1 365 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
"Klyva" garageportssektion
Hallå!
Har en fundering som jag tänkte höra om nån har en åsikt om - har två gamla Crawfordportar om är lite för höga för mitt garage vilket innebär att det är tajt upp mot taket och att de inte sluter riktigt tätt i överkant. Och jag var ju inte så sugen på att köpa nya just nu så jag funderade på om det skulle gå att klyva bort nån decimeter på den nedersta sektionen och sätta en U-list av tex aluminium där istället och sen montera tätningslisten på den ... det borde kunna vara genomförbart tycker jag (det blir ju såklart mer jobb, jag måste kapa de stående skenorna och även flytta det nedersta "hjulen" på den sektionen m.m.) - men det känns ju ändå värt att pröva istället för att bara köpa två nya 2800x2500-portar rakt av.
Vad tror ni, genomförbart (jag kommer att prova vad jag än får för rekommendationer men nu får ni chansen att sen kunna säga - "vad var det jag sa" ;-)
Har en fundering som jag tänkte höra om nån har en åsikt om - har två gamla Crawfordportar om är lite för höga för mitt garage vilket innebär att det är tajt upp mot taket och att de inte sluter riktigt tätt i överkant. Och jag var ju inte så sugen på att köpa nya just nu så jag funderade på om det skulle gå att klyva bort nån decimeter på den nedersta sektionen och sätta en U-list av tex aluminium där istället och sen montera tätningslisten på den ... det borde kunna vara genomförbart tycker jag (det blir ju såklart mer jobb, jag måste kapa de stående skenorna och även flytta det nedersta "hjulen" på den sektionen m.m.) - men det känns ju ändå värt att pröva istället för att bara köpa två nya 2800x2500-portar rakt av.
Vad tror ni, genomförbart (jag kommer att prova vad jag än får för rekommendationer men nu får ni chansen att sen kunna säga - "vad var det jag sa" ;-)
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Nu har jag ju tyvärr bara sådana plåtar på sidorna - men jag tänkte försäka hitta någon profil som skulle kunna fungera i underkant också och sätta dit efter att jag kapat ...
Aha - smart! Men det blir inte nåt problem då eftersom den översta sektionens övre "hjul" går i ett eget spår ovanför de andra hjulen? Lär nog kika på det där ikväll ;-) Och kapar jag toppsektionen behöver jag ju inte lösa det riktigt lika snyggt med nån u-profil eller så efters om den är väderskyddad hela tiden och knappt syns, dessutom slipper jag ju klura på hur jag ska få fast tätningslisten i botten!
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslister
Tätningslister är viktiga för att skapa en lufttät och ibland även vattentät försegling i diverse konstruktioner och installationer. De används ofta i dörrar, fönster, och andra utrymmen där det kan finnas risk för läckage eller drag.
Läs mer
Jag jobbar normalt med industriportar, men där sitter det en u-profil med tätningslist upptill på toppsektionen oavsett om den är trimkapad eller inte. Om man trimkapar en sådan så flyttar man bara profilen och får lika snyggt avslut ändå.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden