3 252 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Värma upp garage med luft fårn huset
Jag använder ett av garagen (de är helt fristående från varandra) enbart som förråd och vill förvara saker som inte tål minusgrader och att det ska vara lite skön temp när man pysslar med något där ute. Funderar på att ta varm luft med ett utsug precis intill en luftvärmepump inne i huset och leda den luften i rör genom tvättstugan och ut i garaget genom ett utvändigt isolerat rör i marken som sedan går in i garaget ett par meter från huset. Det är duktigt varm luft precis vid värmepumpen och har man en fläkt med lagom flöde bör den luften få ganska bra temp i garaget tänker jag. Men så har jag läst i några andra trådar om liknande tänk men att man då skulle ta den "allmänna" frånluften från huset och då har några varnat för att luften kan vara fuktig och stigande fuktighet när den når fram till ett kallt garage som kyler av luften. Men då har det som sagt varit fråga om den vanliga frånluften.
Jag tänker mig att ta luften precis intill luftvärmepumpen som jag tycker ger ganska torr luft och därför inte bör vara så fuktig som ex luft från tvättstuga och toa kan bidra till i den vanliga frånluften.
Garaget har tjock och rejäl port, isolerade väggar och tak. Däremot betongplatta vilken jag ev funderar på att lägga cellplast och någon form av skiva på om det behövs.
Men vad tror ni om det här med att ta luft näst intill direkt från värmepumpen i huset och skicka ut i garaget?
Eftersom vi har en kattlucka jag kan "låna" lite funderar jag på att testa med att dra vanlig ventilationsslang och fästa vid värmepumpen och skicka ut i garaget.
Det kommer inte vara så att tempen ska fara upp och ner så garaget kyls mellan varven utan tänkte mig en fläkt som styrs av termostat i garaget.
Tankar på detta?
Jag tänker mig att ta luften precis intill luftvärmepumpen som jag tycker ger ganska torr luft och därför inte bör vara så fuktig som ex luft från tvättstuga och toa kan bidra till i den vanliga frånluften.
Garaget har tjock och rejäl port, isolerade väggar och tak. Däremot betongplatta vilken jag ev funderar på att lägga cellplast och någon form av skiva på om det behövs.
Men vad tror ni om det här med att ta luft näst intill direkt från värmepumpen i huset och skicka ut i garaget?
Eftersom vi har en kattlucka jag kan "låna" lite funderar jag på att testa med att dra vanlig ventilationsslang och fästa vid värmepumpen och skicka ut i garaget.
Det kommer inte vara så att tempen ska fara upp och ner så garaget kyls mellan varven utan tänkte mig en fläkt som styrs av termostat i garaget.
Tankar på detta?
Glömde skriva storleken på garaget tidigare, men det är ca 40kmv så det är inte så jättestort. Tänker mig att varmluften ska komma in från ena långväggen genom 1-2 "inblås" och ett par ventiler på väggen mitt emot så lite luft hela tiden sakta trycks ut från garaget. Ev sätta in ett par 1000w oljefyllda radiatorer med som skulle kunna gå in vid en viss lägsta gräns om varmluften inte räcker till och det blir riktigt kallt ute.
Vill gärna slippa sätta in en luftvärmepump enbart för garaget, när det sitter en i huset bara några meter därifrån...
Fler tankar?
Vill gärna slippa sätta in en luftvärmepump enbart för garaget, när det sitter en i huset bara några meter därifrån...
Fler tankar?
Bara en fuktmätare (hygrometer) kan svara på hur fuktigt det blir i garaget. Köp 2st och mät samt skriv upp värdena under en tid så ser du hur det funkar. Du kan aldrig säga utan mätare om du har 50% rf eller 85% rf. Dumt att chansa.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vi leder varmluft från vårt lilla pannrum till ett litet isolerat förråd (ca 8-9kvm) med hjälp av paxfläkt som är temperaturstyrd. Fungerar utmärkt, kan gå ned till 8 grader om det är -10-15 gr uthus. Tvivlar dock på om det går att värma upp 40kvm. Är det inte enklare att sätta in en luft-luftvärmepump i garaget/förrådet?
Även om relativa luftfuktigheten inne är låg så fortsätter den inte att vara det när man kyler luften. Om vi gissar att du har 23ºC intill luftvärmepumpen och luftens relativa fuktighet är 40%. Ur ett diagram kan man hitta att mättnadsånghalten för luft vid 23ºC är 20,55 g/m³. Den absoluta luftfuktigheten inomhus är då 8,22 g/m³. Gissa vidare att det går att hålla +10ºC i garaget med denna metod. Vid +10ºC är mättnadsånghalten 9,41 g/m³ och den relativa luftfuktigheten kommer att bli 87%.
Ovanstående är ett exempel och indata är bara gissade, men principen gäller. Även om luften du blåser inifrån ut i garaget är torr inomhus så fortsätter den inte att vara torr när den kallnar. Precis av den orsaken avråder många från att värma utrymmen med husets frånluft. Det kan finnas fall då det fungerar, men det finns andra fall då det blir fuktproblem.
Ovanstående är ett exempel och indata är bara gissade, men principen gäller. Även om luften du blåser inifrån ut i garaget är torr inomhus så fortsätter den inte att vara torr när den kallnar. Precis av den orsaken avråder många från att värma utrymmen med husets frånluft. Det kan finnas fall då det fungerar, men det finns andra fall då det blir fuktproblem.
Är pannrummet ett helt fristående utrymme som aldrig tar in bodelens luft kan det nog funka men i alla andra fall är det vansinne att göra så. I vart fall utan exakt övervakning med mätare och loggning av mätvärdena.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden