Avfuktare är vida överlägset uppvärmning rent ekonomiskt. För förvaring har temperatur ingen som helst betydelse (så länge det man förvarar tål kyla givetvis), det är relativ luftfuktighet som gäller. Stäng all ventilation så gott det går och använd avfuktare. Enda problemet är vintertid då enklare avfuktare inte klarar att avfukta när det är kallt (de blir relativt ineffektiva redan under 10 grader). Under den tiden får du värma istället.

nikasp
Tur eller otur att vi bara har 18,5 kvm kallgarage. Kör med konvektorelement som vi fick med huset innan jag eventuellt hittar på något bättre. Håller koll med en trådlös givare för Tellstick Net som säger 11,5°C och 64% RH just nu men ska nog höja värmen lite så jag håller 13-14 grader.

Kolla här för intressant läsning: http://www2.autotech.se/mvif_online/pdf/ath/ath.pdf Se bl.a. kap 3.4 för mögelangrepp i fordon.

• Gilla
injonil
  • Laddar…
Garaget är cirka 60-70 med en liten verkstad jämte. Så det var kanske inte jättebra beskriver. 70kvm verkstad had vart grejjer det....

• Gilla
jaka001
  • Laddar…
hsd
Luftvärmepump valde jag, funkar bra
Men intängande vatten bör åtgärdas.

Jag förklarar gärna efter bästa förstånd på dina frågor. Är på resa och tillbaka söndag/måndag. Behöver tangentbord och stabilt internet.
En snabb reflektion. Jag försöker hålla isär ventilationsbehovet som krävs för att det ska finnas tillräcklig med frisk luft från behovet att ta hand om tillförd fukt. För mig har det varit särskilt viktigt i utrymmen som tex garage.

Om jag glömmer så lyft liv i tråden så försöker jag föklara mkn syn och kan nog ge lite proportioner kring energifrågorna men behöver då låsa några parametrar för uteymmen har olika förutsättningar i komination med hur det används.

Jag gör gärna ett försök besvara dina relevanta frågor även om jag inte kommer kunna ge 100% svartvita eller korrekta svar. Jag tror vi kan komma en bit på vägen och förhoppnigsvis en skaplig sträcka :) framåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.