Hej.

Jag har tänkt att bygga ett dubbelgarage på ca 80 kvm med terrass på taket.
Garaget ska vara 9.6 m brett och 8.2 m långt.
Jag vill att ytan inuti ska vara helt öppet utan några mittpelare.

Min tanke var att använda limträbalkar på pelare på framsidan och på dem reglar med cc 600 och sen råspont på dem och takpapp. Därefter läkt och avslutningsvis trallgolv.

Så min fråga är vilka dimensioner jag ska ha på balkar, pelare och reglar på takkonstruktionen för att klara av vikten eftersom jag även vill ha en terrass på ovansidan.

Jag har lånat en bild som jag ritat lite på.
Ena sidan ska byggas ihop med huset, andra sidan och baksidan tänkte jag mura och framsidan får bli en träkonstruktion.

Jag bor i Jönköping, snözon 2.5.

tak.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

skiss.jpg
Skapa konto

Du är väl medveten om att platta terasstak brukar vara extremt utsatta för läckage på vintrarna?

Ska det bli carport eller varmgarage?

heimlaga skrev:
Du är väl medveten om att platta terasstak brukar vara extremt utsatta för läckage på vintrarna?
Jo, min skiss visar bara det yttre.

Jag har tänkt bygga med lut.

Här är en extremt dålig skiss:

20160426_170818.jpg
Skapa konto

Nu tror jag i alla fall att jag har räknat ut konstruktionen. Någon får gärna kommentera om jag är helt ute och cyklar.

Börjar från botten:

Limträbalk 115x450x8300
Konstruktionsreglar 70x220x480
Råspont 20x120
Takpapp
Utspetsande understag 45x45-95
Trall 28x120

larsbj skrev:
Ska det bli carport eller varmgarage?
Ett varmgarage.

• Gilla
brazzmachine
  • Laddar…
En limträ 115x450 som mittenupplag kan väl knappast klara lasten av snö och egenvikt?
Enligt mina snabba beräkningar så bör den klara ca 12 ton utbredd last, och för att klara detta med över 8m spännvidd måste man titta på tex en IPE400 för att klara kravet på nedböjning (spännvidd/400 = ca 2cm).

Jag är ingen expert på limträ, men jag känner mig rätt säker på att en 115x450 inte kan mäta sig med en IPE400.

• Gilla
BolleGTR
  • Laddar…
Jag använde appen, Lathunden av Svensk Trä. Insåg nu att jag valde fel kategori när jag kollade. Provade att mata in lite uppgifter i kategorin, bärlinor altan och fick då upp dessa beräkningar:

Screenshot_2016-04-26-21-09-54.png
Skapa konto

115x630, är den också för klen som mittenupplag?

Stålbalkar kanske är att föredra?

Insåg precis att 115x630 är väldigt stort. Får bli att kolla på stålbalkar istället.

Jag är som sagt inte så haj på limträ, jag föredrar stål.

Som alternativ till IPE400 kan du välja HEA320 den är "bara" 310mm hög.
Tänk även på att gjuta ordentliga upplag för pelarna, det blir ordentliga punktbelastningar.

• Gilla
BolleGTR
  • Laddar…
Sen tror jag inte att din beräkning för en altan är jämförbar med taket på ditt garage.
Dels kan det vara så att det ställs lägre krav på lastförmåga på en altan.
Sen är det så att på din bild ovan så är det bara ett fack som belastar bärlinan, i ditt garage blir det två fack som belastar samma balk i mitten, dvs dubbla lasten.

• Gilla
larsbj
  • Laddar…
Om man antar att snölast och nyttiglast inte inträffar samtidigt så är 115x630 tillräckligt ca 90% utnyttjande.

• Gilla
BolleGTR
  • Laddar…
Kom i kontakt med en konstruktör idag, med tanke på att jag vill ha terrass på taket så är stålbalk lösningen för mig. Ska lämna in min bygglovsansökan först, efter att den är godkänd kommer konstruktören speca upp vad för balk jag behöver.

Blir likt denna konstruktion med en stålbalk i mitten.

Lånade bilder från internet:

balk_01.jpg
Skapa konto

balk.jpg
Skapa konto

• 20160425_225857.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Meddela gärna här vilken stålbalk konstruktören rekommenderar sen.
Mina beräkningar byggde på 250kg snö/m2 plus 50kg egenvikt/m2, detta ger en belastning av balken på 12 ton.

Det ska jag göra, kan dock dröja veckor eftersom handlingstiden är 10 veckor för bygglovsansökan enligt kommunen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.