Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Hej
Ska bygga takstolar till ett garage och har 7 m i spännvidd. Finns det så långa reglar? eller kan man skarva och hur skulle en sån skarv kunna se ut? Det kommer inte finnas någon hjärtvägg att vila på.
Ska bygga takstolar till ett garage och har 7 m i spännvidd. Finns det så långa reglar? eller kan man skarva och hur skulle en sån skarv kunna se ut? Det kommer inte finnas någon hjärtvägg att vila på.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Vad är det för modell på takstol du tänker dig? Av frågan får jag för mig att du tänker dig långa reglar, utan någon form av fackverk? Det lär i så fall behövas väldiga dimensioner.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Sådana här problem överlåter jag numera åt en takstolstillverkare när jag bygger.
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Det är en vanlig fackverks stol som jag tänker mig, snözon, Bohuslän
(inte mycket snö alls faktiskt) lutning: 27-30 grader.
Jag byggde egna takstolar till en utbyggnad på ett tidigare hus, spännvidden var 7m och takvinkeln 27º, snözoon 2.5 tror jag det var.
Underliggaren skarvades mitt på med hjälp av 2st (en på var sida regeln) 15mm plywoodbitar som var ca 1m långa, dessa fästes med trälim (utelim) och en massa 50mm spik (spikpistol). Samma teknik med plywood, lim och spik användes även i de övriga knutpunkterna.
Här är en bild på resultatet:
Underliggaren skarvades mitt på med hjälp av 2st (en på var sida regeln) 15mm plywoodbitar som var ca 1m långa, dessa fästes med trälim (utelim) och en massa 50mm spik (spikpistol). Samma teknik med plywood, lim och spik användes även i de övriga knutpunkterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Var det lönt jämfört med att köpa färdiga?Gabbe1 skrev:Jag byggde egna takstolar till en utbyggnad på ett tidigare hus, spännvidden var 7m och takvinkeln 27º, snözoon 2.5 tror jag det var.
[bild]
Och skulle du gjort dom själv idag också, nu såhär med ytterligare ett bygge i erfarenhet?
Mycket relevanta frågor, jag tänkte faktiskt även skriva att jag avråder från att bygga egna, minimal förtjänst och en ökad risk jämfört med att låta proffs bygga.
Men i det där första bygget så var det så löjligt kul att få komma igång och takstolarna gjorde jag medan jag väntade på grävjobbet för grunden, så där och då var det nog ett mervärde för mig att få bygga dem själv.
Idag skulle jag inte gjort dem själv, förtjänsten i pengar är som sagt minimal och när vi byggde nuvarande huset så köpte jag alla färdiga, det finns mängder med andra saker att lägga tid och energi på i ett bygge.
När jag byggde ett attefall(ut)hus i höstas gjorde jag dock egna takstolar igen, kanske inte för att spara pengar utan mer för att det bara behövdes 4st (bärande gavlar och mellanvägg) och de var små och lättbyggda.
Men i det där första bygget så var det så löjligt kul att få komma igång och takstolarna gjorde jag medan jag väntade på grävjobbet för grunden, så där och då var det nog ett mervärde för mig att få bygga dem själv.
Idag skulle jag inte gjort dem själv, förtjänsten i pengar är som sagt minimal och när vi byggde nuvarande huset så köpte jag alla färdiga, det finns mängder med andra saker att lägga tid och energi på i ett bygge.
När jag byggde ett attefall(ut)hus i höstas gjorde jag dock egna takstolar igen, kanske inte för att spara pengar utan mer för att det bara behövdes 4st (bärande gavlar och mellanvägg) och de var små och lättbyggda.
Medlem
· Västra Götaland
· 406 inlägg
Tack för alla svar, Huggan: den bifogade pdf är bara två sträck när jag öppnar den.
Mikael L fina takstolar, om dom där fungerade för ditt stora bygge ska nog det duga utmärkt till mitt garage. Det är alltså en stumfog med förstärkning i ply på båda sidor (lim och spik) låter ju rätt straight forward.
Mikael L fina takstolar, om dom där fungerade för ditt stora bygge ska nog det duga utmärkt till mitt garage. Det är alltså en stumfog med förstärkning i ply på båda sidor (lim och spik) låter ju rätt straight forward.
Till dem som vill bygga egna takstolar brukar jag rekommendera Takstolsboken.
Där finns dimensioneringstabeller för de vanligaste takstolstyperna med olika taklutningar, för skilda snözoner och olika virkeskvaliteter. Där finns även anvisningar för var och hur skarvar ska/kan utföras.
Där finns dimensioneringstabeller för de vanligaste takstolstyperna med olika taklutningar, för skilda snözoner och olika virkeskvaliteter. Där finns även anvisningar för var och hur skarvar ska/kan utföras.
Ser att stöttorna som utformar W är i 2"4, räcker det? Blir det någon skillnad om man går upp i dimension(2"5/2"6)? Ska nämligen med bygga takstolar snart fast lite mindre storlek.