vespaman
vespaman: Tro inte att jag inte lekt med tanken... :) Men det blir för tuft att gräva i morän-slutning.
19 svar · 5,6k läst
P
Pumba: Har pysslat en hel del till med garaget, eftr at jag fått in offerter på saxtakstolar så är det nog det som det blir nu, kostar ca 10 000kr och då lyfter de upp dem och sätter fast dem för den summan, känns som bästa lösningen. Har kommit så långt med bygget att jag gjort klart gjutformen och börjat lägga ut isoleringen, har lagt ett yttre varv och lagt i amering för kantbalken,
8 svar · 2,8k läst
Fruppe
Fruppe: Häfta fast vindduk och sen på med nån panel .
4 svar · 3,9k läst
M
Marcus Jo: Hej Jag har byggt ett garage i lösvirke, och väggar och tak är lagt.. i väggarna har jag 145+45 isolering 145 stående och 45 liggande, sen plast och ofb+gips. På utsidan har jag asfaboard?? och läkt +panel. Plattan har golvvärme och brunn. Problemet är att jag har tänkt att använda vinden som varmförvaring till kläder och annat ömtåligt. Hur skall jag isolera?? Jag har tänkt mig
0 svar · 1,3k läst
L
Luthor: [citat] Tack för ett klockrent svar, nu är det bara att köra igång så blir frugan nöjd också... ;) Med vänlig hälsning, Lasse
4 svar · 5,0k läst
M
Mats: [bild] Hittade en bild när panelen hade kommit på också
3 svar · 2,7k läst
·
farbrordane
farbrordane: Hur menar du med oseriös marknadsföring?
5 svar · 6,4k läst
A
Alelale: Gäststuga/boende
8 svar · 6,6k läst
H
Holmgren: [bild] [bild] [bild] Så ser huset och uppfarten ut i verkligheten. Kanske kan hjälpa vid visualisering.. Snözon 2,5 befinner jag mig i.
1 svar · 3,9k läst
·
S
Svanholmarn: Jag vill helst inte bygga en egen balk, visst så har jag de kunskaper som behövs men det känns bättre och kanske bättre i försäkringssammanhang? Att ha en korrekt dimensionerad balk "by the book" så att säga. Jag gjorde en snabbskiss på hur jag tänkte mig. Där den stora öppningen är fortsätter mitt nuvarande garage med vanliga takstolar. Detta ger mig 9meter med högt tak och
5 svar · 6,6k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Det borde ju inte vara svårare att täta en skjutport som löper på en horisontell skena än att täta en takskjutport. Håller själv på att bygga något liknande i storlek 1,5 x 2,5 meter som port till ett stall. Jag tror att för att få det riktigt tätt behöver man spänna fast porten mot öppningens kanter när den är i stängt läge. Något slags expanderbeslag vid portbladets kant
1 svar · 3,4k läst
F
fredl: http://gds.se/uthusfriggebodar/har-ligger-veden-bra Kolla in den här
1 svar · 20,0k läst
·
Larsa
Larsa: Är garaget isolerat sen tidigare? Är det betonggolv, och i så fall vet ni om det finns ngn isolering under plattan? Bygglov lär krävas. Men att registrera om till gäststuga t.ex. borde väl inte vara så konstigt. Men man kan aldrig vara säker...
