Har en Hörmannport med motor som jag nu har problem med.
En morgon gick porten inte ner och eftersom jag inte var hemma blev det lite panik och efter ett tag fick familjen den frikopplad och kunde dra ner den.
Nu har jag problemet att jag kan inte få den att "greppa" längre, tycker det ser rätt ut på släden med den tar inte i kedjan. Kan ngt ha brutits i släden eller kan den ha hamnat i ngt mellanläge, verkar omständligt att få ut släden, tacksam om någon har erfarenhet.
Bifogar bild på släden om det nu finns olika modeller.
Tackar!
En morgon gick porten inte ner och eftersom jag inte var hemma blev det lite panik och efter ett tag fick familjen den frikopplad och kunde dra ner den.
Nu har jag problemet att jag kan inte få den att "greppa" längre, tycker det ser rätt ut på släden med den tar inte i kedjan. Kan ngt ha brutits i släden eller kan den ha hamnat i ngt mellanläge, verkar omständligt att få ut släden, tacksam om någon har erfarenhet.
Bifogar bild på släden om det nu finns olika modeller.
Tackar!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har kopplat av porten från släden och kan dra den hela vägen fram och tillbaks utan att den greppar. Om jag förstår det rätt så är den frikopplad när armen är parallellt med skenan och den ska greppa i det läget den är på bilden?
Den "rasslar" ngt när armen är som på bilden men tar inte?
Gällande att köra motorn så har jag nog kvar problemet där, när jag trycker på knappen så går den kort fram och tillbaks men jag tänkte att jag först får lösa det med att den tar innan jag tar det andra...?
Den "rasslar" ngt när armen är som på bilden men tar inte?
Gällande att köra motorn så har jag nog kvar problemet där, när jag trycker på knappen så går den kort fram och tillbaks men jag tänkte att jag först får lösa det med att den tar innan jag tar det andra...?
Du menar alltså att du inte ens kan köra släden fram och tillbaka mellan ändlägena utan port? Då lär du ju fixa det först innan du kopplar på porten! Ta ner skenan så blir det lättare att jobba med. Den sitter ju bara med fyra skruvar och en bult i framkant.
Nej, tvärtom, jag kan köra den fram och tillbaks men jag får den inte att greppa tag i kedjan,johel572 skrev:
Mitt primära problem är helt enkel, -hur får jag släden att greppa i kedjan?
Redigerat:
Börja med att trycka på den gröna knappen så det klickar, sen drar du upp porten cirkus 0,5 meter från bakre ändläget. Därefter trycker du på den grå knappen på motorn som används för att öppna och stänga så löser motorn ditt problem själv.......
Det var bra timing, precis monterat tillbaks skenan och ska ut och prova.
Det finns ju två knappar, en genomskinlig ovanpå den grå som jag trycker på till vardags när porten ska upp och ner, men du menar förmodligen den grå som sitter under denna?
När jag trycker på den vanliga gör den bara ett kort fram och tillbaks iaf.
Det finns ju två knappar, en genomskinlig ovanpå den grå som jag trycker på till vardags när porten ska upp och ner, men du menar förmodligen den grå som sitter under denna?
När jag trycker på den vanliga gör den bara ett kort fram och tillbaks iaf.
Nej, jag får bara motorn att gå helt kort fram och tillbaks, kedjan rör sig kanske 5 cm åt vardera håll.
När jag stoppar i kontakten blinkar lampan 3 gånger och den röda LEDen 11 gånger, enligt manualen inget konstigt efter strömavbrott. Porten går lätt men jag testade även att sätta kraftbegränsarna på max, ingen skillnad.
Maskineriet är ProMatic 3
När jag stoppar i kontakten blinkar lampan 3 gånger och den röda LEDen 11 gånger, enligt manualen inget konstigt efter strömavbrott. Porten går lätt men jag testade även att sätta kraftbegränsarna på max, ingen skillnad.
Maskineriet är ProMatic 3
prova nollställa motorn genom att dra ut kontakten och stick i den igen samtidigt som du håller den grå intryckt. Lampan blinkar x antal gånger därefter tryck på den genomskinliga så porten börjar gå upp och ner några gånger för att känna av ändlägena. OBS att du måste programmera om fjärren igen.
Nu löste det sig, tack för hjälpen.
Ett litet tillägg, jag nollställde motorn genom att hålla inne den genomskinliga knappen istället för den grå, då bevarades fjärrkontrollerna. Mycket smidigt och inget man behöver dra sig för.
Ett litet tillägg, jag nollställde motorn genom att hålla inne den genomskinliga knappen istället för den grå, då bevarades fjärrkontrollerna. Mycket smidigt och inget man behöver dra sig för.
Klicka här för att svara