Jag har just investerat i tre nya gångjärn till högerhalvan av porten, den som stängs först, eftersom jag inte kunde komma åt att räta de som satt där sedan 1974. Nu visar det sig att porten fortfarande hänger så att det är en större glipa - sådär en halv centimeter - längst ut till vänster i överkant, samt en motsvarande i överkanten på den sidan som de asdyra gångjärnen sitter i.Porten går att stänga, med viss möda, som vanligt, men tydligen var min diagnos felaktig. Även om de gamla gångjärnen var bra slitna, var det tydligen inte där problemet låg. Karmen ÄR felmonterad, då den sitter en centimeter ut från tröskeln, men är absolut vertikal, så det är inte problemet. Där tänker jag bygga på när jag väl har fått rätt på det här eländet. Tröskeln utgörs av en rostig järnskena, som borde gå att ersätta med något bättre; jag är riktigt trött på att det drar in drivor av snö där.
Ett alternativ jag har grunnat på är att bygga fram garaget tre meter och helt enkelt sätta i en ny dörrkarm där, då, men dels är arbetet antagligen över min förmåga, dels avrådde byggaren som hjälpte mig att sätta upp nya vindskivor i fjol, av ekonomiska skäl; det höjer inte husvärdet så mycket som det kostar, menade han.
Som ni ser är jag duktigt förvirrad och osäker på vad jag ska ta mig till. Har någon erfarenhet och råd att dela med sig av?
Ett alternativ jag har grunnat på är att bygga fram garaget tre meter och helt enkelt sätta i en ny dörrkarm där, då, men dels är arbetet antagligen över min förmåga, dels avrådde byggaren som hjälpte mig att sätta upp nya vindskivor i fjol, av ekonomiska skäl; det höjer inte husvärdet så mycket som det kostar, menade han.
Som ni ser är jag duktigt förvirrad och osäker på vad jag ska ta mig till. Har någon erfarenhet och råd att dela med sig av?
Du kan inte låta byggaren som hjälpte dej i fjol kolla på dörren?
Hänger dörren/dörrarna snett, dvs springan runt dörren mot dörrkarmen är inte lika stor överallt?
(Syns utifrån med stängd dörr.)
Eller skevar dörren, dvs att dörrbladet inte sluter tätt mot tätlisten på något ställe?
(Syns inifrån med stängd dörr.)
Foto eller bild/teckning/skiss skulle underlätta.
(Syns utifrån med stängd dörr.)
Eller skevar dörren, dvs att dörrbladet inte sluter tätt mot tätlisten på något ställe?
(Syns inifrån med stängd dörr.)
Foto eller bild/teckning/skiss skulle underlätta.
Försöker skicka upp bilder som jag tog nyss:
Det här är dörrens överkant. Som synes går den illa åt vänsterbladet.
Här är dörrens sida mot karmen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det här är dörrens överkant. Som synes går den illa åt vänsterbladet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är dörrens sida mot karmen.
Utifrån bilderna så ser det ut som att det högra portbladet/dörren, (sett utifrån/enl bild), hänger ned lite. Det brukar gå att åtgärda genom att vinkla de övre gångjärnens tappar lite åt höger, (så att de drar dörrbladet/dörren åt höger i ovankant, vilket också resulterar i att ovankanten höjs, (där glipan är). Om det inte räcker så kan man förstärka effekten genom att böja det nedre gångjärnets tapp åt vänster.
Ibland hjälper inte gångjärnsjustering, dvs det går inte att rikta in dörren och få alla springor runtom att vara lika stora. Då kan det vara antingen att dörrkarmen inte monterats korrekt, eller att grunden satt sig så att dörrkarmen inte sitter med raka vinklar. Det kan kontrolleras genom kryssmätning av dörrkarmen. (Alt en högkvalitativ vinkelhake som garanterat är 90 grader.)
Ibland hjälper inte gångjärnsjustering, dvs det går inte att rikta in dörren och få alla springor runtom att vara lika stora. Då kan det vara antingen att dörrkarmen inte monterats korrekt, eller att grunden satt sig så att dörrkarmen inte sitter med raka vinklar. Det kan kontrolleras genom kryssmätning av dörrkarmen. (Alt en högkvalitativ vinkelhake som garanterat är 90 grader.)
Är det dörrbladet/-bladen som säckar? Om dörrbladets gångjärnssida är parallell med karmen, och karmen är rätvinklig, så kan det vara att dörrbladet hänger ner vid låset. Kan hända på gamla garagedörrar. Ett bandjärn som spänns på insidan dörrbladet, diagonalt från längst upp på gångjärnssidan till längst ner på låssidan, kanske hjälper.
Det är inte första panelbrädan/fodret som är i vägen?
I så fall får den tas bort.
Annars kan det vara så att man är tvungen att antingen gröpa ur lite material under gångjärnsinfästningen, alt lägga i en bricka bakom el kila med träspånor, så att hela gångjärnet hamnar lite snett åt det håll man behöver. Det här är sista alt om inget annat fungerar. Det är viktigt att gångjärnet sedan fästs ordentligt igen. Det får inte röra sig.
BlueX metod om dörren har hängt ner sig, vilket är vanligt för trädörrar, är väl värd att pröva också.
I så fall får den tas bort.
Annars kan det vara så att man är tvungen att antingen gröpa ur lite material under gångjärnsinfästningen, alt lägga i en bricka bakom el kila med träspånor, så att hela gångjärnet hamnar lite snett åt det håll man behöver. Det här är sista alt om inget annat fungerar. Det är viktigt att gångjärnet sedan fästs ordentligt igen. Det får inte röra sig.
BlueX metod om dörren har hängt ner sig, vilket är vanligt för trädörrar, är väl värd att pröva också.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Kan man inte justera gångjärnet på plats tar man loss det, sätter i ett skruvstycke och slår till med en hammare (åt rätt håll)
Protte
Protte
I annat fall skulle kunna man ta en hyvel och ta bort några mm där den klämmer. Kan dock vara svårt att komma åt om dörren har fals.
//Lasse
//Lasse
Redigerat:
Ett sånt här t.ex.: https://www.xlbygg.se/byggole/varmd...ag/byggbeslag/bandjarn-halat-20x1mm-10m-23713Kelly skrev:
Finns många varianter, storlekar, etc. En hålad, som exemplet, gör det enkelt att skruva fast, och ändra om det behövs. Kanske inte så snyggt som permanent lösning, dock.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden