Chaly
Chaly: [citat] Men den nya panelen kan du väl ha liggande? Sala ut och ev. fyll på med mer isolering för att få väggen att liva med "lådan"?
3 svar · 2,9k läst
·
G
Gabbe1: Ahhh, ok då är vi överens ;)
21 svar · 11,2k läst
·
M
Mattias_Eson: Att du ska spika den i sponten så att nästkommande bräda döljer spiken. Detta hår dock inte i ytterkanten. Men där täcker ju golvlist
1 svar · 2,5k läst
A
axed: Lysande, det ser ut att räcka med 45x145. Tack för svaret!
2 svar · 20,6k läst
·
P
Paxman: Tack för informationen pelpet! Då borde ju Byggmax 20 mm funka för min bod ändå. 28 mm vet jag inte om jag kan hitta till vettigt pris i närheten, varken Byggmax eller K-Rauta verkar ha det...:confused:
13 svar · 11,1k läst
·
C
SBH: viktigast är att det är stabil mark som du skall bygga på
4 svar · 2,0k läst
peternicklas
peternicklas: [citat] Går alltid mer än man räknar med. Hur mycket hamnar på marken, efterputsning mm. Titta på Finjas hemsida. blir c:a 16 l./säck.
2 svar · 2,0k läst
M
MrPerllon: Gör en uppföljning av min egen tråd. Till slut kom jag till skott och nu står friggeboden på plats. Valet föll på en friggebod från EJA. Färdiga sektioner gjorde det enkelt att få upp stugan. Kan rekommenderas men se bara till att virket ser bra ut. Fick några bitar som var lite tveksamma.
9 svar · 3,6k läst
B
Bikkan: [citat] Tror det är en halvmeter, inte djupare. [citat] Ungefär en meter. [citat] Tack! [citat] Det var så jag gjorde. Men det blev inte tillräckligt stadigt… [citat] Det är djävulskt mycket sten i den här marken. Går inte att sätta ner spaden någonstans utan att hamna på en sten. Stora bumligar, dessutom, det tog en halv dag att gräva sex gropar.
13 svar · 6,9k läst
H
hempularen: Det man ser på bilden är ju rätt tydligt en reparation av puts. Svårt att säga om nyansskillnaden beror på reparationsmaterialet eller på fukt. OM det har funnits en lokal skada i putsen där så är det kanske inte så långsökt att tänka sig att den återkommer nu. Man kan ju också spekulera i om det är en reparation efter ngt. borttaget rör, i så fall kan man ju tänka sig att det
2 svar · 1,3k läst
·
M
Mickeviking: Tackar. Ja det är stående panel. Jag ska kolla och testa. Lite kallt att måla nu så det får ju dröja ett tag. :)
2 svar · 4,2k läst
F
fastighetsskötaren: Jag har ett mycket bra tips, som jag fick för några år sedan som jag testat och som fungerar alldeles utmärkt. Tjocka armeringsjärn! Avkapade lite tjockare armeringsjärn, kanske 1-1,20 långa. Översta halvmetern kan man antingen slipa bort rillorna på, eller använda ett elrör, se nedan. Jag har en bensindriven betongborrmaskin, storlek mindre, med en hylsa på som har ett långt hål,
2 svar · 4,3k läst
L
largab: Säkert så enkelt som att plattan är kall i hörnen så att den fuktiga luften kondenserar där. Isolering på utsidan av plattan kan hjälpa om den är exponerad utåt mot kylan.
1 svar · 2,3k läst
·
B
BolleGTR: Det ska jag göra, kan dock dröja veckor eftersom handlingstiden är 10 veckor för bygglovsansökan enligt kommunen.
