2 940 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Försänka garage i kulle
Pga en inte helt lyckad placering av vårt hus på tomten söker jag nu efter alternativa lösningar på garage. Den tilltänkta platsen för garage känns inte alltför bra vare sig estetiskt eller funktionellt.
Till saken hör att vårt hus ligger ganska högt över gatunivå. Marknivån direkt utanför huset ligger 2m över gatan och husets sockel 2,4m. Huset ligger placerat långt bak på tomten (4m) och 10m från den norra sidan. Nuvarande plan placerar ett 5m brett garage snett framför huset med 1m från den norra sidan, 6m meter från gatan och 50 cm över gatunivån.
En idé jag fick var att istället utnyttja tomtens höjd och försänka garaget i tomtens kulle. Om garaget då istället skulle placeras 12m in på tomten från vägen sett och sedan försänkas ned ca en meter under gatunivå skulle jag då både få plats med fler bilar på vår uppfart samtidigt som garaget inte skymmer huset. Ovanpå garaget skulle jag då vilja ha gräsmatta. Det kan tilläggas att marken på tomten har varit gynnsam att schakta i och lite sprängning har krävts hittills. Är detta en vanvettig lösning?
Har någon en uppfattning ett garage av detta slag bygger uppåt? T ex om man tänker sig en inre takhöjd på 2,4 m, hur mycket mer utrymme behövs uppåt för isolering, betongtak, (mat)jord etc? Räcker 60 cm för detta?
Till saken hör att vårt hus ligger ganska högt över gatunivå. Marknivån direkt utanför huset ligger 2m över gatan och husets sockel 2,4m. Huset ligger placerat långt bak på tomten (4m) och 10m från den norra sidan. Nuvarande plan placerar ett 5m brett garage snett framför huset med 1m från den norra sidan, 6m meter från gatan och 50 cm över gatunivån.
En idé jag fick var att istället utnyttja tomtens höjd och försänka garaget i tomtens kulle. Om garaget då istället skulle placeras 12m in på tomten från vägen sett och sedan försänkas ned ca en meter under gatunivå skulle jag då både få plats med fler bilar på vår uppfart samtidigt som garaget inte skymmer huset. Ovanpå garaget skulle jag då vilja ha gräsmatta. Det kan tilläggas att marken på tomten har varit gynnsam att schakta i och lite sprängning har krävts hittills. Är detta en vanvettig lösning?
Har någon en uppfattning ett garage av detta slag bygger uppåt? T ex om man tänker sig en inre takhöjd på 2,4 m, hur mycket mer utrymme behövs uppåt för isolering, betongtak, (mat)jord etc? Räcker 60 cm för detta?
Det borde väl inte vara något problem att bygga, men räkna med att det är stor risk för fukt och att dräneringen runt garaget måste kunna rinna någonstans med fall.
Det blir ju lite vilda gissningar utan en karta, har nu någon ritning över tomten?
Kan du inte peta in garaget mellan tomtgräns och hus? Då kan du ju dessutom få en ingång från garaget direkt in i huset.
Det blir ju lite vilda gissningar utan en karta, har nu någon ritning över tomten?
Kan du inte peta in garaget mellan tomtgräns och hus? Då kan du ju dessutom få en ingång från garaget direkt in i huset.
Renoverare
· Västragötaland
· 875 inlägg
Lite som i denna tråden då?
https://mobil.byggahus.se/forum/soc...a-leca-kallare-i-ronninge-15.html#post2368699
https://mobil.byggahus.se/forum/soc...a-leca-kallare-i-ronninge-15.html#post2368699
Medlem
· Blekinge
· 12 296 inlägg
Låter som en spännande idé. Ett betongbjälklag på 20 cm borde räcka. Se till att vattnet kan rinna av fån betongen samt att den blir tätad på ovansidan. Kolla med sidor som beskriver gräs på hustak.
Vad gäller dränering så skulle jag satsa på en ränna framför garaget som kan ta vattnet från nedfarten och inifrån garaget, samt en samlingsbrunn med någon volym (t ex 2 st 200 liter plastfat) och en sänkbar dräneringspump som lyfter vattnet till dagvattenledningen.
Vad gäller dränering så skulle jag satsa på en ränna framför garaget som kan ta vattnet från nedfarten och inifrån garaget, samt en samlingsbrunn med någon volym (t ex 2 st 200 liter plastfat) och en sänkbar dräneringspump som lyfter vattnet till dagvattenledningen.
Helst skulle jag vilja göra precis som du föreslår och peta in garaget mellan hus och tomtgräns. Vår huvudentré ligger dock på den aktuella gaveln. Framför entrén har vi en liten altan med tak som är ca 2 m djupt. Därifrån har vi sedan bara 8 m till tomtgräns. Skulle vi t ex peta in ett 5 m brett garage 1 m från tomtgränsen skulle vi då bara 2 m mellan garage och altan/entré. Jag tror att garaget då skulle skymma huvudentrén väldigt mycket.toolman77 skrev:Det borde väl inte vara något problem att bygga, men räkna med att det är stor risk för fukt och att dräneringen runt garaget måste kunna rinna någonstans med fall.
Jag ska försöka att ta fram en tydlig ritning
Det var ett väldigt konstruktivt svarThomas_Blekinge skrev:Låter som en spännande idé. Ett betongbjälklag på 20 cm borde räcka. Se till att vattnet kan rinna av fån betongen samt att den blir tätad på ovansidan. Kolla med sidor som beskriver gräs på hustak.
Angående risker för fukt, går de hantera eller får man räkna med viss fukt vid sådana här konstruktioner? Vi hade tänkt att förlägga ett förråd i garaget.Vill ju helst inte att dynorna till utemöblerna och andra textiler luktar unket efter vinterförvaringen...
Klicka här för att svara