T
thomasx: Förankra takstolarna ordentligt mot garaget Palla upp taket en bit in från stolparna med hjälp av en domkraft Ta bort stolparna och betongblocken Lär dig din läxa och gör nu ordenligt grundlagda fundament Sätt tillbaka stolparna i de nya ordentlig gjorda fundamenten Sänk ner taket Sov gott. ;)
1 svar · 1,5k läst
R
robert.brink: Jo, jag börjar väl luta åt att det får bli så, alltså ingen ångspärr mot huset. Då uppstår två alternativ: 1. Ska man dra ångspärren från garaget så långt in i husets vägg (ytterpanelen på husväggen är ju nedplockad och ska ersättas med reglar+osb+gips) att de möts och man skarvar ihop dem där så gott det går? 2. Eller ska man avsluta garagets ångspärr där husets
2 svar · 5,0k läst
·
N
newbie-wan: Hej, Efter att ha läst här ett tag, är det väl nu ändå dags att ta steget och skriva något också. Vi köpte hus för ca 2 år sedan, och konstaterade redan då viss mögelpåväxt på innerväggar och innertak i garaget (gipsskivor). Nu är det snart dags för semester, så varför inte göra något åt det? Garaget har vi tänkt att ha som kallgarage, om det nu är rätt ord för att
0 svar · 4,6k läst
B
brumbjorn: Väggarna står säkert själva, de byggdes säkert före golvet. Så det går säkert att bila upp golvet och sänka det. Bara du inte får översvämning. Ta bara bort den puts som är lös eller dålig på utsidan och laga resten. Putsen på insidan behöver inte lagas om den inte syns. Den har ingen funktion.
6 svar · 3,3k läst
·
L
lt1cobra: precis, jag försökte få lite input till det här för något år sedan i den här tråden : http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/194303-kantbalk.html#post1524948 men det var ingen som högg på dem :-)
3 svar · 6,6k läst
·
J
Johannabacken: Ganska vanligt är att lägga de yttre bryggstenarna snett ut från yttre hörnen. Kättingarna fästs sedan i motstående hörn så att de går i kors. I land dras kättingar snett utåt för att hålla in bryggan på plats. Hur långt ut beror på djup och vatten variationer. Är variationerna stora kan man möjligen behöva stenarna längre ut och tyngre kedja som vid lågvatten då ligger på
1 svar · 5,3k läst
C
carlbanan: Är det verkligen för klent med de dimensionerna? När man kikar på spännviddstabeller så klarar väl 45x220 åtminstone 3,70 mellan upplagen?
6 svar · 13,7k läst
F
Fred vom Jupiter: Finns folk på forumet som shoppat utomlands, främst Tyskland, och sparat pengar. Men det är otympliga saker att frakta hem.
4 svar · 6,7k läst
Torpalainen
Torpalainen: Med risk för att låta lite dum, men du har för många frågor kvar för att ha bokat en grävare till helgen. Men som man säger, det finns inget som ökar produktiviteten som att vara ute i sista sekunden :) Eftersom den helgen dessutom nu har passerat så har du förmodligen redan löst de bekymren. Vad gäller avrinningen från balkongen hade jag nog gjort något i stil med detta: Ovan dina
1 svar · 5,1k läst
J
Jacon: Tack för all input! Har inte hunnit svara för jag har varit i full gång med byggandet men har läst alla era bra svar! Att flytt carporten är tyvärr uteslutet då jag vare sig kan flytta ut mot gatan då vi redan fått dispens att lägga den närmare gatan än vi borde fått. inte heller bredda mot grannen då den nu ligger 1 meter från tomtgränsen. Det blev så att jag satte en plint så
13 svar · 2,6k läst
·
M
mhugo: Hej! Tänkte bygga en friggebod i leca och sen putsa, så tack för tipsen om dike eller dyl. Det är sånt man kan missa utan vana med plattor ute. Det hör till ett funkishus från 38 - vi har antingen betong eller ölands kalksten. Skall jag använda ölandskalksten varierar de mellan 4 och 8 cm i tjocklek, så då gäller troligen sättsand för att lyckas få det plant.
4 svar · 2,6k läst
S
sukke2k: Någon som testat denna? Överlever den en vinter i norrbotten? Den säljs för 2700:- på coop bygg. Det är ju väldigt billigt och bra som trädgårdsförråd om den nu klarar av snön. http://m.youtube.com/index?&desktop_uri=%2F
0 svar · 997 läst
H
henhal: Hej! Jag har planer på att bygga ett litet redskapsskjul i anslutning till husväggen (fasad med träpanel). Utseendemässigt hade jag tänkt mig nåt i den här stilen: http://www.alltombostad.se/arrow-tradgardsbodar/yardsaver/produkt.html. Skjul i plåt verkar vara populära utomlands men det verkar inte lätt att hitta återförsäljare i Sverige. Är det nån som har erfarenhet av liknande
0 svar · 4,8k läst
hahalj
hahalj: [citat] Efter att jag gått och värkt på alla alternativ ett tag nu så är det detta som gäller. Den gamla boden ska rivas och ge plats åt en carport på sikt. I ett första steg rivs boden och det blir en grusad parkering tills vi har möjlighet att bygga en carport. Eventuellt rivs även vedskjulet och det byggs ett nytt förråd på annan plats på tomten så kan vi få det ordentligt och
31 svar · 38,3k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Jag med, så jag får komma ihåg att beställa limträt i tid innan så jag inte står där utan att hitta balkar över 6 m.