2 svar · 3,3k läst
V
vectrex: Jag slog ner käppar vid hörnen på min bod, var sedan ute i skymningen och ställde in lasern på önskad plinthöjd, markerade laserstrecket med tuschpenna på varje nedslagen käpp (lasern syns inte i dagsljus). Sedan spände jag linor i exakt höjd och grävde därefter hål och gjöt plintar till rätt höjd, ställde gjutrören så att änden blev på rätt höjd, inga större problem att
4 svar · 2,4k läst
galento
galento: Hej,är det någon som har erfarenheter av förvaring av bil under vintermånaderna i nåt av Allhalls garagetält ? http://allhall.se/ http://allhall.se/product.asp?product=1960 http://allhall.se/product.asp?product=1809
0 svar · 5,0k läst
M
Mats: Vänd på det. Jag skulle snarare bli glad om en blivande granne kom förbi och introducerade sig innan man flyttar in. Kan vara bra att växla telefonnummer och prata lite om lokala förhållanden. De som har bott i området vet vilka växter som unkar bra och mindre bra. De vet hur det brukar blåsa och rena osv vilket är bra tt veta om manplanerar uteplats eller altan osv. Inte heller helt
6 svar · 4,3k läst
M
Mats: Man brukar säga att tjälen går in i 45 graders vinkel under byggnader och markisolering. Jag skulle nog bygga ett litet pumhus på 3-4 m2 och sen lägga markisolering runt om för att skydda mot frosten. Drar man ut den så att man får 2 meter ut från hålet åt alla håll så ska det till en grym vinter för att det ska bli problem
1 svar · 3,4k läst
K
kurre_kul: Har fått tag i ett par partier billigt virke som nu måste förvaras och för detta hade jag tänkt att bygga ett virkesförråd på ca. 6x3 meter och ca >2,5 meter högt. Tror att enklast möjliga är bra nog och då bygga som en carport, med plåttak och plåtväggar. Virket kommer sedan ligga sorterat på hyllplan som fästs i de stående reglarna och stående stolpar mitt i "carporten" som
0 svar · 4,0k läst
N
Nisse 69: Hej! Håller på att bygga en verkstad med inredd vind. Planerar att hålla kanske 14-16 grader och kanske något svalare på vinden. Dock kommer det ta några extra år innan jag kommer isolera och inreda vinden. Den får vara kallvind till en början helt enkelt. Jag kommer ha ångspärr i väggarna men bör jag ha det även i innertaket mellan vind och verkstad? Och om jag bör det, skall den
0 svar · 2,5k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Det kan aldrig bli för stort..... ;)
3 svar · 13,8k läst
·
K
KumlaEkeby: Ah några snabba svar trevligt :). Inne på eran linje också så nu lutar det ännu mer på det. Råsponts tak har jag ju dessutom lagt 3ggr tidigare så känns mer hemma att pula med hehe...
3 svar · 3,0k läst
K
kvistarn2: musband finns ju med, ser ut ungefär som på bilden fast i plåt. jag hade nog inte litat på nåt i plast.
3 svar · 1,5k läst
S
Sumairu: Hejsan! Nyregistrerad för några minuter sen och gissar att frågan säkert går att leta upp nånstans, men jag är för lat. Vi har ett nybyggd hus som är grundmålat med liggande panel, men ska nu målas två omgångar. Mina frågor är: 1. När är det för fuktigt för att måla? Alltså hur hög får luftfuktigheten vara? 2. Behöver vi oljebehandla änd-trät nu när det redan är
0 svar · 937 läst
H
henrico: Nej, tyvärr. Har inte blivit något bygge ännu. Det är skjutit på framtiden, men ska helt klart bli av.
11 svar · 20,1k läst
·
L
lt1cobra: Jo det skulle också gå, men då får jag fall åt fyra håll från/mot lyften eller tänker jag galet? Ska försöka få tag på gjutgubben och kolla vad han tror, Hur mycket lut krävs det för att vatten verkligen skall rinna på ett betonggolv?
3 svar · 3,6k läst
·
M
mlkjhr: Jag har minerit under och det sölas/spolas rätt friskt med vatten på den. Syns inga angrepp ännu efter 3 års flitigt badande.
7 svar · 6,2k läst
L
Lmob: Ingen kabel till knappdosan, vet ej vilken modell det är. kan öppna porten i vädringsläge med den fjärren med 4 knappar. går att programmera till den med två oxå. men lade in öppna på båda. går att programmera som man vill. använder aldrig vädringsläget. öppnar ca 15 cm. skall man bara öppna lite så trycker man bara på knappen igen så stannar den där du vill... har jag jobbat
3 svar · 2,9k läst
T
thomasx: Ut från en av sidorna. och nockhöjden 3m gäller också bägge sidor ;)
1 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.