6 998 läst ·
28 svar
7k läst
28 svar
Bygga trädgårdsskjul av eternit
Sida 1 av 2
Snart ska eternittaket på huset bytas efter över 50 års trogen tjänst. Sen göra om ett badrum, och om ett till tre år så planerar vi att riva befintlig carport + trädgårdsskjul och bygga ut garaget på den ytan. Och då kommer vi att behöva ett nytt trädgårdsskjul för att förvara cyklar, trädgårdsmöbler, trädgårdsredskam mm. Egentligen hade vi tänkt oss ett trädgårdsskjul i samma stil som befintligt garage, men eftersom alla renoveringar kommer att käka upp massor med pengar så funderar jag på om man skulle kunna återanvända eternitskivorna från taket och bygga trädgårdsskjulet helt i eternit. Eternitskjulet är tänkt att stå i några år tills vi känner att vi har tid och råd att bygga ett större och bättre skjul.
Frågan är om det här är en bra eller dålig idé. På plussidan står att det blir billigt - det enda jag behöver köpa nytt är grus, plintar och reglar. Eterniten behöver bearbetas minimalt eftersom jag tänker återanvända befintliga skruvhål och anpassa bodens mått efterr plattornas storlek. Skjulet blir också helt underhållsfritt och kanske kan man låta det växas över helt av klätterväxter och annat grönt? Dessutom känns det lite rebelliskt att bygga i eternit
. På minussidan står att det kanske inte är gratis att slänga eternit i framtiden (vilket det är idag).
Kommentarer önskas. Är det här en bra eller dålig idé. Eller är det rent av förbjudet?
Frågan är om det här är en bra eller dålig idé. På plussidan står att det blir billigt - det enda jag behöver köpa nytt är grus, plintar och reglar. Eterniten behöver bearbetas minimalt eftersom jag tänker återanvända befintliga skruvhål och anpassa bodens mått efterr plattornas storlek. Skjulet blir också helt underhållsfritt och kanske kan man låta det växas över helt av klätterväxter och annat grönt? Dessutom känns det lite rebelliskt att bygga i eternit
Kommentarer önskas. Är det här en bra eller dålig idé. Eller är det rent av förbjudet?
Det känns som om det vore förbjudet.
Idag får du laga ett befintligt eternittak, men du får inte lägga ett nytt, därför känns det ologiskt att man skulle få bygga ett helt skjul i eternit, men jag vet inte säkert..
/ Fredrik
Idag får du laga ett befintligt eternittak, men du får inte lägga ett nytt, därför känns det ologiskt att man skulle få bygga ett helt skjul i eternit, men jag vet inte säkert..
/ Fredrik
Ingen bra idé.
Asbest totalförbjöds -82, du får inte bygga med det - inte ens ett skjul. Är det gratis att slänga det i din kommun så passa på nu innan det ändrar sig. Många kommuner tar betalt för den typen av avfall.
Asbest totalförbjöds -82, du får inte bygga med det - inte ens ett skjul. Är det gratis att slänga det i din kommun så passa på nu innan det ändrar sig. Många kommuner tar betalt för den typen av avfall.
Knappast helt lagligt, men en kul idé.
Ur en säkerhetsaspekt skulle jag inte vara speciellt nervös. Eternit innehåller en väldigt liten del asbest som armering. Om du inte bearbetar skivorna frigörs inga fibrer, och håller du dig utomhus försvinner risken för bestående kontaminering, som annars är ett problem när man härjar runt med asbest inne i huset.
Själv fick jag ett mycket stiligt rökbord med borsskiva i vattenskuren eternit när jag fyllde 40 år, ihop med en obruten förpackning eternitskivor. Inte heller lagligt, men mycket uppskattat av en gammal asbestsanerare.
Ur en säkerhetsaspekt skulle jag inte vara speciellt nervös. Eternit innehåller en väldigt liten del asbest som armering. Om du inte bearbetar skivorna frigörs inga fibrer, och håller du dig utomhus försvinner risken för bestående kontaminering, som annars är ett problem när man härjar runt med asbest inne i huset.
Själv fick jag ett mycket stiligt rökbord med borsskiva i vattenskuren eternit när jag fyllde 40 år, ihop med en obruten förpackning eternitskivor. Inte heller lagligt, men mycket uppskattat av en gammal asbestsanerare.
