Har ett par funderingar på vår tillbyggnad hemma som jag hoppas någon kan hjälpa mig med.
Vi har en brandklassad vägg på garaget mot grannen som ska hålla brandklass EI30.
Det jag funderar på är hur det verkar med genomföringar i en sådan vägg. Skulle vilja ha en tilluftsventil i väggen. Är det med branspjäll som gäller då? Har bara sett för över 1500kr, finns det billigare lösningar någonstans?

Sen om man vill ställa en luftvärmepump längs med denna vägg kan man då anv brandklassat fogskum för rörgenomföring eller får man inte göra sådana genomföringar i denna vägg??

Generellt sett är det svårt att göra genomföringar genom en brandklassad vägg då genomföringarna ska uppfylla samma krav som väggen i sin helhet. Det finns lösningar för det mesta, men kostar normalt därefter.

På ventilation brukar det innebära spjäll samt isolering av ventilationskanalen.

På andra genomföringar tex VVS så brukar man stoppa dit en strypare som expanderar och stryper samman röret om brand uppstår. Det går nog att sätta på VPs rör till utedelen. Tyvärr ingen kunskap om pris.

Ok..viste inte att det fanns för rör. Är det någon mer som vet att det är så hårda krav eller tillåts enstaka genomföringar när det "bara" är EI30?

Normalt ska hela konstruktionen uppfylla kriterierna, dvs i detta fallet EI30.

Har du fönster i väggen? Är detta klassat? Ibland tillåts vissa undantag, så kolla med din kommun, antingen byggnadsinspektören eller räddningstjänsten. De senare kan mer om brandskydd.

Återupptar denna tråden.
Fortfarande inte blivit klar med garaget, men snart så;)
Är denna ventil jag funderar på om jag kan sätta i en EI30 vägg för frånluft och det är godkänt. https://www.soliduct.se/brandbackspjall-sc60-100/p-2070.htm. Har väldigt svårt och inte montera några ventiler i denna vägg för o få till ventilationen i garaget, enda alt är isf att dra på vinden och ner med frånluftsdon i taket.
Vet räddningstjänsten det eller vem pratar med??

Fattar inte riktigt, det är ju för ventilationskanaler som går igenom en EI 30 vägg. Där ser ju ut som isoleringen måste ha en viss längd på båda sidor väggen. Blir ju svårt med ett ventilationsdon eller?
Ska ha 100mm diam på röret och väggen har en isoleringstjocklek på 120+45 mm

:confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.