Byggahus.se
Sitter och funderar på att bygga en liten friggebod att ha som bastu. Har precis sett George Clarkes "Amazing Spaces" så nu känner jag mig lite peppad att bygga något roligt istället för att köpa en färdig byggsats. Jag är pappaledig med en liten dotter så det hade varit bra om det gick att bygga modulerna på kvällarna när det finns tid (inomhus) och sedan montera allt när man har en helg över.

Har suttit och tittat på prefabkonstruktioner så nu har suttit vid datorn och arbetat med moduler. Tänkte bygga med moduler i färdiga skivmått (240*120) med en regelkonstruktion i 45*95 och isolering samt OSB på utsidan och plywood på insidan.

Först plintar, sedan en box fyra skivor stor. Sedan åtta moduler som väggar. Två kortsidor samt en innervägg. En takbox med nock (5 grader). takpapp nedvikt på sidorna ca 50 mm. Allt skruvas ihop i regelkonstruktionen, sedan isolering och sist utsidan på.

Vi har ett hönshus som delvis är byggt i målad OSB-skiva som har hållit väldigt bra så jag funderar att ha OSB som utvändigt material, oljat eller lackat. Fjällpanel på kortsidorna för utseendet. Inredning i plywood, lavar i asp och kamin med skorsten.

Vad tror ni? Skulle det funka?

KRAVSPEC

x Effektiv och rationell konstruktion
x Roligare estetiskt uttryck än baotianstugan eller liknande byggsatser.
x Möjlighet att bygga moduler i förväg för att sedan montera när tid finns.
x Enkla material
x Enkelt markarbete

INKÖPSLISTA

210 x Regel 45x95 @ 12 = 2520:-
20 x OSB-skiva @ 99 = 1980:-
20 x Konstruktionsplywood P30 @ 198 = 3960:-
5 x Isoleringsrulle Lambda 40 @ 356 = 1780:-

TOT = 10240:- (plus skruv, kamin, skorsten och inredning)
Jag tror att det landar på <20000:-

KONSTRUKTION
Bastubox%20%281%29.jpg
Bastubox%20%282%29.jpg
Bastubox%20%283%29.jpg
Bastubox%20%284%29.jpg
Bastubox%20%285%29.jpg
Bastubox%20%286%29.jpg
Bastubox%20%287%29.jpg
Bastubox%20%288%29.jpg
Bastubox%20%289%29.jpg
Bastubox%20%2810%29.jpg
Bastubox%20%2811%29.jpg


INSPIRATION


hustadvika-tools-annex-and-tool-shed-by-rever-drage-architects-dezeen.jpg


new-225.jpg


shedforliving-1.jpg


read-nest-cabin-exterior-2.jpg




MATERIAL


Behandlad OSB


IMAG0165.jpg


image.jpg


Fjäll


obs-30.jpg


p-eco-houses-conra_1465194c.jpg
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Spännande!

Inget fönster?
 
Fönster blir det ett i relaxen och ett i bastun. Jag har några liggande som jag tänkte sätta in i två av väggmodulerna. En modul blir dörr och en står kaminen mot så där kan man inte ha något.

Det är också där utsikten är (på framsidan) så kortsidorna och baksidan tänkte jag lämna utan fönster.

Bastubox%20%2812%29.jpg
 
Vi ser fram emot bilder från projektet..
 
Vi får väl se om det blir den här iden eller en färdig byggsats...

Kom på att det nog är bra med ett litet däck utanför, det är lite ängsmark där jag tänkte ställa stugan nu så det kan bli kallt att gå ut på marken barfota under vintern.

Bastubox%20%2813%29.jpg
 
Hur har du tänkt att fästa modulerna mot varandra, och mot golvmodulen?

Ska du inte ha någon fuktspärr alls?

Jag är tveksam på nyttan med att bygga moduler. Det blir bara en massa extra jobb att hålla på och asa på dem fram och tillbaka. Att bygga en sådan lite bod med en traditionell regelstomme går också det på en helg.

Jag vet inte hur stark du är, men jag misstänker att du inte klarar att hantera en modul på egen hand. Så då måste ni dessutom vara två under bygget. Gör du en vanlig regelstomme klarar du det på egen hand.
 
  • Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
Ser inte heller poängen med modulbygge mer än att det är fränt. Vilket också är en poäng.. Varför inte bygga hederlig regelstomme? Även om du inte gör det på en helg så dör inte stommen av att stå ute vare sig en vecka, månad eller ännu längre... Rapportera gärna hur det går med budgeten. Nä, nu ska jag ut till min friggebodsbastu som kostade mångdubbelt... :)
 
Med vilket ritprogram har du ritat bilderna?
 
Verkar vara Google Sketchup.
 
Hur har det gått?
 
  • Gilla
ducc1
  • Laddar…
Hupp!

Det kom husköp och flytt och annat i vägen så bastustugan hamnade på paus.

När jag tar tag i det igen så blir det nog en "vanlig" regelkonstruktion men med osb-skivor och fasta mått för att förenkla konstruktionen. Det blir nog kanske lite väl tillkrånglat med moduler för en så liten stuga. :)
 
Skisserna är gjorda i Rhino 5 och renderade i Penguin 2.0.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.