Demmpa skrev:
Enligt manualen till Norgates motor så är det momentskydd i motorn som gör att motorn stannar och går tillbaka lite, oberoende om den går upp eller ner
[länk]
Läs längst ner på sidan 11
Det framgår väl inte vilken motor eller port det rör sig om eller har jag missat något i tråden.
En motor med fast momentskydd måste vara avsedd för vikt på port samt manövreringsvikt.
Det finns motorer med programmerbara skydd med men vi vet ju inte vad som sitter.
Vilka säkerhetsskydd som används kan bero på många faktorer men ett eget garage på tomten så bryr man sig inte speciellt mycket om krav eller rekommendationer.
Många portmontörer slavar även de.
Skrev lite om regler som gäller men tog bort det då det är onödigt i denna tråden.

En olåst port med portmotor som blockerar räknas av försäkringsbolaget som en olåst port tyvärr.

Portens egna lås alt. hänglås från insidan, eller ett larmstyrt motorlås (med larmstyrd blockering av portmotorn) hade mekaniskt räckt för mig.

Tänk hur enkelt det är för bus att sticka in en domkraft under portens tätningslist eller handtag och pumpa upp porten.

Porten jag monterat in är en från Hörmann med deras ProMatic-motor.
Tror det blir en strömbrytare till elen samt ett hänglås på skenan.

En mindre Promatic ställer du kraften med en trimpotta för varje riktning så det är inga svårigheter.
Om det är en större port eller med supramatic så programmeras kraftbegränsningen i menyn (t.ex meny 6) men de större har i regel klämskydd inbyggt i bottenlisten samt oftast även fotocell.
Det är inga bekymmer att ställa in det och lite inte på leveransinställningen utan du ska testa att det fungerar när du monterat.
Snåla inte utan använd 2st hänglås en på varje sida och använd klassade hänglås.
Om din port har uppskjutningsspärr så kontrollera även att den fungerar om du inte har en uppskjutningsspärr så lyssna med den som levererat om det finns till din port.

Redigerat:
PeterStrandberg skrev:
Tänk hur enkelt det är för bus att sticka in en domkraft under portens tätningslist eller handtag och pumpa upp porten.
Enligt broschyren så ska några hakar gå in och låsa om man försöker sig på detta, ska undetsöka hur det fungerar i verkligheten.

Jag skulle tro att ett par stadiga gubbar ganska fort sparkar sönder portsegmenten och knäcker dom inåt garaget om dom verkligen vill ta sig in. Det är ju mest frigolit och tunn aluplåt i segmenten. Så jag skulle nog inte känna mig säker oavsett låsanordning.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
P-plats skrev:
Enligt broschyren så ska några hakar gå in och låsa om man försöker sig på detta, ska undetsöka hur det fungerar i verkligheten.
http://www.hoermann.se/index.php?id=1620&vid=120
Det är endast på motorskenan.
Det finns som sitter i golvet till en del portar men vet inte om Hörmann har det till sina portar.

mlkjhr skrev:
Jag skulle tro att ett par stadiga gubbar ganska fort sparkar sönder portsegmenten och knäcker dom inåt garaget om dom verkligen vill ta sig in. Det är ju mest frigolit och tunn aluplåt i segmenten. Så jag skulle nog inte känna mig säker oavsett låsanordning.
LPU portar har en isolering som påminner om fogskum ungefär.
Om de verkligen vill in så kör det igenom porten med en bil.
Det handlar om att se till att man får ersättning från försäkringsbolaget.
Jag har varit med om ett ställe där vi monterat stålbalkar på insidan och då blev det inte roligt för de som försökte trycka in porten med en bil.
Någonstans får man dra gränsen i säkerhet dels p.g.a pris mot det man skyddar samt att det ska gå att använda när man vill.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.