13 svar · 6,2k läst
·
O
Oddbod: Skickar in papprena nu med en förklaring hur väggen ser ut, borde vara ok
5 svar · 1,2k läst
O
oceanis: Naturligtvis är inget gratis.....på något sätt har det räknata in i priset eller så betalas det separat. Sen kan ju vissa firmor ha ett mer eller mindre bra logistiksystem och därmed blir kostnaden för frakt olika stor. Om TS vill ha ett komplett pris inkl frakt så är länken ovan ett exempel där frakten ingår i priset men naturligtvis har även denna firma lagt in kostnaden på
4 svar · 1,5k läst
P
Per_Eriksson: Köpte en Gerda 2500x2150 45mm isolerad vit med "trä" yta och fjärrstyrd motor på Leroymerlin.pl för 3498 PLN Ville ha en med stående fjädrar i sidoprofilen för att få ner bygghöjden då jag har lågt i tak och motorn var lite annorlunda också för att hålla nere höjden. Kan inte påstå att jag märkte nån större skillnad i montagesätt eller detaljutförande från de "fina"
335 svar · 124,8k läst
·
V
vectrex: Det är väl mer taklutningen än typ av tak som avgör volymen invändigt. Med (nästan) platt tak kan du maxa 3 meter över hela ytan.
4 svar · 3,7k läst
Z
zada11: Ja, den tillverkas av hörmann. Hette tidigare EPU40 i Hörmanns sortiment.
1 svar · 1,9k läst
C
Cirs: Jag har föröskt hyra denna veckan men alla är upptagna men det blir en model 450 (kan återkommer mer exact när jag vet). Men tyngre maskin är bättre då de inte hoppar utan ligger stabilt. Men 50 kvm och privat person så va 450 en bra kompromiss. 1000kr/mm på diamant slip verktygen och 600kr för maskinen +moms. Och de räknar inte med att det skulle gå mer än 1mm men jag kan ju
3 svar · 4,9k läst
G
gusvo085: Om det är fuktigt men hårt så tyder ju det på pågående läckage från taket! Lägg om taket. råsponten kan vara kvar men det är ju rätt lite jobb att byta det om du lägger om taket så jag skulle göra så.
7 svar · 5,2k läst
·
H
huggan: Ja du kan du göra. Byggde själv ut mitt hus med 25 kvm bya utan bygglov för tre år sen.
1 svar · 981 läst
M
MagHam: Vet inte men denna kanske är OK. http://www.blocket.se/vasterbotten/Oljeavskiljare_Garageranna_66433255.htm?ca=17&w=3
32 svar · 40,0k läst
·
pelpet
pelpet: Som jag ser det är det dyra att bli av med massorna. Ska du ner 1m i marken och ha 15 cm grus under måste du nog bort med 50 kubik massor. Har du ingenstans att göra av dem så är det inte gratis att frakta bort tyvärr. Om du inte är begränsad av detaljplanen är det nog billigare att bygga ett bygglovspliktigt hus som är större än 25 kvadrat istället.
8 svar · 5,3k läst
D
danne_88: Jag fällde in en 45x220 ovanför porten. Har funkar bra :) som sakt, takstolarna bär ju upp
1 svar · 4,1k läst
·
P
Polyene: Satte du fast bottenramen i plintarna? Är det inte risk för att det blir rätt så stora spänningar i konstruktionen när tjälen kommer om plintarna står på frostfritt och framkanten står på mark som rör sig?
5 svar · 3,2k läst
·
L
Lolight: Reparationsbetong ska det nog vara. http://www.combimix.com/se/produkter/produktsortiment/betong/betongreparation/reparationsbetong-std-3mm-info
10 svar · 2,4k läst
·
M
Mats: tramsäker ! Det har aldrig hänt att ett välplastat tak har släppt igenom en spårvagn uppifrån ;) Obs. Garantin gäller inte pianon om man parkerar en Morris Marina i Carporten ds
4 svar · 3,4k läst
O
oas: Är du noggrann så är det inga svårigheter. Varje kant på dörren ska ligga an mot en bräda (som du kan montera en tätningslist på), och ju mindre glipor du bygger med desto bättre (tänk på att trädörrar krymper och sväller beroende på luftfuktighet). Finns en del trådar på forumet som beskriver hur du ska bygga en dörr för att den inte ska slå sig, kan vara värt att läsa!
3 svar · 3,5k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: I fastighetsdeklarationen anges boarea och biarea. Men vid bygglov anges byggarea.
11 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.