Har rivit innertaket i ett förråd, råsponten ser inte fantastisk ut med ordentlig påväxt. Detta är ju dock inte boyta, det är ett "fristående" förråd (väggivägg med gäststuga). Vad borde jag göra? Väger nu mellan att:
1. Behandla med svampmedel och sätta ditt nytt innertak, och kanske se över ventilationen.
2. Byta råsponten och kanske även reglarna (ser ut som taket sviktar lite), vilket dock lär medföra ny takpapp då jag tror den sitter rakt på råsponten.
3. Riva alltihop och sätta upp förråd+gäststuga...
Åsikter?
1. Behandla med svampmedel och sätta ditt nytt innertak, och kanske se över ventilationen.
2. Byta råsponten och kanske även reglarna (ser ut som taket sviktar lite), vilket dock lär medföra ny takpapp då jag tror den sitter rakt på råsponten.
3. Riva alltihop och sätta upp förråd+gäststuga...
Åsikter?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen tvekan om att det är rivning som gäller, problemet är att du inte bara kan riva allt och sätta upp nytt hur som helst, det finns vissa som vill att man bör följa vissa regler när man river eller bygger upp nytt igen! Men det kostar mera i tid och pengar att renovera det du har.
1) Är råsponten frisk men mögelangripen eller är den mjuk/rutten?
Är den mjuk/rutten så måste den bytas. Annars inte.
Om det ska fortsätta vara ett förråd så skulle jag bara sätta upp nytt innertak, men bättre ventilering är ju uppenbarligen ett måste att fixa. Samt ev förhindra att fuktig luft tränger upp i yttertaket.
Är den mjuk/rutten så måste den bytas. Annars inte.
Om det ska fortsätta vara ett förråd så skulle jag bara sätta upp nytt innertak, men bättre ventilering är ju uppenbarligen ett måste att fixa. Samt ev förhindra att fuktig luft tränger upp i yttertaket.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 515 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 515 inlägg
Hur såg konstruktionen ut, var det isolerat ända upp mot råspont? Är det dags att byta takpappen? Är det det så är det kanske inte jättekul att kosta på att renovera både över och under en möglig råspont.
Virket känns hårt men fuktigt, kommer behandla med boracol special och därefter fixa ventilationen med luftspalt (det fanns en luftspalt, men den var igensatt med gamla kläder och tvättsvampar... ).
Detta är ju ett förråd, kommer inte lägga massa pengar.
Detta är ju ett förråd, kommer inte lägga massa pengar.
Om det är fuktigt men hårt så tyder ju det på pågående läckage från taket! Lägg om taket. råsponten kan vara kvar men det är ju rätt lite jobb att byta det om du lägger om taket så jag skulle göra så.
Klicka här för att svara