5 svar · 6,5k läst
X
xdigger: Gjutit 6 av 10 plintar och syllen är ihopspikad och hänger på plats.. Plintarna hamnade lite fel för att passa bra i hörnorna så ska gräva ur dom hålen lite ovalt så jag kan få gjutrören exakt där jag vill ha dom. Märkte även när jag vägde av syllen att marken sluttar ca 25cm i ena änden.
18 svar · 4,2k läst
pelpet
pelpet: Om du vill spara pengar så skulle jag tro att du kan köra med hela träd. Det borde* vara så överdimensionerat att du inte ens behöver räkna. Såga av 2 x 6 meter av raka och fin tallar och plana av toppen så att du kan spika brädor ovanpå. Jag skulle tro att 145 x 45 tryckta reglar räcker bra. Troligen kan du köra en traktor över den bron. Jag hade byggt en liten kant på sidorna
1 svar · 4,6k läst
Snailman
Snailman: Ok, tack för svaren, gör som jag tänkt då, vill inte köpa porten innan jag gör hålet denna gång...:)
5 svar · 2,8k läst
D
duell: 70-reglarna är fästa i varje 195-regel med 6x160mm skruv. Ska ju fästa IPEn i 70-reglar, tänkte försöka hamna hyffsat nära 195-reglarna. Vad sägs om franska 8x80mm (sitter en gipsskiva mellan IPE och 70-regel)?
2 svar · 2,5k läst
Mugmaz
Mugmaz: Har kollat din tråd.
4 svar · 1,5k läst
Anna_H
Anna_H: Det gör jätteskillnad! Vi höll vårt garage frostfritt med bara en frys som värmekälla förr, sedan fick vi ta bort isoleringen (som var plastad på undersidan) när taket började läcka, då var vi tvungna att ha ett element med frostvakt också.
6 svar · 2,1k läst
J
jkarlberg: Eller ströläkt 10x48mm
5 svar · 1,9k läst
T
thsi: Tycker också att ett flytande golv skulle funka. Först en plast mot plattan sedan frigolit x cm därefter golvspån, ev foam och till sist trägolvet. Förutsätter att du skall ha värme i friggan. Ev kan en platon ersätta plasten. När det gäller syllar... Jag la ett gummi mot plattan sedan en regel i tryck.
5 svar · 1,5k läst
M
Mats: [citat] Moelvens dimensioneringsprogram (http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx) ger Följande balkar och uppläggslängder [bild] [bild] LT 56x270 5 mm (L/461) 105 mm 17,8 kN 17 kg [bild] [bild] LT 66x315 3 mm (L/860) 89 mm 17,8 kN 23 kg [bild] [bild] LT 90x225 6 mm (L/421) 66 mm 17,8 kN 23 kg [bild] [bild] LT 115x180 9 mm (L/275) 51 mm 17,8 kN 23 kg [bild] [bild] LT 140x225 4 mm
5 svar · 1,8k läst
G
Gabbe1: [citat] Jag satte M10 gängstänger i skarvarna mellan var tredje lecablock, gängstängerna fäste jag med kemankare i plattan och sedan drog jag fast syllen med mutter och stor bricka. Mitt i mellan varje gängstång sitter det dessutom en fasadplugg, men den är endast fäst i själva lecastenen. Efter att väggarna och taket är på plats så får man efterdra muttrarna några ggr.
26 svar · 22,0k läst
·
K
kalle176: Ville bara uppdatera att det blir "Boden" som du länkade. "Enkelboden" är ju mer avancerad. Blev lurad av namnet på den...
3 svar · 3,7k läst
R
Roger i Halmstad: Hej Alla !! Jag ska bygga en 150 cm hög och ca 45 meter lång mur i skalblock som sedan ska putsas och målas vit, det jag undrar är om det är svårt att putsa just skalblock eftersom de har en slätare yta än typ lecablock, har sökt på Goggle men hittar inget. Kanske det finns någon murare som vet ? Mvh Roger
0 svar · 3,1k läst
M
mekkarn: Har en sommarstuga som står på lera. Den lutar och skjuter upp på olika ställen. Den står på en torpargrund och på plintar. Det är som att hela huset glider på leran och plintar har flyttat sig kanske 10-15 cm under huset. Vad gör man utan att behöva flytta hela huset och gräva om? Min tanke är att försöka gräva bort lera så gott det går under huset. Lägga isolering och grus
0 svar · 2,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.