6 248 läst ·
3 svar
6k läst
3 svar
Köpa tomt nu, börja bygga om 5år?
Vi funderar lite på att köpa en tomt nu men börja bygget om 3år kanske (det ska absolut vara klart om 5).
Är det någon som vet om man måste börja bygga på tomten inom en viss tid?
Eller kan den stå orörd i några år? Vart kan man få reda på det svaret?
Är det någon som vet om man måste börja bygga på tomten inom en viss tid?
Eller kan den stå orörd i några år? Vart kan man få reda på det svaret?
Kan kanske påverka hur köpekontraktet ser ut men om du bara köper en vanlig ödetomt så ska det väl normalt inte finnas krav på någon byggnation. Kraven på 5 år är hämtat från hur lång tid ett bygglov sträcker sig på. Dvs påbörjat inom 2 år, avslutat innan 5 år.
Vem är säljaren? Dvs privat, kommun eller företag?
Vem är säljaren? Dvs privat, kommun eller företag?
Välkommen till forumet. 
Det finns inga generella krav på att det ska byggas inom en viss tid.
Jag vet en tomt som avstyckades för 1-2 familjs bostadsbyggande. Den var fortfarande runt 40 år senare obebyggd. Då det blev en ny ägare som byggde hus där.
Ibland kan tomtköpet vara villkorat med något att bygge ska påbörjas eller vara färdigställt inom viss tid. Vanligt förfarande när kommuner styckar av och säljer tomter, då deras huvudsakliga skäl till denna verksamhet är att öka mängder bostäder inom kommunen, dom vill inte stödja spekulation med obebyggda tomter.
Sådana villkor strider dock lite grann mot lagarna om försäljning av fast egendom, men det verkar ändå som att detta är vanligt. Att man från inskrivningsmyndigheten sida antagligen ser lite mellan fingrarna.
Det finns inga generella krav på att det ska byggas inom en viss tid.
Jag vet en tomt som avstyckades för 1-2 familjs bostadsbyggande. Den var fortfarande runt 40 år senare obebyggd. Då det blev en ny ägare som byggde hus där.
Ibland kan tomtköpet vara villkorat med något att bygge ska påbörjas eller vara färdigställt inom viss tid. Vanligt förfarande när kommuner styckar av och säljer tomter, då deras huvudsakliga skäl till denna verksamhet är att öka mängder bostäder inom kommunen, dom vill inte stödja spekulation med obebyggda tomter.
Sådana villkor strider dock lite grann mot lagarna om försäljning av fast egendom, men det verkar ändå som att detta är vanligt. Att man från inskrivningsmyndigheten sida antagligen ser lite mellan fingrarna.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Det fnns ju någa saker att tänka på i ett sådant läge.
Det första är att fastighetsskatten är mycket högre på en obebyggd tomt. Den "borttagna" fasighetsskatten gäller bara bebyggda tomter. Så en obebyggd tomt beskattas fullt ut enl. de gamla reglerna. Detta spelar ingen roll omd det är en billig tomt med lågt tax. värde.
Om det är en tomt utanför detaljplanerat område så är det inte säkert att man får bygga något alls, det kan man ordna förhandsbesked om vid köpet, men det gäller bara en bgränsad tid, så när man väl vill börja bygga, så kan dte råda totalt byggförbud.
Det första är att fastighetsskatten är mycket högre på en obebyggd tomt. Den "borttagna" fasighetsskatten gäller bara bebyggda tomter. Så en obebyggd tomt beskattas fullt ut enl. de gamla reglerna. Detta spelar ingen roll omd det är en billig tomt med lågt tax. värde.
Om det är en tomt utanför detaljplanerat område så är det inte säkert att man får bygga något alls, det kan man ordna förhandsbesked om vid köpet, men det gäller bara en bgränsad tid, så när man väl vill börja bygga, så kan dte råda totalt byggförbud.
Klicka här för att svara
