Jag skall titta på ett hus om några dagar. Garaget har indragna portar vilket jag gärna skulle ändra till portar som sitter i plan med garagets yttermått. Vad säger den samlade expertisen, krävs bygglov för ändringen? Om det krävs bygglov, vad är sannolikheten för OK när garaget redan stått några decennier och ligger ca en meter från tomtgräns. Det är häcken som skymtar i högra kanten.
Redigerat:
Det kommer att krävas bygglov. Möjligen kanske det går att köra via "Attefallsregeln", dvs de bygglovsfria 15m². Men det är kanske synd att lägga dem på en garageförstoring.
Vad säger planen för området? Finns det en maximal ytan på garage i området? Nuvarande garage kanske redan ligger på maxarean och då lär du inte få göra det större.
Vad säger planen för området? Finns det en maximal ytan på garage i området? Nuvarande garage kanske redan ligger på maxarean och då lär du inte få göra det större.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Plocka ut bygglovet och titta hur det ser ut, kanske går att tolka att det livar?
Jag har som sagt inte sett insidan och kunnat mäta ännu, visning senare i veckan. Som syns på bilden så går plattan ut ca en meter från portarna och den högra väggen går också ut till plattans kant, lika långt som soprummet till vänster. Jag vet inte om det betyder att garaget i lagens mening redan är så stort som bottenplattans yttermått. Om så är fallet borde man få flytta ut väggen tycker jag. Jag ska se om jag kan få tag på detaljplan över området, det kanske ger någon ledtråd.
Hur långt är det mellan gatan och plattans framkant?
Det måste vara ca 6-7m för att man ska kunna köra in bilen på uppfarten för att sedan öppna porten, är det mindre finns det risk att bygglovet nekas.
Garagets yta är måtten mellan väggarna, när du flyttar ut portarna så ökar ytan med ca 5kvm.
Det måste vara ca 6-7m för att man ska kunna köra in bilen på uppfarten för att sedan öppna porten, är det mindre finns det risk att bygglovet nekas.
Garagets yta är måtten mellan väggarna, när du flyttar ut portarna så ökar ytan med ca 5kvm.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 263 inlägg
Attefallsregeln gäller bara huvudbyggnaden.
Jag menar, till skillnad från Demmpa, att i BYA, byggarean, redan är inräknat det utskjutande taket på en dryg meter. Däremot krävs det nog ändå bygglov för att flytta ut portarna då det är en så pass fasadändrande åtgärd.
Vad jag fått fram så mäter man innemåtten när det gäller boa & bia, se
http://www.sis.se/matabostad
http://www.svenskarea.se/filer/Matbroschyr.pdf
Såhär ser vårt hus ut ovanifrån, den streckade delen visar extra "takutsprånget" precis så som TS har på sitt garage. Enligt fastighetsregistret så är boa & bia 101kvm vardera, om man mäter innemåtten och följer ytterväggen så blir ytan 95kvm, om man däremot mäter rektangelmåttet så blir det 107,6kvm.
Mätreglerna har ändrats sedan huset byggdes.
Om man räknar på yttermåtten så blir det 112kvm kontra 119kvm.
http://www.sis.se/matabostad
http://www.svenskarea.se/filer/Matbroschyr.pdf
Såhär ser vårt hus ut ovanifrån, den streckade delen visar extra "takutsprånget" precis så som TS har på sitt garage. Enligt fastighetsregistret så är boa & bia 101kvm vardera, om man mäter innemåtten och följer ytterväggen så blir ytan 95kvm, om man däremot mäter rektangelmåttet så blir det 107,6kvm.
Mätreglerna har ändrats sedan huset byggdes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man räknar på yttermåtten så blir det 112kvm kontra 119kvm.
Klicka här för att svara
