Håller på att få ordning i mitt Hobbygarage men funderar på hur jag ska göra med säkerheten...
Jag har satt galler för fönstren, ny dörr med runda Assa cylindrar på både in och utsidan och en ny takskjutport med motor.
Funderar över hur säker porten är?
Finns risken att tjuvar kan fjärrstyra porten utifrån så jag ska bryta strömmen?
Ska man sätta hänglås på skenan för att försvåra att någon kan öppna porten?

hsd
kolla med försäkringsbolagen...

hsd skrev:
kolla med försäkringsbolagen...
Nja, dom litar jag inte direkt på för dom tyckte jag skulle ha lås på fönstren istället för galler.
Ett fönsterlås stoppar inte så mycket.

Jag har satt larm i mitt garage. Det fanns en utgång på larmet som jag kunde använda till att blockera portmotorn när larmet är tillslaget.

lordi skrev:
Jag har satt larm i mitt garage. Det fanns en utgång på larmet som jag kunde använda till att blockera portmotorn när larmet är tillslaget.
Riktigt smart. 👍

hsd
säj åt dem att Du ska ha en Storebrobåt där :wow:

hsd skrev:
säj åt dem att Du ska ha en Storebrobåt där :wow:
Mina leksaker är värda mer, kanske inte i pengar MEN i alla fall för mig.. ;)

hsd
only money counts ....

P-plats skrev:
Ska man sätta hänglås på skenan för att försvåra att någon kan öppna porten?
Det låter som en bra lösning att borra och sätta hänglås i skenan.
Allt beror på hur det ser ut och vilka förutsättningar som finns.
Kanske ett brytskydd på den vanliga dörren med och komplettera med ett larm om du värderar innehållet högt.
Glöm inte att det även ska vara lätt att använda för annars blir det endast riktigt låst till semestern om du springer ofta genom porten.

123abc skrev:
Det låter som en bra lösning att borra och sätta hänglås i skenan.
Allt beror på hur det ser ut och vilka förutsättningar som finns.
Kanske ett brytskydd på den vanliga dörren med och komplettera med ett larm om du värderar innehållet högt.
Glöm inte att det även ska vara lätt att använda för annars blir det endast riktigt låst till semestern om du springer ofta genom porten.
Porten kommer inte användas så ofta och jag tänkte först köpa en utan motor men kampanjerna var bara på portar med motor.
Undrar vad som händer om man försöker öppna porten med motorn och hänglåset sitter i skenan?

P-plats skrev:
Undrar vad som händer om man försöker öppna porten med motorn och hänglåset sitter i skenan?
Motorn känner av överlast och slår ifrån, det är säkert så klämskyddet funkar också, Prova att ställ en tomkartong i öppningen och stäng porten så ska du se att porten stannar utan att kartongen kläms sönder. Så testade i alla fall jag mina portar när jag installerade dem, och det var i enlighet med installationsmanualen :)

Om du inte använder garaget till vardagsbilen skulle jag nog sätta en strömbrytare inomhus på portmotorn så att den kan manövreras först när man låst upp dörren och gått in och slagit till den.

Så man i vart fall kan slå av motorn om du inte ska till garaget under en längre period (läs vinterförvaring när man bara meckar)

P-plats skrev:
Porten kommer inte användas så ofta och jag tänkte först köpa en utan motor men kampanjerna var bara på portar med motor.
Antingen så sätter du dit något som kopplar ifrån motordriften när porten är låst (en del tillverkare har produkter för detta, oftast en plåtbit med fjäder som ligger emot och påverkar en brytare när den förs åt sidan vid låsning).
Men det jag rekommenderar är att du slår ifrån automatiken med strömbrytaren som ska finnas separat till automatiken om den nu inte är monterad med stickkontakt för då räcker det att dra ur stickproppen.
thomasx skrev:
Motorn känner av överlast och slår ifrån, det är säkert så klämskyddet funkar också, Prova att ställ en tomkartong i öppningen och stäng porten så ska du se att porten stannar utan att kartongen kläms sönder. Så testade i alla fall jag mina portar när jag installerade dem, och det var i enlighet med installationsmanualen :)
Att den reagerade på kartongen beror sannolikt på en säkerhetslist/klämlist eller en fotocell och inte har något med motorn att göra, så jo det är så klämskydden kan fungera.
Klämskyddet fungerar inte uppåt när det sitter hänglås på båda sidor då klämskyddet inte påverkas.
När och hur automatiken stannar beror helt på vilken automatik det är och hur den är programmerad, en del stannar först när motorn inte orkar mer samt när öppningstiden gått ut och då är det inte bra att automatiken fungerar när det är låst.
Nu borde automatiken ha en för porten anpassad maxvikt som den testar att dra innan den slår ifrån men jag har sett att det ibland inte är så eller helt felinställd.

123abc skrev:
Att den reagerade på kartongen beror sannolikt på en säkerhetslist/klämlist eller en fotocell och inte har något med motorn att göra
Det är jag långt ifrån övertygad om. På mina portar, som jag själv monterat, är det precis så som jag beskrev. Så det kan vara väl värt för TS att kolla upp hur sin port fungerar. Har svårt att tro att någon tillverkare kör med klämlister idag, dyrare, klumpigare, mindre robust.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.