fukten tas upp och lämna väggarna allt efter årstiderna.
Men då ska inte fukt tillföras, dvs inga pastakok där, inte ställa in blöta eller snöiga saker, inte sova där och andas ut 2kg vatten/dygn osv osv.
Men detta fungerar inte alls i ett plåtskjul, då det inte finns något som fuktbuffrar.
Gillar ballongliknelsen
. En del sanning ligger det nog i den också. Dock tycker jag inte man ska överdriva problemen och riskerna med att förvara verktyg m.m. i ett ouppvärmt förråd. Vill påstå att det är standard för väldigt många att göra så. Det finns gott om ouppvärmda garage och förråd i landet.
Vi har själva ett trägarage som än så länge är oisolerat och kallt (även om vi ska ändra på det en dag...). Där förvaras en hel del verktyg - både hand- och elverktyg. Inte varit några som helst problem. Ventilationen är också ganska ordentlig. Visst, vi skulle inte lägga "familjejuvelerna" där kanske men den oisolerade miljön verkar ändå helt ok.
Jag är också skeptisk till att stå över all ventilation. Välventilerade utrymmen som det inte tillförs fukt till brukar klara sig bra. Presenningar och andra täta material brukar däremot lätt leda till att fukt stängs in och då blir det ju problem.
Edit: hm, missade visst att tråden hade ett par år på nacken... Boden lär väl redan vara byggd.
Vi har själva ett trägarage som än så länge är oisolerat och kallt (även om vi ska ändra på det en dag...). Där förvaras en hel del verktyg - både hand- och elverktyg. Inte varit några som helst problem. Ventilationen är också ganska ordentlig. Visst, vi skulle inte lägga "familjejuvelerna" där kanske men den oisolerade miljön verkar ändå helt ok.
Jag är också skeptisk till att stå över all ventilation. Välventilerade utrymmen som det inte tillförs fukt till brukar klara sig bra. Presenningar och andra täta material brukar däremot lätt leda till att fukt stängs in och då blir det ju problem.
Edit: hm, missade visst att tråden hade ett par år på nacken... Boden lär väl redan vara byggd.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden