Jag ska bygga ett garage på tomten och tyvärr så går det en teleledning där vem är det som ska betala flytten egentligen och får man göra det själv när jag ändå ska gräva ut för plattan?

Vad är det för teleledning?

Mikael_L
Det är ju du som vill ha den flyttad, så det är väl antagligen du som får pröjsa då ...

Om kabeln ligger på tillräckligt djup så går det att snäppa runt kabelrör runt kabeln.

Jag har fått den utstakad och skanova ska flytta den säger dom men har inte hört något om betalningen.det känns ju lite dubbelt ledningen är skanovas men den går rätt över min mark och vidare ner till en telestolpe hos grannen.om det kostar mig nått så måste dom väl informera om varför och hur mycket? Jag får ringa dom igen till jag får tag i dom antar jag. Annars tänkte jag om man kan göra det själv då man slipper betala några tusen extra lr vad det kan kosta hum..

Mikael_L
Ja du kan åtminstone hoppas att dom bjuder på det.

Men ledningen går väl antagligen där den går med en ledningsrätt. Det innebär i korthet att de har tillstånd och om det besvärar dig så får du bekosta själv, alternativt borde du inte köpt marken.

För att ta en drastisk jämförelse, tro inte att du kan få vattenfall att flytta sin 400kV ledning mellan Forsmark och Stockholm bara för att det är din mark den går på!

Det är givetvis en extremt annorlunda ledning jag jämförde med nu, men trots allt lyder även din lilla futtiga telefonledning under samma lagar.
För samhällets infrastruktur viktiga ledningar får alltid ledningsrätt beviljad, hur motsträviga markägare än är. Och ägaren av ledningen behöver aldrig flytta på en ledning.

Ja åtminstone ungefär så är det.

bmwsteffo skrev:
Annars tänkte jag om man kan göra det själv då man slipper betala några tusen extra lr vad det kan kosta hum..
Kabeln kan behöva skarvas och det kommer man med största sannolikhet inte låta dig göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.