Fast om man läser frågan så handlar det ju inte om att bygga nytt, utan om att bygga temporärt. Tyvärr tenderar ju temporära lösningar att bli permanenta, men av just den anledningen kan man tänka sig det som ett plus att göra det så hemskt (jag menar eternit: Huvva!) att man faktiskt uppgraderar senare.MathiasS skrev:
Jag tycker personligen att det låter som en trevlig idé, jag tilltalas likt pelpet av det rebelliska i idén. Dessutom tror jag att man skulle kunna argumentera att det är miljömässigt korrekt med den typen av återvinning, på samma sätt som det antagligen är mer miljövänligt att köpa en gammal bil än en ny, sett till den totala energimängden som en bil kräver under sin livscykel. Har läst/hört att det var 50% av energin en bil förbrukar som gick åt till tillverkningen.
Observera att det mycket väl kan vara så att jag talar genom röven i ovanstående paragraf, jag har egentligen ingen aning om miljöargumenten.
Jag skulle skicka bort den eterniten så snabbt som möjligt.
Försök hellre få tag i ett gammalt plåttak eller liknande till ditt förråd.
Kolla också med byggmanrkanderna om de har lite sekunda plåt ( inte helt ovanligt att det blir lite missar i lossningen)
Försök hellre få tag i ett gammalt plåttak eller liknande till ditt förråd.
Kolla också med byggmanrkanderna om de har lite sekunda plåt ( inte helt ovanligt att det blir lite missar i lossningen)
Kanske är det en bättre idé att recycla de oljehärdare boardskivorna som sitter under eterniten som väggmaterial? De borde hålla åtminstånde några år. Och fixa något annat som tak - t.ex. begagnad plåt. Varken lika snyggt eller inspirerande men kanske bättre.
Efter lite googlande så har jag kommit fram till att förbudet mot asbest finns i kemikalieinspektionens författningssamling. Det här stycket har jag hittat:
47 § Det är förbjudet att släppa ut på marknaden och använda
följande asbestfibrer samt varor där dessa fibrer avsiktligt har
tillförts:
1. Krokidolit, CAS-nr 12001-28-4.
2. Amosit, CAS-nr 12172-73-5.
3. Antofyllit, CAS-nr 77536-67-5.
4. Aktinolit, CAS-nr 77536-66-4.
5. Tremolit, CAS-nr 77536-68-6.
6. Krysotil, CAS-nr 12001-29-5.
Första stycket gäller inte användning av varor som installerats
eller tagits i bruk före den 1 januari 2005 tills dessa slutförvaras
eller tas ur bruk.
Eftersom mitt skjulbygge gäller asbestprodukter som redan är i bruk så är jag inte säker på att det är förbjudet att ändra användningen av dessa inom samma fastighet. Jag har ställt frågan till kemikalieinspektionen, ska bli kul att se vad man får för svar.
Efter lite googlande så har jag kommit fram till att förbudet mot asbest finns i kemikalieinspektionens författningssamling. Det här stycket har jag hittat:
47 § Det är förbjudet att släppa ut på marknaden och använda
följande asbestfibrer samt varor där dessa fibrer avsiktligt har
tillförts:
1. Krokidolit, CAS-nr 12001-28-4.
2. Amosit, CAS-nr 12172-73-5.
3. Antofyllit, CAS-nr 77536-67-5.
4. Aktinolit, CAS-nr 77536-66-4.
5. Tremolit, CAS-nr 77536-68-6.
6. Krysotil, CAS-nr 12001-29-5.
Första stycket gäller inte användning av varor som installerats
eller tagits i bruk före den 1 januari 2005 tills dessa slutförvaras
eller tas ur bruk.
Eftersom mitt skjulbygge gäller asbestprodukter som redan är i bruk så är jag inte säker på att det är förbjudet att ändra användningen av dessa inom samma fastighet. Jag har ställt frågan till kemikalieinspektionen, ska bli kul att se vad man får för svar.
Redigerat:
Jag skulle nog hävda att det är ett vardagligt namn på asbestcement. Gemene man förknippar, med all rätt, Eternit med just asbest. Cementprodukter utan asbest har jag aldrig hört att de skulle kallas Eternit.Larsa skrev:
Fattiglappar är i mina ögon väggskivorna (Sidi). Eternit finns även som exempelvis kulvert och korrugerad takskiva.